5 redenen om niet continu over te stappen van marketingbureau

De afgelopen jaren komt het steeds vaker voor dat bedrijven een samenwerking aangaan met een internet marketing bureau om vervolgens diezelfde samenwerking binnen een korte tijd weer te beëindigen en door te gaan naar een volgend bureau. Na enkele maanden wordt er al geconcludeerd dat de resultaten tegenvallen.
Een trage voortgang in het begin zorgt voor teleurstelling en vervolgens voor een beëindiging van de samenwerking. Vervolgens wordt er weer contact opgenomen met het volgende bureau dat zogenaamd wel wonderen kan verrichten.

Het is natuurlijk vanzelfsprekend dat u een relatie moet aangaan met een bureau dat haar beloftes nakomt en past bij uw behoeften, maar continu overstappen na een korte samenwerking is niet de beste werkwijze. Daar zijn enkele redenen voor, hier zal ik nu verder op in gaan.

1. De campagne moet telkens weer vanaf nul beginnen

Elke keer dat u een Google AdWords bedrijf in de hand neemt om een online campagne op te zetten zal het bedrijf waarschijnlijk helemaal opnieuw beginnen. Bijna elke AdWords specialist heeft zijn eigen stijl en manier om campagnes en advertentiegroepen in te richten. Dit proces is vaak cruciaal voor de productiviteit.

Persoonlijk gebruik ik ook mijn eigen specifieke manier om een campagne op te zetten. Dit hangt bij mij af van verschillende factoren zoals het budget, de doelstellingen en de branche. Wanneer ik in mijn eigen campagnes kijk is voor mij de opzet duidelijk en kan ik gemakkelijk wijzigingen doorvoeren. Echter, als ik naar bestaande campagnes van nieuwe klanten kijk kan het een lange tijd duren voordat ik door heb hoe de campagne precies is opgebouwd.

Het is daarom gebruikelijk en vaak makkelijker om bij nieuwe klanten een geheel nieuwe campagne op te zetten. Er wordt natuurlijk altijd rekening gehouden met de inhoud en resultaten van de oude campagne maar het is bekend dat eerder mislukte zoekwoorden en advertenties toch weer worden gebruikt omdat men denkt dat het toch beter kan.
Wanneer u blijft schakelen tussen bedrijven zult u nooit dezelfde resultaten behalen als bij een lange samenwerking met één bedrijf dat keer op keer de campagne iets verbetert.

2. De campagne zal nooit volledig uitgebreid zijn

Als een campagne steeds opnieuw wordt aangemaakt zullen bepaalde functies nooit uitgeprobeerd worden. Aan het begin van een campagne wordt nooit geadviseerd om elke mogelijke functie binnen Google AdWords in te zetten. Dit heeft te maken met de inrichting van een campagne met betrekking tot het budget en de eerste opstartkosten.

Mocht een campagne altijd blijven steken bij Search en Remarketing worden er veel kansen gemist. Na verloop van tijd is het bijvoorbeeld pas duidelijk of een campagne zich goed leent voor het Display Netwerk.

Als er wordt vastgehouden aan één bureau zal dat bureau gedwongen worden om nieuwe mogelijkheden te verkennen om de resultaten te verbeteren. Bureaus die alleen vast blijven houden aan de basis zijn niet de beste keuze.

3. Reeds mislukte benaderingen zullen opnieuw ingezet worden

Nieuwe bureaus weten vaak niet wat er voorheen allemaal is geprobeerd om de resultaten te verbeteren. In de praktijk zorgt dit er vaak voor dat een nieuw bureau iets probeert wat al eens is gedaan. Het opnieuw inzetten van iets wat al eerder is gedaan zal vrijwel weer leiden tot mislukking. Als er alleen al wordt gekeken naar de advertentieteksten. Hiermee stoeien bureaus continu, dat betekend dat advertentieteksten die minder resultaat opleverden al zijn vervangen door andere teksten. Een nieuw bureau weet niks van de oude advertentieteksten.

Vasthouden aan een bureau dat verschillende benaderingen gebruikt is op de lange termijn veel effectiever, mits beide partijen goed met elkaar communiceren natuurlijk.

4. Google AdWords heeft tijd nodig om te presteren

Grotere klanten weten dit en zijn zich ervan bewust dat optimalisatie de werkelijke waarde van het inhuren van een extern bureau aantoont. Ook al kan er snel resultaat worden gehaald door een campagne opzet van een specialist, de ware potentie van een AdWords campagne komt nooit meteen naar boven.

Het inhuren van een externe AdWords bureau zal pas zijn vruchten beginnen af te werpen wanneer het bureau op basis van verzamelde data de campagne aanpast en uitbreidt. Dit proces kan nooit binnen enkele maanden voltooid worden. Als u binnen één of twee maanden wonderen verwacht zult u vaak teleurgesteld worden.

5. Vasthouden aan hetzelfde bureau brengt hen in staat om uw branche goed te leren kennen

Het duurt natuurlijk even voordat een externe partij echt inzicht krijgt in uw branche. Doordat een bureau continue bezig is met het optimaliseren van de campagne wordt de kennis van de markt telkens groter. Hierdoor kan er naarmate de kennis groter wordt beter ingespeeld worden op kansen en mogelijkheden en kan er beter met potentiële bedreigingen omgegaan worden.

Als u blijft overstappen van het ene bureau naar het andere loopt u het risico te eindigen met weinig expertise in uw eigen branche.

Conclusie

Kies vanaf het begin het juiste bureau en werk nauw met hen samen. Door een goede communicatie tussen beide partijen kan het beste resultaat gehaald worden. Bedrijven die de beste resultaten hebben gehaald met een samenwerking met een Google AdWords bureau zijn de bedrijven die een lange samenwerking zijn aangegaan.

Werken met een marketingbureau kunt u vergelijken met werken met klanten. Het is makkelijker om meer tijd te besteden aan bestaande klanten en de klantenbinding te bevorderen dan steeds op zoek te moeten gaan naar nieuwe klanten. Nieuwe klanten zoeken kost vaak meer geld, tijd en inzet.

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.