Technische SEO

Scoort jouw website wel optimaal op het gebied van technische SEO? Verbeter de gebruiksvriendelijkheid van jouw website en kom hoger in Google! De technisch SEO-specialisten van B&S Media Internetmarketing helpen jou om je website optimaal te laten functioneren. Voor de gebruiker én Google.

Laat een SEO technische analyse uitvoeren. Vul het contactformulier in om een afspraak te maken met één van onze specialisten!

038 337 6678   info@bsmedia.nl

Heeft jouw website een goede technische basis? Ontdek het met onze technische SEO analyse!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Technische SEO focust zich op de techniek van een website. Het is de basis van elke SEO campagne. Hierbij worden er technische optimalisaties op de website gedaan om hoger in de organische zoekresultaten van Google te komen. Technische SEO gebeurt in de meeste gevallen aan de ‘achterkant’ van de website.

Het is daarbij belangrijk dat zoekmachines de website goed kunnen lezen en begrijpen en de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk is voor de bezoeker. Staat de technische SEO basis goed? Dan kun je ook aan de slag met het optimaliseren van content en het versterken van de waarde van de website.

De voordelen voor jou

  • Structurele technische SEO analyses en optimalisaties
  • Betere gebruikerservaring voor jouw bezoekers
  • Goed begrijpbare website voor zoekmachines als Google
  • Hogere posities in de organische zoekresultaten
  • Grotere kans op meer bezoekers en meer conversies

Wees zoekmachinevriendelijk

Om in de zoekresultaten van Google te verschijnen, moet Google de website wel kunnen doornemen. Het is daarom belangrijk dat je aangeeft dat de website indexeerbaar is voor Google (en andere zoekmachines). De rangschikking van websites in de organische zoekresultaten van Google begint bij het verzamelen (crawlen) en begrijpen (indexeren) van webpagina’s. Dit wordt gedaan door een Googlebot. Om een zo hoog mogelijke positie te bereiken, is het essentieel dat:

  • De Googlebot jouw pagina’s kan vinden.
  • De Googlebot jouw pagina’s kan lezen en begrijpen.

We noemen dit ook wel de gebruiksvriendelijkheid voor Google zoekmachines. Benieuwd of jouw website als gebruiksvriendelijk wordt ervaren door zoekmachines? Neem contact op en wij zoeken het voor je uit.

Neem contact op

Technische SEO

Onderdelen van een SEO technische analyse

Geoptimaliseerde URL-structuur

Een onderdeel van een technische SEO analyse is de URL structuur. De URL structuur van de website dient namelijk zoekmachinevriendelijk te zijn. Dit kun je bereiken door:

  • URL’s zo kort en relevant mogelijk te houden;
  • het zoekwoord of onderwerp in de URL te verwerken;
  • geen gebruik te maken van parameters of cijfers;
  • de structuur op een consistente manier te gebruiken.
SEO URL structuur

Sitemap

De aanwezigheid van een sitemap

Een sitemap is voor zoekmachines een belangrijke handleiding om te zien uit welke pagina’s een website bestaat. Je kunt het een beetje vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. In plaats van hoofdstukken, staan er in het sitemap.xml bestand links naar alle pagina’s op jouw website. Zo kan de Googlebot – of de bot van een andere zoekmachine – snel en gemakkelijk alle pagina’s van een website ontdekken.

Hiermee geef je de zoekmachine een handige blauwdruk voor je website, waar het bijvoorbeeld uit kan opmaken wanneer een pagina voor het laatst is gewijzigd en welke URL’s belangrijk zijn. Het is voor de technische optimalisatie van je website dus een absolute must om een sitemap te hebben.

Een duidelijk robots.txt bestand

De Googlebot bezoekt per website een bepaald aantal pagina’s. Dit noemen we het crawlbudget. We willen uiteraard dat Google de meest belangrijke pagina’s van een website crawlt. Het is natuurlijk zonde als een belangrijke URL niet bekeken wordt, omdat het crawlbudget op is. En het is helemaal niet wenselijk dat een belangrijke URL niet wordt gecrawld, omdat het crawlbudget is opgegaan aan minder belangrijke pagina’s.

Het robots.txt bestand is daarom een belangrijk onderdeel van technische SEO. Dit bestand vertelt de robots van zoekmachines welke URL’s van een bepaalde website niet bezocht hoeven te worden. Door bepaalde pagina’s uit te sluiten, voorkom je dat pagina’s van lage kwaliteit of met weinig relevantie worden gecrawld.

Robots txt

Gestructureerde gegevens

Gestructureerde gegevens

Informatie zoals adres- of contactgegevens, evenementen, reviews en openingstijden zijn voor Google slechts getallen en woorden. Met gestructureerde gegevens – ook wel structured data – kun je informatie op webpagina’s markeren zodat Google de gegevens beter begrijpt. Dit kan de zoekmachine vervolgens weer gebruiken om de gebruiker een zo compleet mogelijk zoekresultaat te laten zien, in de vorm van zogeheten rich snippets.

Dit onderdeel van technische SEO zorgt niet alleen voor gebruiksvriendelijkheid voor Google. Gestructureerde gegevens voor adres- en contactgegevens dragen bijvoorbeeld ook bij aan de lokale vindbaarheid van een bedrijf.

