Wat is Voice Search en wat betekent het voor SEO?

Niets ontwikkelt zich zo snel als het internet. Daardoor is het vak van zoekmachine optimalisatie (SEO) continu in beweging. Werd Google 10 jaar geleden nog overwegend op desktop geraadpleegd, gebruiken wij nu het liefst onze mobiele telefoon. Om deze reden heeft de zoekmachine Voice Search in het leven geroepen. Maar wat houdt deze techniek precies in? En hoe heeft deze nieuwe manier van zoeken invloed op de online vindbaarheid van jouw bedrijf? In dit artikel geven wij jou het antwoord. We sluiten tenslotte af met een paar handzame tips.

Wat is Voice Search?

Voice Search is een nieuwe functie van Google waarin gebruiker zijn of haar vraag kan uitspreken in plaats van typen. Dit kan via de mobiele telefoon, Google Home en via de desktop. De gebruiker begint zijn vraag met ‘OK, Google’ waarna hij zijn of haar vraag stelt. Hartstikke handig natuurlijk. Want dit is niet alleen sneller dan typen, maar de zoekmachine is hiermee ook handsfree te gebruiken.

Hoe heeft Voice Search invloed op SEO?

Vandaag de dag wordt Google’s Voice Search in 20% van alle zoekopdrachten gebruikt. De verwachting is dat dit percentage binnen twee jaar tot 50% zal stijgen. Voldoende reden om Voice Search in jouw online marketing-campagne op te nemen, dus! Maar hoe beïnvloedt deze nieuwe technologie jouw SEO-werkzaamheden? Eén ding is zeker: de introductie van Voice Search heeft grote gevolgen voor de online vindbaarheid van bedrijven.

Met de nieuwe ontwikkelingen van Google verandert er veel in de manier waarop we zoeken. Binnen onze campagnes zullen wij dus langzaam afscheid moeten nemen van de korte zoekopdrachten, zoals: “marketingbureau”. Internetgebruikers die gebruik maken van spraak zijn namelijk sneller geneigd zijn om volzinnen te gebruiken. Longtail zoekwoorden en wie-, wat-, waar-, wanneer-, waarom- en hoe-vragen zullen dus de boventoon gaan voeren.

Daarnaast heeft Voice Search veel invloed op de concurrentie. Is een potentiële klant vandaag de dag écht naar jouw bedrijf op zoek? Dan bestaat er een kans dat hij of zij ook de tweede pagina bekijkt. Met spraakgestuurde zoekopdrachten is dit echter verleden tijd. Het voorlezen van resultaten kost namelijk tijd. De internetgebruiker maakt daarom na een paar opties al een keuze of haakt af. De strijd om hoge posities zal dus nog heviger worden.

Featured snippet

Om de concurrentie nog meer aan te wakkeren, heeft Google de featured snippet geïntroduceerd. Stelt een gebruiker een veelgestelde vraag aan Google? Dan toont de zoekmachine het beste antwoord van één van de websites uit zijn database. Dit antwoord wordt vervolgens op “positie 0” geplaatst. Boven alle andere zoekresultaten dus! Ook hier zullen alle bedrijven binnen jouw branche hun pijlen op willen zetten.

Tot slot wordt ook de locatie van jouw bedrijf steeds belangrijker. Bij het gebruik van Voice Search kijkt Google namelijk niet alleen hetgeen wat een gebruiker zegt. De zoekmachine gebruikt bij het bepalen van de beste zoekresultaten ook andere informatie. Denk bijvoorbeeld aan de huidige locatie. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar “een goede pizzeria in de buurt” en bevind jij je in Kampen? Dan houdt Google hier rekening mee in de getoonde zoekresultaten.

Onze conclusie? Het hebben van een goede SEO-strategie is met Voice Search belangrijker dan ooit.

Een paar tips

Natuurlijk wil je jouw concurrentie altijd een stap voor blijven. Verwerk daarom vandaag nog Voice Search in jouw SEO-campagne. Weet je niet waar je moet beginnen? Met de onderstaande tips kom je vast en zeker een heel eind.

Tip 1: Zet in op longtail zoekwoorden

Het moge duidelijk zijn: met de komst van Voice Search worden longtail zoekwoorden belangrijker dan ooit. Termen met meer dan 10 woorden komen steeds vaker voor. Zet binnen jouw campagne daarom in op wie-, wat-, waar-, wanneer-, waarom- en hoe-vragen. Ofwel: vragen die je ook tijdens een gesprek zou kunnen stellen. Denk bijvoorbeeld aan: “Waar vind ik een marketingbureau in de buurt van Zwolle?” of “Wat is het verschil tussen financial en private lease?”

Tip 2: Richt een kenniscentrum in

Met een featured snippet (of: positie 0) kun je boven de organische zoekresultaten uitstijgen. Om kans te maken op zo’n uitzonderlijke plek, kun je een kenniscentrum op jouw website plaatsen. Dit is een pagina waarop je verschillende, relevante vragen over jouw product of dienst beantwoordt. Geen inspiratie om nieuwe vragen te bedenken? Dan kunnen tools, zoals: Ubersuggest en Answer The Public, je verder helpen.

Tip 3: Update Google Mijn Bedrijf

Met de komst van Voice Search wordt Google Mijn Bedrijf alleen nog maar belangrijker. De gegevens op deze pagina worden namelijk gebruikt om te bepalen of jouw bedrijf relevant is voor de gebruiker. Houd jouw bedrijfspagina daarom regelmatig bij en vul het zo volledig mogelijk in. Want vraagt iemand aan Google waar hij of zij het dichtstbijzijnde restaurant kan vinden? Dan wil jij natuurlijk niet op jouw concurrenten achterblijven.

Hulp nodig bij het toepassen van Voice Search?

Wil je meer weten over Voice Search? Of heb je hulp nodig bij het opzetten van een SEO-campagne? De specialisten van B&S Media helpen je graag verder. Neem vandaag nog vrijblijvend contact met ons op!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.