Het verschil tussen follow en nofollow

Het verschil tussen follow en nofollow

Hyperlinks. Binnen SEO spelen ze een ont-zet-tend belangrijke rol. Autoriteit. Techniek. Content. Je vindt de kleine codes echt in alle onderdelen terug. Het is dan ook geen verrassing dat wij hier – als online marketingbureau – veel vragen over krijgen. Zeker als het gaat over de zogenaamde linkattributen. Want wat is nu eigenlijk een follow-link? En hoe verschilt deze van de nofollow? In deze blog leggen de SEO-specialisten van B&S Media het jou uit. Lees je mee?


Wat is een hyperklink?

Follow. Nofollow. Linkattributen. We kunnen het ons goed voorstellen dat jouw hoofd begint te duizelen van al deze onbekende termen. Om goed te kunnen begrijpen wat de woorden precies inhouden, nemen wij je eerst mee naar de basis. Namelijk: de hyperlink. Wat wordt er met deze term bedoeld?

Het antwoord is simpel. Een hyperlink is niets meer dan een verwijzing naar een andere pagina. Dit klikbare element kan naar een andere website verwijzen. In dat geval spreken we van een externe link. Stuurt het element je echter naar een pagina binnen hetzelfde domein? Dan noemen wij dit een interne link. Simpel, toch?

Hyperlinks kom je op het internet overal tegen. In blogberichten. Op landingspagina’s. In de reacties van gasten. Het plaatsen ervan is dan ook niet moeilijk. De meeste tekstverwerkers hebben hiervoor een aparte knop. Wil je de code echter aanpassen om een linkattribuut toe te voegen? Dan moet je de HTML-code handmatig wijzigen. In de basis ziet deze er als volgt uit:

<a href=”https://www.sitenaam.nl“>Ankertekst</a>

Hyperlinks follow of nofollow

PageRank

Een hyperlink zorgt er dus voor dat jij je op het internet kunt verplaatsen. Van A naar B. Vandaar weer naar C, D, E of misschien naar Y of terug naar A. Maar dat niet alleen. De verwijzingen die een pagina ontvangt (ook wel backlink genoemd), hebben ook invloed op de zogenoemde PageRank. Deze score – variërend van 0 tot 10 – is door Google in het leven geroepen. Hiermee bepaalt de zoekmachine de kwaliteit van een pagina en haar positie binnen de zoekresultaten. 

De PageRank van een pagina is van meerdere factoren afhankelijk. Het linkprofiel is hierbij zeer belangrijk. Hoeveel – en ook welke – websites verwijzen er naar deze specifieke pagina? Iedere verwijzing is een stem en geeft waarde door. Dit laatste wordt in ons vakgebied ook wel “linkjuice” genoemd. Hiermee wordt de PageRank verhoogd. Google ziet de verwijzingen namelijk als een signaal dat de ontvangende pagina een bepaalde autoriteit heeft. Hoe meer links, hoe belangrijker de inhoud.   

Er zijn twee manieren om de PageRank van een pagina op te krikken: 

  1. 1. Verzamel zoveel mogelijk relevante backlinks.
  2. 2. Zorg ervoor dat de interne linkstructuur goed in elkaar steekt. 

Backlinks + interne linkstructuur

Het doorgeven van waarde is niet altijd gewenst. Denk aan verwijzingen naar concurrenten, hyperlinks geplaatst door gasten of vermeldingen waarvoor je betaald krijgt. Google heeft daarom linkattributen in het leven geroepen, waaronder de follow-tag en de nofollow-tag. Hieronder leggen wij het verschil tussen de twee uit. 


Wat is een follow-link?

