Conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie helpt je het optimale rendement te halen uit jouw website. Ontdek of jouw website beter kan!

Liever direct contact? Neem contact met ons op!

038 337 6678   info@bsmedia.nl

Benieuwd hoe je website meer conversies kan behalen? Ontdek het in een vrijblijvend adviesgesprek!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

“Door te investeren in online marketing, zoals SEO en Google Ads haal je meer bezoekers naar je site!”. Zeker waar, maar is dat nou ook echt het doel? Wat heb je eigenlijk aan stijgende bezoekersaantallen? Het wordt pas interessant wanneer deze bezoekers ook besluiten iets te doen. Te doen wat jij van ze verwacht.

Je wilt dat ze een bestelling plaatsen wanneer je een webshop hebt. Dat ze een offerte aanvragen of contact met je opnemen wanneer je een bepaalde dienst aanbiedt. Kortom: je wilt dat ze converteren! Onze specialisten in conversie-optimalisatie kunnen je daarbij helpen.

De voordelen voor jou

  • Hogere ROI
  • Lagere CPA
  • Verhoogde omzet
  • Hogere opbrengst per bezoeker
  • Meetbaar resultaat
  • Leer je doelgroep kennen

Wat is conversie-optimalisatie?

Conversies vormen voor iedere bedrijfswebsite het uitgangspunt. Een conversie is een actie waarvan jij als website-eigenaar wilt dat je bezoeker deze uitvoert. Daarbij maken we een onderscheid tussen harde en zachte conversies. Harde conversies dragen in de regel direct bij aan je omzet, terwijl zachte conversies een meer indirecte meerwaarde hebben. Met conversie-optimalisatie richten we ons op beide varianten, want vaak zijn zachte conversies een voorwaarde om uiteindelijk harde conversies te genereren.

Conversie-optimalisatie omvat alles wat je kunt doen om de conversieratio van je website te vergroten. We spreken dan ook wel van conversion rate optimization (CRO). Dit is een on-page proces, waarbij het doel is alle mogelijke obstakels die een bezoeker in de weg kunnen staan om te converteren, wegnemen. Conversie-optimalisatie stopt nooit: er is altijd ruimte voor verbetering.

Advies aanvragen

Conversieoptimalisatie

Conversie-optimalisatie bureau

Verhoog je conversieratio

Om ervoor te zorgen dat je bezoekers converteren, is het allereerst belangrijk dat je überhaupt bezoekers binnenhaalt. Conversie-optimalisatie gaat dan doorgaans ook samen met online marketing. Een goede marketingstrategie om je bezoekersaantallen te verhogen is een belangrijke voorwaarde voor conversies. Investeer dus niet alleen in conversie-optimalisatie, maar bedenk ook of je bijvoorbeeld met behulp van SEO, SEA en social media bezoekers wilt binnenhalen.

Vervolgens is het zaak te bepalen in hoeverre jouw bezoekers op dit moment converteren. Dit wordt uitgedrukt in de zogeheten conversieratio: het aantal conversies gedeeld door het totaal aantal bezoekers. Dit kun je vervolgens nog weer uitsplitsen naar verschillende bronnen, om te ontdekken welke marketinginspanningen tot conversies leiden. Zo zie je in één oogopslag welke doelen behaald worden en waar nog winst valt te behalen.

Advies aanvragen

B&S Media Internetmarketing is Premier Google Partner!

Partner badge
  • Hiermee voldoen wij aan alle strenge richtlijnen om rendementvolle Ads campagnes op te zetten
  • Wij zijn als eerste op de hoogte van nieuwe features en mogelijkheden die Google Ads biedt
  • Wij ontvangen tips en adviezen van Google welke niet uit de standaardrapporten zijn af te leiden
  • Snellere en uitgebreidere support vanuit Google om Ads vraagstukken op te lossen

Conversie-optimalisatie concreet toepassen

Maar welke mogelijke obstakels zijn er? Wel, laten we ze indelen in drie categorieën: technische obstakels, functionele obstakels en usability-obstakels. Al deze zaken zijn objectief vast te stellen. Daarnaast kunnen we nog spreken van meer instinctieve obstakels, die terug te leiden zijn op emoties. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van bepaalde kleuren, foto’s of een specifiek design.

