Google Shopping

Verkoop je producten op je website? Dan is Google Shopping een snelle en makkelijke manier om je producten bij potentiële klanten onder de aandacht te brengen.

Word ook succesvol met Google Shopping. Vul het contactformulier in om een afspraak te maken met één van onze specialisten!

038 337 6678   info@bsmedia.nl

Zorg dat jouw producten goed vindbaar zijn in Google. Start met een succesvolle Google Shopping campagne!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Weet je niet direct wat Google Shopping is? Dan is de kans alsnog groot dat je er onbewust al mee in aanraking bent gekomen: de productafbeeldingen op de pagina met zoekresultaten in Google. Vanuit hier kunnen gebruikers direct doorklikken naar het product dat hun interesse heeft gewekt.

Door middel van Google Shopping kunnen consumenten eenvoudig en snel producten vinden en vergelijken. Omdat de advertenties van Google Shopping vaak worden vertoond bij specifieke producten, is de kans groot dat gebruikers overgaan tot een aankoop. Google Shopping kan daarom een krachtig kanaal zijn om jouw producten visueel onder de aandacht te brengen, precies op het moment dat mensen juist op zoek zijn naar jouw specifieke product!

De voordelen voor jou

  • De producten zijn direct zichtbaar in de zoekresultaten
  • Het conversiepad is korter vanwege productspecifieke pagina’s
  • De kosten per verkoop zijn lager vergeleken met tekstadvertenties
  • De getoonde productinformatie is altijd up-to-date
  • Je URL is tot drie keer toe zichtbaar in de zoekresultaten
  • Google Shopping is geschikt voor remarketing
  • Het conversiepercentage is hoger dan bij tekstadvertenties

Voor wie is Google Shopping?

Heb je een webwinkel en zoek je een manier om snel effectief je productaanbod onder de aandacht te brengen van je doelgroep? Dan is Google Shopping het ultieme kanaal voor jou. Internationaal, nationaal, B2B, B2C. Het maakt niet uit wat je verkoopt en aan wie je dit doet. Zolang de artikelen op jouw website niet in strijd zijn met de richtlijnen bij Google, kun je via Google Shopping een stroom van bezoekers met een koopintentie naar je webshop krijgen.

Onze SEA specialisten hebben veel ervaring met het opzetten en beheren van een Google Shopping campagne. Achter de schermen bieden wij op jouw producten, die vervolgens in de zoekresultaten van Google komen. Via Google Ads houden wij de Shopping campagne continu in de gaten en optimaliseren we deze om het maximale uit je advertentiebudget te halen!

Ontdek Google Shopping

Google Shopping

B&S Media Internetmarketing is Premier Google Partner!

Partner badge
  • Hiermee voldoen wij aan alle strenge richtlijnen om rendementvolle Ads campagnes op te zetten
  • Wij zijn als eerste op de hoogte van nieuwe features en mogelijkheden die Google Ads biedt
  • Wij ontvangen tips en adviezen van Google welke niet uit de standaardrapporten zijn af te leiden
  • Snellere en uitgebreidere support vanuit Google om Ads vraagstukken op te lossen

Hoe werkt Google Shopping?

Zoekopdracht

Zoekopdracht

Een consument voert een zoekopdracht in via Google. De zoekopdracht komt overeen met een product op jouw website en een productadvertentie wordt vertoond met onder andere een afbeelding en prijsinformatie.

Productpagina

Productpagina

Na het vergelijken van de prijzen, klikt de gebruiker op een advertentie. Deze leidt hem naar een productspecifieke landingspagina. Vanuit hier kan de bezoeker het product toevoegen aan de winkelwagen.

Conversie

Conversie

Zodra het product is besteld door de bezoeker, wordt alle productinformatie doorgestuurd naar Google Analytics en Google Ads. Zo weten we exact welk product is besteld en welk zoekwoord heeft geleid tot de bestelling..

Wat heb je nodig voor Google Shopping?

Om je producten in de zoekresultaten van Google te laten vertonen, moet er een productfeed gemaakt worden. In deze productfeed staat alle informatie die Google nodig heeft om de producten te kunnen vertonen. Deze productfeed koppel je vervolgens aan het Google Merchant Center, welke deze keurt op volledigheid en correctheid. Wanneer alles in orde is, kan de Shopping campagne aangemaakt worden in Google Ads. Het inrichten van een Shopping campagne is een tijdrovende klus en vereist veel kennis. De SEA specialisten van B&S Media zijn door Google gecertificeerd en hebben jarenlange ervaring in het bouwen en onderhouden van Shopping campagnes. Zo weet je zeker dat je het maximale uit je advertentiebudget haalt!