Van alle linkattributen wordt de follow-tag het meest gebruikt. Deze HTML-code initieert twee verschillende opdrachten. In de eerste plaats geeft het bij Google aan dat deze de genoemde hyperlink moet volgen. De link kan dan worden gecrawld en – wanneer gewenst – in de zoekresultaten worden opgenomen. Daarnaast geef je met dit linkattribuut ook een stem aan de pagina achter de hyperlink. Hiermee draag je positief bij aan de eerder genoemde PageRank en dus de positie en autoriteit van de ontvangende partij. 

De code achter een follow-link ziet er als volgt uit: 

<a href=”https://www.sitename.nl” rel=”dofollow”>Ankertekst</a>

Wordt de tag “rel=”dofollow” niet aan de HTML-code toegevoegd? Dan wordt deze ook als een follow-link geïnterpreteerd.  


Wanneer gebruik je het?

Met het plaatsen van een follow-link geef jij een blijk van waardering. De ontvangende partij  heeft iets positiefs gedaan en iedereen mag dit weten. De bezoekers van jouw pagina. Het algoritme van Google. Jij gunt deze website namelijk meer verkeer.


Een follow link geeft blijk van waardering

Een hogere positie is daarbij natuurlijk mooi meegenomen. Follow-attributen komen daarom vooral in de volgende situaties voor:


Eigen pagina’s

Nederlanders zijn over het algemeen redelijk bescheiden. In het geval van online marketing is dit niet altijd even verstandig. Denk bijvoorbeeld aan de pagina’s op jouw website. Deze mogen best wel wat zelfwaardering krijgen. Maak je gebruik van een interne link? Voeg dan altijd het follow-attribuut toe. Zo breng je (nieuwe) landingspagina’s op een positieve manier onder de aandacht en versterk jij de autoriteit van jouw website. Ook bij Google. Want dat is jouw content waard.


Gastauteurs

Gastredacteurs zijn – marketingtechnisch – goud waard. Ze zorgen ervoor dat jouw website van nieuwe content wordt voorzien, zonder dat jij daar zelf veel moeite voor hoeft te doen. Met het plaatsen van een follow-link naar hun website, laat je merken dat je hun inzet erg waardeert. Niet alleen kunnen geïnteresseerden naar hun website doorklikken, maar de schrijvers krijgen – ook in de ogen van Google – een expertstatus toegedicht. Een follow-link wordt zeker op prijs gesteld.

Frankwatching gastredacteur
Frankwatching geeft auteurs de kans om follow-links toe te voegen

Geïnterviewden

Soms kun je – als bedrijf – een vakexpert voor een interview strikken. Hartstikke fijn, want dit levert vaak unieke en veelbezochte content op. In dat geval geldt hetzelfde als voor een gastredacteur. Met een follow-link naar de website van de geïnterviewde geef jij een blijk van waardering. Je bedankt de persoon voor de tijd en energie, die hij of zij in het gesprek heeft gestoken. Wel zo sociaal.


Follow link bij interview

Redactionele content

Organisaties leven – ook op het internet – niet in een vacuüm. Het komt dan ook regelmatig voor dat je andere bedrijven in jouw teksten benoemt. Softwareleveranciers. Producten. Dienstverleners. Gewoon, omdat ze relevant zijn voor hetgeen wat je wilt vertellen. Wanneer deze bedrijven jou niet (indirect) voor het plaatsen van een link betalen, kun je gewoon het follow-attribuut gebruiken. Denk hierbij aan de volgende situaties:  

  • Een onbevooroordeelde review;
  • Het voordragen van een oplossing;
  • Het aanhalen van een bron.

Pagina’s met een hoge autoriteit

Het gebruik van een follow-attribuut zou – puur theoretisch gezien – geen enkele invloed mogen hebben op de PageRank van de verwijzende pagina. Het tegenovergestelde blijkt echter waar. Verwijs je naar een website met een hoge autoriteit? Dan kan dit – volgens het onderzoek van Reboot Online – resulteren in een hogere PageRank. Externe links zijn hiermee zeker een ranking factor te noemen. 


Wat is een nofollow-link?