HTML headings

HTML headings zijn SEO technisch van essentieel belang als je wilt dat Google jouw tekst begrijpt. Hiermee geef je namelijk de hiërarchie van de pagina aan. De zoekmachine robot snapt dan wat de titel van de pagina is, wat de subkoppen zijn en wat platte tekst is. Voor Google is het belangrijk dat er aan een tussenkopje de juiste header tag gegeven wordt. Zo kan de zoekmachine snel scannen waar een pagina over gaat.

De titel van de pagina, die helemaal bovenaan staat, krijgt altijd een H1-tag. De belangrijkste tussenkopjes geef je vervolgens H2-tags en eventuele onderliggende kopjes krijgen H3, H4, H5 of zelfs H6. Het is wel belangrijk dat je geen niveaus overslaat. Je gaat dus nooit van bijvoorbeeld H2 naar H4, zonder dat er een H3-tag op de pagina te vinden is.

HTML headings

Error 404

404 pagina’s 

Een 404 pagina is een pagina die niet meer bestaat omdat deze is verwijderd, of omdat de URL van deze pagina is aangepast. Als je zo’n pagina bezoekt, krijg je de HTTP statuscode 404 te zien, die staat voor ‘niet gevonden’.

Voor het eerder genoemde crawlbudget is het niet wenselijk dat de zoekmachine robot deze pagina bezoekt. Maar ook als bezoeker kom je niet graag op zo’n pagina terecht. Als onderdeel van de SEO technische analyse kijken onze technisch SEO specialisten of er geen links naar zulke pagina’s op de website voorkomen.

Neem contact op

Gebruiksvriendelijke website

Google vindt het belangrijk dat elke website zo goed mogelijk geoptimaliseerd is voor de Googlebot. Daarnaast speelt ook de gebruiksvriendelijkheid van de website voor bezoekers een grote rol voor de rankings. Google is namelijk altijd op zoek naar de beste website voor een zoekopdracht. Hoe gebruiksvriendelijker de website voor de bezoeker is, hoe beter dit is voor de organische posities.

De snelheid van de website

Misschien herken je het wel. Je komt via Google op een website, maar de pagina laadt ontzettend traag. Dan ben je waarschijnlijk geneigd om de website weg te klikken, om vervolgens een andere website te proberen. Niet echt gebruiksvriendelijk. Google deelt deze mening. De snelheid van de website is daarom een belangrijk onderdeel van technische SEO. En dan met name de laadtijd van de mobiele versie van de website. Google richt zich namelijk op mobile first, waarbij de mobiele versie van de website het uitgangspunt voor de rankings is.

Neem contact op

Pagespeed Insights

Mobielvriendelijke website

Geoptimaliseerd voor alle apparaten

Vanwege mobile first is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de mobiele versie van de website SEO technisch goed geoptimaliseerd wordt. Op basis hiervan worden namelijk jouw posities in de zoekresultaten van Google bepaald. Een mobielvriendelijke website is daarom een must. Voor de gebruiksvriendelijkheid – waar Google veel waarde aan hecht – doe je er goed aan om de website te optimaliseren voor alle apparaten. Een responsive website is hiervoor een goede optie.

Benieuwd of jouw website mobielvriendelijk is? Check het via deze tool van Google. Is jouw website niet mobielvriendelijk? Dan raden wij je aan om deze zo snel mogelijk te (laten) optimaliseren voor mobiel.

Een veilige website

Google geeft in de zoekresultaten voorrang aan veilige websites. Hiermee bedoelen we een website dat beschikt over een geldig SSL-certificaat. Deze websites lopen via HTTPS in plaats van HTTP. Wil je hoger in de organische zoekresultaten komen en is jouw website te benaderen via HTTP? Dan is een overgang van HTTP naar HTTPS aan te raden. Dat is een snelle technische SEO optimalisatie.

Neem contact op

Mede door de inspanningen van B&S Media hebben we topposities veroverd in Google met voor ons belangrijke zoekwoorden. Hierdoor hebben we dit jaar de beste omzet ooit kunnen realiseren en gaan we voor een nog betere toekomst!

Ferde Balk van Plankenland

SEO technische analyse

Technische SEO uitbesteden?

Onder technische SEO vallen diverse optimalisaties. Het is wat dat betreft een vak apart. Wil je jouw website technisch optimaliseren, maar weet je niet waar je moet beginnen? De technisch SEO specialisten van B&S Media weten precies hoe ze jouw website SEO technisch goed kunnen inrichten. Zij kunnen jou hierin adviseren, óf (in samenwerking met de webbouwer) zoveel mogelijk technische SEO optimalisaties voor jou uit handen nemen.

Een goede SEO campagne bestaat niet enkel uit technische SEO. Uit ervaring weten wij dat hoge posities in Google namelijk niet alleen afhangen van de techniek van de website. Ook de content en de autoriteit van de website zijn belangrijke factoren voor de vindbaarheid. Deze drie fases samen zorgen voor het meest optimale resultaat. Wat ons betreft dé hoofdingrediënten voor een succesvolle SEO campagne. Lees er hier meer over.

Neem contact op

Technische SEO verbeteren?

Neem contact met ons op!

038 337 6678     info@bsmedia.nl

B&S Media Internetmarketing adviseurs

Of word gebeld door één van onze adviseurs:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.