Talentem

Positie verschaffen in een concurrerende markt

Case Talentem

Het bedrijf

Klanten blij maken en het anders dan anderen doen. Ondernemer Marcel Tillema heeft sinds de oprichting in 2018 een helder doel als eigenaar van Talentem. Samen met zijn team helpt hij organisaties met recruitment, assessments en interim HR management. Talent benutten en ontwikkelen. Dat is waar het om draait bij Talentem.

Recruitment- en uitzendbranche onder druk

WAB. Sectorverloning. Corona. De recruitment- en uitzendbranche heeft het moeilijk. Eind maart 2020 is het aantal openstaande vacatures afgenomen tot 226.000. Dat zijn ruim 60.000 vacatures minder dan een kwartaal eerder. Daarmee zien we de sterkste afname in vacatures die ooit is gemeten. En recruitment- en uitzendbureaus voelen vooral de klap. Concreet zagen zij een daling van ruim 27.000 vacatures. Zo’n grote daling heeft zich sinds 2010 niet meer voorgedaan. Daar komt bij dat het totale aantal banen met slechts 0.2 procent is gestegen sinds eind 2019. Dat is het laagste groeicijfer sinds begin 2016. Ondertussen groeit de concurrentie in letterlijke zin. In het eerste half jaar van 2020 is het aantal bedrijven in de recruitment- en uitzendbranche gegroeid tot 30.565, wat neerkomt op meer dan 1.500 bedrijven meer. Kortom: recruitment- en uitzendbureaus zien de concurrentie toenemen, maar hebben samen minder vacatures om te verdelen. Door optimaal vindbaar te zijn online, lukt het Talentem echter om te blijven presteren. De assessment-dienstverlening van Talentem groeit – mede dankzij de intensieve samenwerking met B&S Media – sterk. Dit compenseert grotendeels de terugval in de recruitment- en HR interim diensten die het bedrijf heeft doorgemaakt als gevolg van de coronacrisis. En ook de laatstgenoemde diensten zitten de laatste tijd in de lift!

Onderzoek

Onderzoek

Allereerst is er in kaart gebracht welke zoektermen worden gebruikt door uiteenlopende doelgroepen.

Techniek

Techniek

Er zijn vervolgens technische optimalisaties doorgevoerd zodat de website optimaal geïndexeerd wordt.

Content

Content

Ook zijn er verschillende landingspagina’s geschreven waar de gebruikte zoektermen op terugkomen.

Autoriteit

Autoriteit

Door het versterken van het linknetwerk, verwijzen er nu meer kwalitatieve websites naar de website.

+

Posities gestegen

+%

Meer bezoekers

+%

Meer sessies

SEO resultaten

De online concurrentie in de assessment-, recruitment- en uitzendbranche is moordend. Gevestigde namen domineren de topposities op zoekwoorden met volume. Dat maakt het voor een jonge onderneming moeilijk om een plek te claimen op prominente posities. Vanuit strategisch oogpunt is er daarom voor gekozen om te focussen op zoekwoorden die gericht zijn op de specifieke dienst ‘assessments’. Om Talentem als autoriteit te laten gelden voor Google, is er een kenniscentrum opgezet in samenwerking met de klant en is de site voorzien van veel relevante informatie.

Inmiddels zijn de 32 zoekwoorden waarop wordt geoptimaliseerd gezamenlijk met 1.837 posities gestegen. Sterker nog: op 22 van de 32 woorden scoren we inmiddels top-3 posities! Vergeleken met de eerste zes maanden van 2019, hebben we in het eerste half jaar van 2020 een organische bezoekersgroei van 180% weten te bewerkstelligen.

Wat zegt de klant?

"Ik ben zeer tevreden over de geboekte resultaten en vooral ook over de samenwerking met B&S Media. Zij denken mee, staan open voor feedback, zijn betrouwbaar, doen ‘normaal’ en geven mij het gevoel ons gezamenlijke belang te dienen. Bovendien: het zijn leuke gasten om mee samen te werken."

Marcel Tillema

Google Ads strategie

Ook voor de strategie in Google Ads is besloten om de campagnes in te richten op assessments. Er is gekozen om te werken in een straal met algemene woorden. Daarnaast zijn er 13 grote steden bepaald waarop zoekwoorden in combinatie met een plaatsnaam worden ingezet. Zo hebben we een balans tussen hoge relevantie en zijn we vindbaar op meer algemene zoektermen. Doelgroeplijsten van websitebezoekers stellen ons daarnaast in staat om meer te bieden en hogere posities te behalen, zodra eerdere bezoekers aan de website opnieuw zoeken naar een opgenomen zoekwoord. Ook zijn er doelgroepen ter observatie toegevoegd, die ons helpen om te analyseren of de resultaten beter zijn, zodra een gebruiker valt binnen een specifieke doelgroep.

Eerdere bezoekers targeten

Daarnaast loopt er een Remarketing-campagne die op het Google Display Netwerk beeldadvertenties laat zien aan eerdere websitebezoekers, die hen herinnerd aan hun websitebezoek. Dit vergroot de kans dat zij de website opnieuw bezoeken en uiteindelijk converteren. Een campagne met dynamische zoekadvertenties fungeert daarnaast als zoekwoordputje. Het scant de landingspagina’s en laat advertenties zien zodra een zoekwoord op de website overeenkomt met een zoekopdracht van de gebruiker. Ook helpen responsieve zoekadvertenties ons om de advertentie beter aan te laten sluiten bij de zoekopdracht en de gebruiker.

Google Ads resultaten

Grafiek Google Ads resultaten
%

Hogere CTR

%

Landelijk vertoningsaandeel

%

Meer opbrengst

Wij werkten aan dit project

Klaas B&S Media

Klaas Ros

Sr. Internet Marketing Adviseur

Demi B&S Media

Demi van der Horst

Sr. SEO Specialist

Danny B&S Media

Danny van den Berg

Sr. SEA Specialist

Ook betere resultaten?

Benieuwd of er voor jouw bedrijf ook betere resultaten te behalen zijn online? Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.