Google Ad Grants

Google Ad Grants is een uniek programma dat gratis advertentietegoed doneert aan non-profitorganisaties over de hele wereld. Met dit tegoed kunnen goede doelen mensen bereiken die op Google zoeken naar informatie over hun organisatie. Dit tegoed kunnen zij ook gebruiken voor het werven van vrijwilligers en het genereren van meer donaties.

Komt je non-profitorganisatie in aanmerking voor een Ad Grants account? Dan ontvang je van Google een maandelijks advertentietegoed van $10.000 voor Google Ads.

Google Adwords Grants

De klant

Social TRade Organisation (STRO) is één van de weinige organisaties ter wereld die alternatieven voor het geldsysteem ontwikkelt. Dit doen ze omdat ze zien dat het huidige geldsysteem armoede en milieuproblemen veroorzaakt. Al twintig jaar brengen zij overal ter wereld nieuwe geldsystemen in de praktijk.

 

De uitdaging

Google stelt hoge eisen aan de kwaliteit en advertenties van Ad Grants accounts. Voldoe je niet aan deze eisen, dan volgt er een opschorting van het account. Dit is ook gebeurd bij het account van STRO. Het account voldeed niet aan de nieuwe regels van het Ad Grants programma, waardoor ze tijdelijk niet meer konden adverteren. Aan B&S Media de vraag om ervoor te zorgen dat het account weer hersteld wordt en er samen voor te zorgen dat het aan de eisen blijft voldoen.

 

Oplossing

Om aan alle nieuwe eisen van het Google Ad Grants programma te voldoen, zijn de volgende punten binnen het account van STRO aangepakt:

1.  Eisen aan het gebruik van zoekwoorden.

  • Zoekwoorden mogen geen kwaliteitsscore van 2 of lager hebben
  • Zoektermen mogen niet uit 1 woord bestaan (m.u.v. branded zoektermen)
  • Zoektermen mogen niet te generiek (breed) zijn.

Om ervoor te zorgen dat alle zoekwoorden waarop STRO adverteert een minimale kwaliteitsscore van 3 hebben, zijn er specifieke advertentieteksten geschreven. Ook zijn er meer relevante landingspagina’s ingezet. Alle zoekwoorden die naar aanleiding van de optimalisaties nog steeds een 2 of lager scoorden, zijn onderbroken.

 

2.  Eisen aan de campagnestructuur

  • Er moeten minimaal 2 sitelinks extenties aanwezig zijn in het account
  • Er moeten ten minste 2 advertentiegroepen actief zijn met daarin minimaal 2 advertenties
  • Je moet gebruik maken van geo-targetting

Sommige advertentiegroepen binnen het account van STRO bevatten onvoldoende advertenties. Om ervoor te zorgen dat het account voldoet aan de eisen van de campagnestructuur moet iedere advertentiegroep voorzien zijn van minimaal 2 tekstadvertenties. Advertentiegroepen die niet aan deze eis voldeden, zijn uitgebreid met advertenties. Ook zijn er extra sitelink-extensies toegevoegd en is de locatie-targeting van het account specifieker ingezet. Dit is niet alleen noodzakelijk om te voldoen aan de eisen vanuit Google Grants, maar geeft ons ook meer invloed op locatiespecifieke resultaten. Om bovendien een hogere CPC dan $2 te behalen, is de biedstrategie voor het account aangepast naar ‘Conversies maximaliseren’.

 

3.  Eisen aan de klikfrequentie

  • Het account moet een minimale klikfrequentie (CTR) van 5% hebben en behouden

Dankzij de recente aanpassingen van het Grants-beleid is de relevantie van het account belangrijker dan ooit geworden. Dit betekent dat de resultaten constant gemonitord moeten worden om het minimum van 5% te waarborgen. Van belang is dat de advertentietekst de gebruiker aanspreekt en de landingspagina voldoet aan de verwachting van de bezoeker. Dit zal continu getoetst moeten worden.

 

4.  Verzoek om het account te herstellen

Nadat alle bovenstaande optimalisaties zijn doorgevoerd, hebben we bij Google een verzoek ingediend om het Ad Grants account te herstellen. Het account voldoet nu aan alle eisen en is weer geactiveerd. Nu gaan we ons volledig inzetten om het account blijvend te laten voldoen aan de vereisten.

 

Eigenaar Social TRade Organisation (STRO)

Wij zijn een stichting (Social Trade Organisation) die van Google Grants een ruim advertentiebudget ontvangen voor Google Ads. Maar het valt niet mee om daar optimaal gebruik van te maken, zeker niet met de steeds strengere regels van het Google Grants programma. Op een gegeven moment was zelfs ons account geblokkeerd omdat het niet lukte om aan deze regels te voldoen. Dankzij de professionele hulp van B&S Media voldoen we weer aan alle regels van het Google Grants programma. Ons account is weer actief en onze website wordt een stuk beter bezocht waardoor meer partijen gebruik maken van de diensten die onze stichting levert.”

 

 

Ook hulp nodig met Google Grants?

Benieuwd of je in aanmerking komt voor een Google Ad Grants account of kun je wel wat ondersteuning gebruiken bij het voldoen aan de strenge Ad Grants eisen? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact op met onze Google Ads specialisten.

Samenwerken aan online succes?