12 tips voor B2Bs om te scoren op LinkedIn

12 tips voor B2Bs om te scoren op LinkedIn

Als er één kanaal geschikt is om business-to-business-klanten te bereiken dan is het wel LinkedIn. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2020 blijkt dat begin 2020 liefst 4,7 miljoen Nederlanders van het zakelijke netwerk gebruik hebben gemaakt. En waar het voorheen toch vooral werd gezien als een online cv, neemt het dagelijks aantal gebruikers van LinkedIn gestaag toe. Meer en meer wordt het écht een sociaal medium. En bovenal een medium waarop zich jouw B2B-doelgroep bevindt. Hier mag je dus geen kansen laten liggen! Vandaar dat we graag de volgende twaalf tips met je delen.


1 – Zorg voor een volledig bedrijfsprofiel

Voor geen enkel ander social media-kanaal is een compleet profiel zo belangrijk als op LinkedIn. De zoekfilter van LinkedIn is immers zo ingesteld dat personen en bedrijven vindbaar zijn op bijvoorbeeld hun branche, kernwoorden, locatie en bedrijfsgrootte. Tamelijk uitgebreid dus. Bovendien is het gros van de bedrijven inmiddels actief op LinkedIn. Wil je dus gevonden worden, dan moet je profiel zo compleet mogelijk zijn. Vul dus alle mogelijke velden in, stel je logo herkenbaar in als profielfoto en zorg voor een opvallende headerfoto. 


2 – Gebruik je collega’s om het algoritme te beïnvloeden

Net als voor bijvoorbeeld Facebook geldt, maakt ook LinkedIn gebruik van een algoritme om te bepalen welke content er in de nieuwsfeed van gebruikers wordt weergegeven. Het is dus niet zo dat het meest recent geplaatst bericht automatisch bovenaan het overzicht komt te staan. Sterker nog: op LinkedIn kun je zomaar berichten tegenkomen die al een paar weken of zelfs meer dan een maand oud zijn. Zolang het algoritme het bericht voor jou relevant acht, blijft het dit bericht vertonen. Wil je als bedrijf dus dat jouw content veelvuldig in de feed van je volgers voorbij komt? Speel dan in op de werking van het algoritme!

Gelukkig doet LinkedIn hierover niet zo geheimzinnig als Facebook. Het algoritme is relatief overzichtelijk én beïnvloedbaar. Al heb je daar hier en daar wel wat hulp voor nodig van je personeel, klanten en volgers. Je wilt namelijk dat LinkedIn je bijdragen beschouwt als waardevol en interessant. Dit is eerder het geval wanneer een bericht op veel interactie kan rekenen. Hoe vaker een bericht interessant gevonden (‘geliket’) wordt, hoe meer reacties erop komen en hoe vaker het bericht gedeeld wordt. Dit beïnvloedt vervolgens weer hoe relevant LinkedIn je bericht vindt en dus hoe groot je bereik wordt.

Daarom is het belangrijk om je collega’s actief aan te sporen de content die via het LinkedIn-bedrijfsprofiel gepost wordt, te delen op hun eigen profielen. Op die manier zijn je collega’s je belangrijkste ambassadeurs. Stuur na het plaatsen van een nieuw bericht op LinkedIn een mailtje rond met een linkje naar de betreffende post en vraag om het bericht te liken en delen. Een bericht dat al een aantal likes heeft verkregen zal namelijk onder de rest van je volgers automatisch ook tot meer interactie leiden. Als er één schaap over de dam is…

Voorbeeld LinkedIn bericht delen

3 – Gebruik audiovisuele content

Ook op LinkedIn neemt de populariteit van videocontent meer en meer toe. Een groot gedeelte van de gebruikers heeft niet de tijd of het geduld om lange artikelen te lezen, maar scrolt vooral uit automatisme. Videocontent (en in mindere mate ook afbeeldingen) valt dan eenvoudigweg meer op dan een tekstberichtje. Bovendien vereist het kijken van een (korte) video minder cognitieve inspanning dan het lezen van een artikel. Precies waar de gemiddelde social media-gebruiker naar op zoek is.

Video-posts leiden in de regel dan ook tot een stuk meer betrokkenheid bij je volgers dan tekst-updates. Ze worden meer gedeeld, worden vaker interessant gevonden en kunnen rekenen op meer reacties. Echter, vergeet niet dat LinkedIn een professioneel netwerk is. Hier geldt een hogere standaard dan op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. LinkedIn is dan ook niet de plek voor vluchtig opgenomen, grappig bedoelde smartphone filmpjes. LinkedIn-gebruikers verwachten kwalitatief acceptabele én informatieve content.


