Een bedankpagina is een pagina die een bezoeker te zien krijgt, nadat ze een aankoop op je website hebben gedaan of een formulier hebben ingevuld. Veel bedrijven zien de bedankpagina als het einde van een proces. De pagina’s bevatten dan ook vaak een standaard tekst waarin wordt bedankt voor de aankoop, de aanvraag of inschrijving. Echter is deze pagina één van de meest onderschatte pagina’s van een website, omdat je juist hier maximaal kunt profiteren van de conversie. In dit artikel vind je 7 tips om de bedankpagina van jouw website te optimaliseren!

Laat deze kans niet liggen!

De bedankpagina is een bevestiging van een succesvolle actie en daarmee vaak het eerste contactmoment met een (potentiële) klant of lead. De pagina heeft hierdoor een hoge attentiewaarde. De gebruiker is immers geïnteresseerd in jouw bedrijf, producten of diensten. Dit maakt het een zeer geschikt moment om nóg meer uit de klant of lead te halen!

7 tips om je bedankpagina slimmer in te zetten

Een goede basis is het halve werk

De basis van een goede bedankpagina bestaat uit drie onderdelen, namelijk:

  • Het dankwoord
  • Uitleg over de verwachtingen
  • De vervolgactie (call to action)

Het dankwoord

De belangrijkste reden van een bedankpagina is om de bezoeker te bedanken voor de handeling en te laten weten dat dit succesvol is gelukt. Kies voor een persoonlijke benadering en zorg voor een duidelijke bevestiging van wat er zojuist is besteld of aangevraagd.

Uitleg over de verwachtingen

Na een sterke bedanktekst vertel je de bezoeker wat er nu gaat gebeuren. Geef duidelijk aan binnen welk termijn ze een reactie mogen verwachten of wat de volgende stappen in het proces zijn. Stel dat ze bijvoorbeeld een product hebben besteld, geef dan aan binnen hoeveel dagen deze bezorgd wordt. Of wanneer iemand het contactformulier heeft ingevuld, geef dan aan binnen hoeveel werkdagen je contact met ze opneemt.

De vervolgactie (call to action)

Vervolgens komt het erop aan om de bezoeker een interessant alternatief te bieden, in plaats van het direct verlaten van de website. Het belangrijkste hierbij is dat je je inleeft in de klant/lead, en je afvraagt in welk stadium van de customer journey ze zich bevinden. Hieronder volgen 7 voorbeelden van vervolgacties die je kunt gebruiken om het maximale uit je bedankpagina te halen.

 

7 optimalisaties om jouw bedankpagina slimmer in te zetten

1. Upsell/crossell mogelijkheden

Klanten die net een bestelling hebben geplaatst, hebben vertrouwen in je bedrijf en daarom een hoge aandachtswaarde. Benut dit moment om gerelateerde producten onder de aandacht te brengen. Heeft een klant bijvoorbeeld leren schoenen gekocht? Bied dan op de bedankpagina een bijpassende leder spray aan voor een scherpe actieprijs. De kans dat deze klant meerdere producten van je wil kopen is groot.

2. Biedt korting op een vervolgaankoop

Een andere manier om voor terugkerende klanten te zorgen is door een korting aan te bieden op een volgende aankoop. De klant heeft al eens bewust voor jouw webshop gekozen, dus de kans dat hij opnieuw verleidt wordt is erg groot. Veel webwinkels passen dit al toe door een een kortingsbon in het pakketje mee te sturen, maar dit kan natuurlijk ook op de bedankpagina gecommuniceerd worden.

3. Vraag om feedback

Feedback is belangrijk om je webshop steeds beter in te richten. En aan wie kun je dit nou beter vragen dan aan je eigen klanten? Zij hebben immers alle stappen op je webshop doorlopen en het gehele proces van oriëntatie tot aankoop ervaren. Waarschijnlijk zijn ze tevreden over je webshop, anders hadden ze geen bestelling geplaatst, maar ze zullen ongetwijfeld ook punten hebben die beter kunnen. Het is daarom verstandig om je bezoekers achteraf de mogelijkheid te bieden om feedback te geven. Deze waardevolle informatie kun jij weer gebruiken om je webshop te verbeteren!

4. Inschrijven nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is misschien wel de makkelijkste manier om contact te onderhouden met je leads of klanten. De bedankpagina is een goede plek om mensen te verleiden zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Verwijs de gebruiker hierbij wel op de voordelen van je nieuwsbrief. Bijvoorbeeld dat ze via de nieuwsbrief als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste aanbiedingen of unieke kortingscodes ontvangen.

5. Social Media

Het fijne van social media is dat mensen je volgen en daarmee op de hoogte blijven van wat jij als bedrijf plaatst. Wanneer iemand zich bijvoorbeeld heeft ingeschreven op je nieuwsbrief, wijs deze gebruiker dan ook op de social media kanalen waar je actief bent. De bezoeker heeft al aangegeven geïnteresseerd te zijn in je bedrijf, dus grote kans dat ze je ook op social media willen volgen.

6. Vraag om een review

Reviews hebben een grote toegevoegde waarde voor websites en webshops. Door klanten simpelweg op de bedankpagina te stimuleren een review achter te laten, kun je eenvoudig meer referenties verzamelen.

7. Stuur de bezoeker door naar een andere relevante pagina op je website

Last but not least: probeer de bezoeker vast te houden! Dit kun je doen door andere content van je website onder de aandacht te brengen. Toon interessante blogs, projecten of cases die de bezoeker wellicht over het hoofd heeft gezien. Op deze manier stuur je de bezoeker weer terug naar je website, waar hij of zij wellicht wordt verleidt tot meer acties.

Bovenstaande zijn slechts voorbeelden van hoe jij meer uit je bedankpagina kunt halen. Echter is ieder bedrijf uniek en is elke customer journey anders. Het is dus belangrijk om vooraf goed na te denken op welke manier jij je bedankpagina optimaal kunt benutten.

 

Tot slot: meten is weten!

Als je op de bedankpagina een interessant alternatief aanbiedt, is het belangrijk de webstatistieken zo in te richten dat de vervolgstappen meetbaar zijn. Op die manier wordt duidelijk hoeveel mensen je opnieuw weet te verleiden en kun je achterhalen wat wel/niet werkt bij jouw leads en klanten.