 

Productfeed

De productfeed is de basis van Google Shopping. Hiermee bied je op een overzichtelijke manier jouw producten aan bij Google, zodat zij voldoende informatie hebben om jouw handelswaar te koppelen aan zoekopdrachten. Hierbij geldt: hoe meer informatie jij verschaft, hoe beter Google in staat is om te bepalen op welke trefwoorden jouw advertenties geactiveerd moeten worden. Veel CMS-systemen bieden een plug-in of functie, waardoor er automatisch een feed gegenereerd kan worden. Zo ben je er zeker van dat wijzigingen – zoals de prijs of beschikbaarheid – mee worden genomen in Google Shopping. Je kunt er ook voor kiezen om handmatig een feed te uploaden. Het nadeel hiervan is dat je de feed opnieuw moet inladen, wanneer je aanpassingen in je assortiment doorvoert.

Google Shopping feed


Google Merchant Center

Merchant Center

Zodra de feed is gemaakt, kan het productaanbod worden geupload naar Google. Hiervoor gebruik je het Google Merchant Center. Je kunt dit zien als het marktplein, waar de marktkoopman zijn producten via zijn marktkraam – of feed – beschikbaar stelt voor consumenten. Via het Merchant Center zet je namelijk de productinformatie vanuit de feed door naar Google Shopping. De feeds die je opstuurt kun je vervolgens ook gebruiken voor dynamische remarketing of voor het tonen van producten in videoadvertenties op YouTube. Het Merchant Center van Google stelt je in staat om alle belangrijke informatie van jouw webshop op een centrale plek te hebben staan. Tevens biedt het inzicht in de kwaliteit van je Shopping-feed, waardoor jij precies weet welke onderdelen geoptimaliseerd moeten worden.


Google Shopping campagne

Vervolgens kan de Google Shopping campagne worden opgezet in het Google Ads account. Anders dan bij bijvoorbeeld zoekcampagnes, wordt het succes van een Shopping campagne niet zozeer bepaald door de advertentietekst of het zoekwoord. Google bepaalt op basis van de informatie in jouw productfeed bij welke zoekwoorden zij een productadvertentie vertonen. Daarbij is geen ruimte voor een wervende tekst of slimme advertentiekop. Of iemand daadwerkelijk klikt op jouw artikel, hangt mede af van de prijs van het product, de begeleidende afbeelding en een relevante productbeschrijving.

Google Shopping

Ontdek Google Shopping

B&S Media zet Google Ads voor ons in, waardoor wij goed vindbaar zijn op voor ons belangrijke zoekwoorden. Naast een flinke conversiestijging in onze webshop, heeft de goede online vindbaarheid ook voor meer bezoekers in de fysieke showroom gezorgd!

Chris Bruins van dezorgoutlet.nl

3 veelgestelde vragen over Google Shopping

Wanneer je in het bezit bent van een webshop, is Google Shopping een snelle en eenvoudige manier om je producten bij de consument onder de aandacht te brengen. De advertenties worden vertoond met productvermeldingen en beeldmateriaal, ondersteund door productinformatie. Zo hoeven de gebruikers geen link meer te volgen om meer te weten te komen over het product. In plaats daarvan kunnen ze hun besluit direct nemen op basis van de weergegeven informatie in Google Shopping.

Voor het opzetten van Google Shopping zijn drie onderdelen nodig:

  • Google Shopping feed vanuit de webshop
  • Google Merchant Center
  • Google Ads account

Verder is het belangrijk dat je webshop beveiligd (HTTPS) is en moet er een aparte pagina zijn waar meer informatie te vinden is betreft verzending en retourneren.

Google Shopping advertenties worden vertoond op basis van een CPC-model (kosten per klik), waarbij je alleen betaalt voor de kliks die je ontvangt. De positie van je advertentie wordt o.a. bepaald op basis van je bod. Hoe hoger het bod, hoe hoger je positie wordt ten opzichte van je concurrentie. Naast de hoogte van je CPC, is de positie ook afhankelijk van relevantie en targeting.

Een succesvolle Google Shopping campagne?

Neem contact met ons op!

038 337 6678     info@bsmedia.nl

B&S Media Internetmarketing adviseurs

Liever binnen 2 uur een adviseur spreken? Laat je gegevens achter.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.