Technische obstakels

Technische obstakels

Technische obstakels verhinderen je bezoeker te converteren, hoe graag ze dat ook hadden gewild. Denk hierbij aan pagina’s die niet (meer) bestaan (404-pagina’s), een contactformulier dat berichten niet verzendt, afleidende pop-ups of niet-werkende productfilters in een webshop. Dergelijke zaken kun je ontdekken door je website uitvoerig te testen.

Functionele obstakels

Functionele obstakels

Functionele obstakels gaan om zaken die wel functioneren, maar niet op de manier waarop je dat zou willen zien. Het gaat hier vooral om het niet voldoen aan verwachtingen. Denk bijvoorbeeld aan een formulier met te veel invulvelden of een winkelwagen met te weinig opties, zoals het kiezen van een ander afleveradres of het bepalen van het bezorgmoment.

Usability obstakels

Usability obstakels

Bij deze vorm van CRO gaat het vooral om het voorkomen van ergernis en het voldoen aan verwachtingen. Een bezoeker heeft namelijk een soort basisverwachting van waaraan iedere website zou moeten voldoen. Dit gaat dan nog niet eens over een mooie vormgeving, maar vooral om een logische indeling, waarbij essentiële componenten van een website eenvoudig te vinden zijn.

Advies conversie-optimalisatie 

Zelf kun je natuurlijk ook het nodige doen om te achterhalen op welke manier je jouw website meer conversiegericht kunt maken. In de eerste plaats is het aan te raden om regelmatig eens kritisch door je eigen website te klikken en te doen alsof je een potentiële klant bent. Zo ontdek je technische mankementen en zie je waar op andere vlakken ruimte is voor verbetering.

Laat een leek door je website scrollen

Zelf heb je je website al honderden keren gezien. Hoe kritisch je ook probeert te zijn, je zult toch altijd dingen over het hoofd zien. Vraag daarom eens een aantal vrienden, familieleden of andere kennissen om door je website heen te klikken en te scrollen en laat ze hardop vertellen wat ze opvalt. Dit kan ontzettend nuttige inzichten opleveren.

Geef concrete opdrachten

Naast vragen of ze willekeurig door je website willen scrollen, kun je je proefpersonen ook concrete opdrachten geven. Dus bijvoorbeeld: bestel eens een rode racefiets van dit of dat merk, meld je aan voor de nieuwsbrief of vraag een offerte aan. Je zult zien dat er veel meer verschillende manieren zijn om uiteindelijk te converteren dan je zelf wellicht in gedachten hebt. Lang niet iedereen kiest voor de kortste route.

Advies aanvragen

Conversie-optimalisatie specialist

CRO

CRO uitbesteden aan experts?

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er verschillende dingen die je zelf kunt doen als het aankomt op conversie-optimalisatie. Wil je echter gebruikmaken van de kennis van een specialist? Dan helpen wij je graag. In de alinea’s hierboven hebben we een aantal voorbeelden gegeven van technische, functionele en usability-obstakels waar je je op kunt focussen wanneer je conversie-optimalisatie wilt toepassen. Dit zijn er echter slechts een paar. Wij hebben zelf een CRO-checklist opgesteld met meer dan 75 aandachtspunten om op te letten bij conversieoptimalisatie.

Wil je jouw website aan de hand hiervan eens op professionele wijze laten doorlopen? Neem dan gerust eens vrijblijvend contact met ons op!

Advies aanvragen

 

Kennismaken?

Neem contact met ons op!

038 337 6678     info@bsmedia.nl

B&S Media Internetmarketing adviseurs

Liever binnen 2 uur een adviseur spreken? Laat je gegevens achter.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.