Linkbuilding

Je wilt beter gevonden worden in de zoekresultaten van Google. Dan is linkbuilding een essentieel onderdeel. Door goede links naar jouw website te vergaren, wordt deze hoger gewaardeerd in de zoekresultaten. Zorg dat jouw website een autoriteit wordt voor Google door in te zetten op linkbuilding!

Word ook beter vindbaar online. Vul het contactformulier in om een afspraak te maken met één van onze specialisten!

038 337 6678   info@bsmedia.nl

Ontdek hoe je website beter vindbaar wordt online. Vraag gratis én vrijblijvend een SEO quickscan aan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Linkbuilding is een onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Hierbij worden er links - ook wel backlinks genoemd - geplaatst vanaf een relevante, externe website naar een andere website. Deze methode zorgt ervoor dat websites meer waarde krijgen, waardoor deze hoger in Google komen. Deze hogere posities leiden vervolgens weer tot meer verkeer en meer omzet!

De voordelen voor jou

  • Hogere waarde voor jouw website
  • Kwalitatieve links
  • Groot netwerk aan link mogelijkheden
  • Natuurlijk linkprofiel

Het belang van linkbuilding

Wil je de waarde van jouw website versterken? En daarmee zorgen voor betere posities in Google? Dan kan linkbuilding daarbij helpen. De waarde van jouw website wordt onder andere bepaald door links die naar jouw website verwijzen. Hoe meer kwalitatieve links, hoe hoger de waarde voor Google. En hoe hoger de waarde van jouw website, hoe hoger de posities in de organische zoekresultaten. Je kunt de kwalitatieve links vergelijken met stemmen. Hoe meer autoriteit een stem heeft, hoe groter de kans dat je met de winst (in dit geval een hoge positie) naar huis gaat.

Linkbuilding is dus van belang om de posities te versterken, maar ook om de concurrenten voor te blijven. Indien zij wel links vergaren zal hun autoriteit versterkt worden, terwijl jouw autoriteit gelijk blijft. Het is een creatief, continu proces waarbij het effect op langere termijn zichtbaar is.

Verbeter je posities

Linkbuilding

Een natuurlijk linkprofiel

Het klinkt vrij eenvoudig: links naar jouw website verzamelen. Toch is het belangrijk dat deze inkomende links aan een aantal richtlijnen voldoen. Het vergaren van ‘verkeerde’ links kan in sommige gevallen zelfs jouw rankings beschadigen. Daarom is het belangrijk dat er met linkbuilding wordt gewerkt aan een natuurlijk linkprofiel. Zo’n profiel bestaat uit:

Kwalitatieve links

Het lijkt logisch: hoe meer stemmen (links), hoe beter dit is voor jouw posities. Bij een verkiezing gaat degene met de meeste stemmen ook met de winst naar huis. Toch werkt dit bij linkbuilding anders. In het geval van linkbuilding gaat het namelijk niet om de hoeveelheid stemmen, maar om de kwaliteit van de stemmen. Teveel links kunnen daarbij onbetrouwbaar overkomen. Voor Google lijkt het namelijk alsof je deze links niet op een natuurlijke manier hebt verkregen. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor jouw posities in Google. Bij B&S Media focussen wij ons daarom op de kwaliteit – en niet per se de kwantiteit – van de links die wij vergaren.

Kwalitatieve linkbuilding

Waardevolle links

Links van websites met veel waarde

De kwaliteit van de link wordt bepaald door de autoriteit van de externe website. Hoe meer autoriteit deze website heeft, hoe waardevoller de link naar jouw website is. En hoe zwaarder deze zal wegen voor Google. Een link vanaf een nieuwssite is bijvoorbeeld meer waard dan een link vanaf een onlangs gelanceerde website. Je kunt dus beter één waardevolle link hebben, dan tien links vanaf websites die pas net bestaan en dus nog maar weinig waarde hebben opgebouwd.

Google Pagerank – uitgedrukt in een cijfer tussen 1 en 10 – is tot voor kort altijd gebruikt om de waarde van een website uit te drukken. Een Pagerank van 10 betekent dat de website veel autoriteit heeft. Nu Pagerank niet meer bestaat, gebruiken SEO-specialisten de Domain Authority van het Amerikaanse bedrijf MOZ of de Trustflow van Majestic om de waarde van een website uit te drukken. Hoe hoger deze score, hoe meer autoriteit de link heeft.

Links van relevante websites

Ook de relevantie van de website speelt een rol. Zo is in ons geval een link vanaf een website die gerelateerd is aan internetmarketing relevanter dan een link vanaf de website van bijvoorbeeld een website over scheepvaart. Een natuurlijk linkprofiel bestaat daarom ook uit zo relevant mogelijke links. Om met linkbuilding een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel op te bouwen, kun je het beste links verzamelen van verschillende soorten websites. Hierbij kun je denken aan:

  • Startpagina’s;
  • online bedrijvengidsen;
  • nieuwswebsites (bijvoorbeeld in een persbericht);
  • partnerwebsites;
  • blogwebsites.
Relevante links

Ankertekst

Verschillende ankerteksten

Je kunt dus het beste links op verschillende soorten websites plaatsen. Het is daarbij wel belangrijk dat er gebruik wordt gemaakt van verschillende ankerteksten. Een ankertekst is een zichtbaar stukje klikbare tekst, dat je doorleidt naar een bestemmingspagina. Link je vanaf diverse websites, maar gebruik je bijvoorbeeld altijd de ankertekst ‘kunstgras kopen’? Dan is het linkprofiel nog niet natuurlijk. Om te zorgen dat het linkprofiel aan de vereisten voldoet, gebruiken wij ook regelmatig de bedrijfsnaam, de URL of een call-to-action als ankertekst.