Hierboven hebben wij het uitgebreid over het follow-linkattribuut gehad. Nu is de beurt aan zijn tegenhanger: de zogenoemde nofollow-tag. Deze HTML-code geeft wederom twee verschillende opdrachten. Deze keer in omgekeerde richting. Zo vertel je de crawler van Google dat deze de hyperlink niet hoeft te volgen. Ook geef je met dit linkattribuut geen stem aan de pagina waarnaar je verwijst. Je draagt dus niet bij aan een betere PageRank. 

Een nofollow ziet er als volgt uit: 

<a href=”https://www.sitename.nl” rel=”nofollow”>Ankertekst</a>

No follow link

Beknopte geschiedenis van de nofollow

In de tijd dat het internet nog in de kinderschoenen stond, gedroegen alle hyperlinks zich als follow-links. Stuk voor stuk hadden ze een positieve invloed op de PageRank van de pagina’s waarnaar ze verwezen. Het was dus lucratief om zoveel mogelijk backlinks te verzamelen. Hierbij werd werkelijk van alles uit de kast gehaald. Van spam tot complete hacks. Alles om maar hoger in de zoekresultaten te komen. 

In 2005 riep Google deze methode halt toe. Om het gespam van Blackhat SEO tegen te gaan, werden er twee nieuwe linkattributen geïntroduceerd. De follow en de nofollow. De laatstgenoemde moest ervoor zorgen dat het continue plaatsen van niet-relevante links op websites minder interessant werd. Met succes. Sinds de invoering van de code hebben veel websites deze overgenomen. Denk aan Wikipedia, waar enkel nog nofollow-links staan. 

Begin vorige maand voerde Google een nieuwe update door. Waar het algoritme eerder de nofollow-links als een te volgen opdracht zag, ziet het deze nu meer als een hint. Wat voor gevolgen dit precies gaat hebben, is nog onduidelijk. Wel kunnen pagina’s via een nofollow alsnog geïndexeerd worden of linkjuice meekrijgen. Net wat het algoritme van Google nodig acht.  


Voordelen

Het nofollow-attribuut sluist – in theorie – vrijwel nooit waarde door. Het draagt dus niet bij aan de PageRank van de pagina waarnaar verwezen wordt. Toch moet je deze manier van linken niet onderschatten. Het is en blijft zeer waardevol. Ook voor de ontvangende partij. Zo kan een nofollow-link zorgen voor: 

  • Een toename in relevante bezoekers;
  • Een onverwachte stijging in PageRank;
  • Spontane follow-links vanaf andere websites.

Wanneer gebruik je het?

Met het plaatsen van een nofollow-link voorkom je twee dingen. Namelijk dat de pagina van de hyperlink wordt gecrawld en dat deze via jouw website waarde wordt toegekend. Dit doe je veelal om misbruik of het verkeerd indexeren van pagina’s te voorkomen. Om die reden doe je er goed aan om in de onderstaande gevallen een nofollow-attribuut toe te voegen: 


Inlog- en registratiepagina’s

Google kan ontzettend veel. Wat de zoekmachine echter niet kan, is het inloggen of registeren op een website. De knappe koppen achter het bedrijf adviseren dan ook om verwijzingen naar dit soort pagina’s op nofollow te zetten. Het heeft immers geen zin om hier crawlers naartoe te sturen. Ook wil je vaak niet dat gebruikers van de zoekmachine direct op een inlogpagina terecht komen. 

No follow link inlogpagina

Widgets en infographics

Widgets. Infographics. Polls. Ze maken een website interactief en kleden deze vaak mooi aan. Hartstikke leuk, dus. De bedrijven die deze elementen maken, verwerken er wel vaak externe links in. Om te voorkomen dat zij van jouw gebruik profiteren, adviseert Google om deze elementen een nofollow mee te geven. 


