Over Laminaatpark

Laminaatpark is al 10 jaar hét adres voor laminaat van de hoogste kwaliteit. Het bedrijf biedt meer dan 400 verschillende soorten laminaat tegen de laagste prijsgarantie. Tevens bieden ze bezorging en legservice aan in heel Nederland. Laminaatpark is gevestigd in Leeuwarden, maar biedt al haar producten ook online aan in de uitgebreide webshop.

Ontwikkelingen op het gebied van webdesign

De ontwikkelingen op het gebied van online marketing en webdesign gaan razendsnel. Dit geldt zowel voor de techniek van de website als het design ervan. En bij laatstgenoemde gaat het niet alleen om User Experience (gebruiksvriendelijkheid) en User Interface (het totale visuele plaatje), maar ook om trends op het gebied van webdesign. Er zijn dus altijd weer nieuwe verbeteringen en optimalisaties die doorgevoerd kunnen worden.

Doelstelling Laminaatpark

Twee jaar geleden heeft B&S Media Internetmarketing de webshop van Laminaatpark opgeleverd. Een website is alleen nooit een eenmalig project, maar een doorlopend proces. Het is belangrijk om te blijven optimaliseren en vernieuwen, om zo het maximale uit een website te kunnen halen. De doelstelling voor Laminaatpark was daarom om een nieuwe frisse look te creëren, die aansluit bij de huidige ontwikkelingen op het gebied van User Interface en User Experience. Maar een nieuw design maken we natuurlijk niet alleen om ‘een nieuw design’. Uiteindelijk draait het om het verbeteren van de conversieratio. Het nieuwe design moet er daarom voor gaan zorgen dat het aantal offerteaanvragen verhoogd wordt.

De optimalisaties op het gebied van User Interface:

Het kleurenpalet

Kleuren doen veel voor een website. Niet alleen voor het algehele design, maar ook voor de conversie. Zo heeft de kleur oranje bijvoorbeeld een conversie verhogende werking. Een wens van Laminaatpark was daarom om deze kleur in te zetten voor de CTA’s.

Laminaatpark - oude website

Voorbeeld: Oud kleurenpalet Laminaatpark

Laminaatpark - nieuwe website

Voorbeeld: Nieuw kleurenpalet Laminaatpark

 

Unique selling points (USP’s)

Wat maakt jouw bedrijf uniek? Waarom moet een bezoeker bij Laminaatpark laminaat kopen? Zelfs al heb je een mooie website, je zult de bezoeker moeten overtuigen van jouw USP’s. We hebben er daarom voor gekozen om de USP’s van Laminaatpark op verschillende plekken terug te laten komen.

  1. In de header onder de call-to-actions.
  2. In de header afbeelding zelf.

laminaatpark - header

Voorbeeld: USP’s in de header

Daarnaast zijn er nog drie aanvullende USP’s toegevoegd onder de header. Niet de meest prominente plek, maar wel zo geplaatst om dat laatste stukje overtuiging en kracht bij te zetten. De principes van Robert Cialdini, professor in marketing en psychologie, kunnen hier goed op worden toegepast.

  1. Kortingen tot wel 80% (schaarste): Want hoe hoger die kortingen, hoe sneller de vloer uitverkocht zal zijn toch?
  2. Ergens anders goedkoper (sympathie): Hoe zorgen we ervoor dat klanten ons aardiger en leuker vinden?

laminaatpark - USP's

Voorbeeld: USP’s onder de header

 

Optimalisaties op het gebied van User Experience:

Herindeling van de header

De header is het eerste wat een bezoeker ziet en daarom dé plek om zo strategisch mogelijk in te richten. De belangrijkste elementen zijn een logo, call-to-action knoppen en de navigatie. Daarnaast wordt een website vaak gescand in een typische Z-vorm. Door de indeling hier slim op aan te passen, kun je ervoor zorgen dat bepaalde elementen beter opvallen.

Voor het nieuwe ontwerp hebben we ervoor gekozen om:

  1. De call-to-action knoppen te verplaatsen naar de rechterzijde.
  2. De unique selling points bovenaan te vermelden, zodat deze direct zichtbaar zijn.
  3. De navigatie op te splitsen voor meer rust en overzicht. De belangrijkste pagina’s hebben we in het hoofdmenu gezet en de minder belangrijke pagina’s in een secundair menu.

laminaatpark - oud vs nieuw ontwerp

Voorbeeld: Oude header vs nieuwe header

Call-to-actions: de offerte knop

Een zichtbare offerte (CTA) knop was niet aanwezig binnen het oude design. De knop om een offerte aan te vragen werd pas zichtbaar, zodra de bezoeker met de muis over de afbeelding heen ging.

Voor het nieuwe design hebben we de keuze gemaakt om de prijs linksboven te zetten. Dit stroomt samen met de kijkrichting die mensen normaliter aanhouden: van linksboven naar rechts (of diagonaal in dit geval). Daarnaast is de knop altijd zichtbaar, zodat het direct duidelijk is waar de offerte kan worden aangevraagd.

laminaatpark - offerteknop

Voorbeeld: Oude offerteknop vs nieuwe offerteknop

 

Het resultaat

Een redesign dat frisser oogt, strakker is en bovendien eigentijdser qua kleurenpalet. De gemaakte keuzes wat betreft design zijn geheel in lijn met bestaande theorieën, welke gericht zijn op beïnvloeding hoe de gebruiker een website bekijkt en wat de aandacht trekt. Daarnaast hebben de nieuwe CTA knoppen gezorgd voor een flinke toename in het aantal offerteaanvragen. Deze zijn in vergelijking met vorig jaar maar liefst met +198% toegenomen!

Laminaatpark - resultaten

Voorbeeld: Aantal offerteaanvragen Laminaatpark t.o.v. vorig jaar

Haal ook meer uit je website!

Is jouw website toe aan een volledig of gedeeltelijk redesign? Bij B&S Media maken we jouw website weer actueel op het gebied van design, techniek, mobielvriendelijkheid en meer. Maak vrijblijvend een afspraak met onze webspecialisten en ontdek wat wij voor je kunnen betekenen!