B&S Media helpt je graag bij het opzetten en uitvoeren van een goede linkbuilding strategie.

Neem contact op

Werkt linkbuilding nog wel?

Deze vraag krijgen we vaker. Logisch, want op het gebied van SEO gaan de ontwikkelingen hard. Toch zien we dat linkbuilding nog steeds één van de belangrijkste ranking factoren is. En dat je, wanneer je geen linkbuilding inzet, vaak een achterstand hebt op jouw concurrenten. Wel wordt de zoekmachine steeds slimmer. Door de updates van de afgelopen jaren kan Google steeds beter onderscheid maken tussen links. Dus ook tussen de kwantitatieve en kwalitatieve links. Daarom is het belangrijk om een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel te hebben met kwalitatieve links.

Ook belangrijk om te weten is dat behalve linkbuilding, de content en techniek van jouw website ook belangrijk zijn voor jouw posities in Google. Het is de combinatie van deze drie factoren die een SEO campagne tot een succes maken.

%

van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine

+

zoekwoorden geoptimaliseerd voor onze SEO relaties

de gemiddelde waardering van onze relaties

Linkbuilding bureau

Onze winnende SEO formule

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel voor de vindbaarheid in de zoekmachines. Wil je optimaal scoren, dan is het echter raadzaam om je ook op andere factoren te focussen. SEO is een vakgebied dat constant onderhevig is aan verandering en waarbij Google rekening houdt met 200+ factoren. Waar oude strategieën niet meer werken, komen er nieuwe richtlijnen bij.

Toch zijn er ook stabiele factoren. Factoren waarbij we zien dat ze keer op keer belangrijk zijn. En waarvan we geloven dat ze belangrijk blijven. Daarom werken we bij B&S Media met de volgende drie fases, waarvan linkbuilding er één is. Onze winnende SEO formule:

  • Techniek
  • Content
  • Autoriteit (door middel van linkbuilding)

Onze SEO-specialisten zorgen er met behulp van deze fases structureel voor dat de websites van onze klanten hoog worden gewaardeerd in Google. De fases kunnen hierbij door elkaar lopen.

Mede door de inspanningen van B&S Media hebben we topposities veroverd in Google met voor ons belangrijke zoekwoorden. Hierdoor hebben we dit jaar de beste omzet ooit kunnen realiseren en gaan we voor een nog betere toekomst!

Ferde Balk van Plankenland

Linkbuilding uitbesteden

Je kunt linkbuilding zelf oppakken, maar we kunnen ons ook voorstellen dat je het liever uitbesteedt. Linkbuilding kost tijd en geduld, zeker als je er weinig ervaring mee hebt. Daarnaast is het belangrijk om een natuurlijk linkprofiel te creëren. De specialisten van B&S Media staan voor je klaar om van linkbuilding voor jouw website een succes te maken. Bovendien beschikken wij over een groot netwerk aan linkmogelijkheden.

We kunnen je daarnaast bijvoorbeeld adviseren over de beste zoekwoorden, de content op jouw website en de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Of het hele SEO proces van A-Z voor jou uit handen nemen. Het is maar net welke vorm van samenwerken jouw voorkeur heeft. Het doel blijft hetzelfde: jouw website zo hoog mogelijk laten scoren in Google!

Neem contact op

Linkbuilding uitbesteden

3 veelgestelde vragen over linkbuilding

We gebruiken een verscheidenheid aan tactieken. Zo nemen we bijvoorbeeld rechtstreeks contact op met relevante en autoritaire websites om onze klanten te laten vermelden op bronnenlijsten, blogberichten of nieuwsartikelen. Ook struinen we het internet af naar zogenaamde gebroken links. Dit zijn URL’s die niet meer werken, maar waar nog wel naar wordt gerefereerd in een artikel. Wij verzoeken in dat geval de websitebeheerder om de URL aan te passen naar een relevante pagina van onze klant. Echter is het goed om te weten dat iedere website een strategie op maat vergt. Wij bedenken daarom voor iedere klant op basis van het huidige linkprofiel en de mogelijkheden in ons netwerk een passende linkbuilding strategie.

Voor het controleren van jouw linkprofiel, dien je gebruik te maken van externe tools. Voorbeelden hiervan zijn SemRush, Ahrefs en Moz. Wij hebben toegang tot deze tools en kunnen je dus exact laten zien welke URL’s linken naar jouw website. Deze informatie gebruiken we bijvoorbeeld bij het optimaliseren van jouw linkprofiel.

Links naar een andere website, worden door een zoekmachine gezien als aanbeveling. Hiermee geef je namelijk aan dat de website waar naar gelinkt wordt, de moeite van het bekijken waard is. Daarnaast geef je met dit linkattribuut ook een stem aan de pagina achter de hyperlink. Hiermee draag je positief bij aan de eerder genoemde PageRank en dus de positie en autoriteit van de ontvangende partij. Gebruik je een nofollow-tag? Dan geef je de crawler van Google de opdracht om de hyperlink niet te volgen en geef je dus ook geen stem aan de pagina waarnaar je verwijst. 

Wil je meer weten over wanneer je deze twee linkattributen moet gebruiken? Lees dan onze blog over het verschil tussen follow en nofollow.

De autoriteit van je website verhogen?

Besteed linkbuilding uit en ga voor hogere rankings in Google.

Neem contact met ons op!

038 337 6678     info@bsmedia.nl

B&S Media Internetmarketing adviseurs

Liever binnen 2 uur een adviseur spreken? Laat je gegevens achter.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.