Persberichten

Veel bedrijven lijken iedere scheet of boer aan te grijpen om weer een nieuwe mededeling de deur uit te doen. Allemaal om zoveel mogelijk gratis publiciteit te vergaren. In de online wereld verwerken ze hier ook vaak een link naar hun website in. Zo hopen ze bij iedere publicatie linkjuice mee te krijgen. Om misbruik te voorkomen, wordt er daarom vaak met nofollow-links gewerkt. 


Nieuwe tags

Vandaag de dag dekken de follow en nofollow de lading niet meer. Althans, volgens Google. Daarom heeft het bedrijf twee nieuwe linkattributen geïntroduceerd. Hiermee kun je hyperlinks – die eerder onder de nofollow vielen – verder specificeren. Het is echter nog steeds mogelijk om hiervoor de nofollow-tag te gebruiken. Hieronder lichten wij de twee nieuwkomers even kort toe. 


User Generated Content [UGC]

Sommige bedrijven vinden de interactie met hun gebruikers ontzettend belangrijk. Ze willen bijvoorbeeld graag weten wat men van hun blogberichten vindt. Of ze creëren een plek waar gebruikers de discussie met elkaar kunnen aangaan. Toch wil je voorkomen dat bezoekers hier misbruik van maken. Dit doe je door het ugc-linkattribuut te gebruiken. Zo loopt jouw website niet het risico om een broeinest aan spam te worden én kent deze geen waarde toe aan websites die jij niet vertrouwt. 

Een hyperlink met het ugc-attribuut ziet er als volgt uit: 

<a href=”https://www.sitenaam.nl” rel=”ugc”>Ankertekst</a>

Betaalde links

Ongetwijfeld kom je ze regelmatig tegen. Zinnen, zoals: ‘Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door […]’ of ‘Gesponsord door […]’. Complete websites hebben er namelijk hun verdienmodel van gemaakt. Zij plaatsen tegen betaling – of een andere vorm van compensatie – links of zelfs complete berichten van hun sponsors. Eerder werden dit soort hyperlinks vaak met een nofollow-attribuut vergezeld. Google vraagt nu om hiervoor de sponsored-tag te gebruiken. 

Een hyperlink met het sponsored-attribuut ziet er als volgt uit: 

<a href=”https://www.sitenaam.nl” rel=”sponsored”>Ankertekst</a>

Zorg voor balans

Bij het plaatsen van een link kan een webmaster nu uit welgeteld vier linkattributen kiezen. Namelijk: follow, nofollow, ugc en sponsored. Veel mensen stellen zich daarom de volgende vraag: welke verdeling pakt het meest positief uit voor de vindbaarheid van een website? Eén met alleen follow-links is natuurlijk een red flag. Enkel en alleen verwijzingen met nofollows geeft daarentegen ook geen goed signaal af. 

Wanneer het gaat om de ideale verhouding tussen follow- en nofollow-links, hebben wij geen pasklaar antwoord. Het ene onderzoek geeft een verhouding van 80/20. De ander een verdeling van 75/25. Het enige wat wij met zekerheid durven te zeggen is dat de verwijzingen naar jouw website vaker met een follow dan met een nofollow gepaard zouden moeten gaan. Ons advies is dan ook: zorg voor balans. Door zoveel mogelijk kwalitatief goede backlinks te verzamelen, bouw je hierdoor vanzelf een natuurlijk backlinkprofiel op.


SEO uitbesteden?

Follow. Nofollow. UGC. Sponsored. Het plaatsen van een link heeft invloed op alle facetten van jouw SEO-campagne. Hiermee is deze kleine code ontzettend belangrijk voor jouw zichtbaarheid binnen Google. Besteed jij dit soort beslissingen daarom liever uit aan iemand die er verstand van heeft? De specialisten van B&S Media Internetmarketing staan graag voor je klaar. Bel vandaag nog naar 038 337 66 78 of laat een bericht bij ons achter. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden door te spreken.

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.