Linkbuilding, u heeft er misschien wel eens van gehoord. Het is een belangrijke factor voor websites om hoog te scoren in Google. Het is onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO). In deze blog gaan we u uitleggen wat linkbuilding is, wat het belang is van een goed linkprofiel en hoe u voor een goed linkprofiel zorgt. Daarnaast geven we ook nog een aantal linkbuilding tips.

Linkbuilding

Wat is linkbuilding precies?

Linkbuilding is een methode om websites hoger in Google te krijgen. Allereerst gaan we de interne linkbuilding uitleggen. Het is namelijk erg belangrijk dat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren op uw website. De linkstructuur in uw website moet in orde zijn. Een bezoeker moet gemakkelijk van de homepagina naar andere pagina’s kunnen. Daarnaast kunt u door middel van interne linkbuilding op uw website, een bepaalde pagina meer waarde toekennen. Is de homepagina de belangrijkste pagina van uw website? Plaats dan linkjes naar de homepagina op uw onderliggende pagina’s. Google zal dit signaal oppikken en meer waarde toekennen aan uw homepagina.

Naast interne linkbuilding is er de externe linkbuilding. Dat gaat om de linkjes die naar uw website verwijzen. Mensen denken nog wel eens; hoe meer linkjes naar de website, hoe beter dit is voor Google. Dit is niet waar. Het gaat namelijk om de kwaliteit van de links. Des te hoger de kwaliteit van de link is, des te waardevoller dit is voor Google. Google ziet elk linkje naar uw website als een stem. Maar hoe meer ‘autoriteit’ de stem heeft, hoe waardevoller het linkje is. Een linkje van NU.nl is dus veel waardevoller dan een linkje van de de website van de plaatselijke bakker. NU.nl is immers een autoriteit op internet. We snappen dat het vrijwel onmogelijk is om een linkje van NU.nl te krijgen, maar er zijn genoeg kwalitatieve alternatieven!

Een goed linkprofiel opbouwen

Het is dus belangrijk om een goed linkprofiel op te bouwen. Maar wat is een goed linkprofiel? Een goed linkprofiel bevat allerlei verschillende linkjes naar een website. Linkjes vanaf zakelijke websites, vanaf partnerwebsites, vanaf social media, linkjes vanaf startpagina’s en ga zo maar door. Daarnaast is ook de ankertekst van belang. Dat is het stukje tekst waaraan de link is gekoppeld. Er moet diversiteit aan de ankerteksten zijn. Dit moet om het linkbuilden zo natuurlijk mogelijk te houden. Linkt u naar een pagina waar schoenen gekocht kunnen worden.? Kies dan verschillende ankerteksten als ‘schoenen’, ‘schoenen kopen’ maar ook bijvoorbeeld ‘Klik hier’.

ankertekst

Linkbuilding tips

Gaat u actief bezig met linkbuilding? Dan kunt u natuurlijk wel wat tips gebruiken. Want het klinkt natuurlijk allemaal wel gemakkelijk, maar hoe komt u nu aan de links? Wij geven u een aantal tips die u kunt gebruiken als u gaat linkbuilden.

Tip 1: Ruil link uit met partners

Veel bedrijven werken samen met zogeheten partners. Vraag aan deze partners of ze een linkje op uw website willen plaatsen. Dat is een gemakkelijke manier om linkjes naar uw website te vergaren.

Tip 2: Ga bloggen

Anno 2015 mag een blog niet meer op uw website ontbreken. Andere websites kunnen dan immers verwijzen naar uw website waar de blog op staat en ook kunt u de blog delen op social media. Elk linkje naar uw website is er immers weer één. Op deze manier zorgt u ook voor een divers linkprofiel.

Tip 3: Meld u aan bij relevantie startpagina’s.

Op het internet zijn tal van startpagina’s te vinden. Meld uw website aan bij relevante startpagina’s. Dit kan in veel gevallen gratis. Kwalitatief goede startpagina’s krijgen nog altijd flink wat waarde van Google. Ook dit is een eenvoudige manier om te linkbuilden.

Linkbuilding hulp nodig?

Heeft u hulp nodig bij linkbuilden, of wilt u meer weten? De internet marketing specialisten van B&S Media helpen u graag. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op!