4 – Breng variatie aan in je content

Bovenstaande wil echter niet zeggen dat je vanaf nu alléén nog maar video’s moet gaan delen via LinkedIn. Gebruikers waarderen het wanneer het er allemaal natuurlijk en spontaan uitziet. Variatie in je content hoort daarbij. En dan hebben we het zowel over het type content als de toon daarvan. Wissel dus af tussen tekstuele bijdragen, video’s, foto’s, posts met en zonder link naar je eigen site. Denk tegelijkertijd ook goed na over de inhoud. 

Uitsluitend zware, inhoudelijke kost is ook op LinkedIn niet de bedoeling. Want hoewel we het weliswaar professioneel gebruiken, blijft LinkedIn een sociaal medium. Daarbij horen óók luchtige posts. Laat daarom het persoonlijke karakter van je bedrijf zien en deel ook af en toe eens een grappige foto van een personeelsuitje (niet van die ene dronken collega op de borrel daarna) of iets dergelijks. Zo kon onze collega, waarmee we inspeelden op het heersende coronavirus, op veel interactie rekenen.

Voorbeeld LinkedIn post B&S Media

5 – Bedenk een terugkerende rubriek

Wat tevens belangrijk is, is het creëren van herkenbaarheid. Herkenbare posts vallen namelijk meer op, leiden tot meer interactie en dus tot een groter bereik. Stel je maar eens voor: je scrolt door je feed en weet niet wat voor nieuws je kunt verwachten. Op het moment dat je dat ene plaatje ziet dat je de weken ervoor ook al zag, dan blijf je hangen. Denk dus eens na over een vaste rubriek, waarin je bijvoorbeeld iedere week of iedere maand een bepaald type bericht deelt, dat visueel herkenbaar is als jouw vaste rubriek.
Bij B&S Media bedachten we een tijdje geleden bijvoorbeeld QuickWinsdag: iedere twee weken geven we op dinsdag een handige tip voor ondernemers, die je meteen kunt toepassen. We ontwikkelden een bijpassende visual en een nieuwe, herkenbare rubriek was geboren!

Voorbeeld terugkerende rubriek LinkedIn

6 – Gebruik de inhaakkalender voor inspiratie

In tip 4 gaven we aan dat het belangrijk is om variatie aan te brengen in je LinkedIn-posts. Maar soms is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want waar moet je nou eigenlijk over berichten? Je hebt niet dagelijks een nieuwe blog te delen, een leuke video of een grappige foto. Maar de inhaakkalender kan je hierbij helpen!

Op het internet zijn er diverse kalenders te vinden waarin alle ‘bijzondere dagen’ opgenomen zijn. En aangezien we tegenwoordig overal wel een speciale dag voor weten te vinden – op 20 maart is het weer Nationale Pannenkoekendag – biedt dit vele mogelijkheden! Zo was het onlangs National Grammar Day en daar wist onze neerlandicus Alies wel raad mee, zoals je hieronder ziet.

LinkedIn voorbeeld inhaken actualiteit

7 – Laat je ook inspireren door andere bedrijfstakken

Om inspiratie op te doen kijken we natuurlijk ook gewoon naar hoe anderen het doen. Velen beperken zich hierbij alleen tot de concurrentie en de eigen branche. Maar voor inspirerende ideeën kun je ook prima terecht in andere bedrijfstakken. Het gaat dan niet per se om nieuwe ideeën qua inhoud, maar meer qua vorm. En de ene sector is daar nu eenmaal een stuk creatiever in. Door alleen te kijken hoe concurrenten het doen en dit te imiteren zal het je niet lukken je te onderscheiden op LinkedIn. En dat is nou precies wat je wél wilt!


8 – Deel ook bijdragen van medewerkers en klanten

Naast dat je zelf content kunt bedenken, is het ook aan te bevelen om content te delen waarin je genoemd wordt door klanten of medewerkers. Laat een klant bijvoorbeeld via LinkedIn weten succesvol met je samengewerkt te hebben? Delen! Heeft een medewerker de mogelijkheid gehad via je bedrijf een interessante cursus te volgen en plaatst hij of zij hiervan een foto? Delen! Zo straal je uit dat je gewaardeerd wordt én dat jij op je beurt dát weer kunt waarderen!

Omgekeerd is het ook belangrijk om in posts wanneer je klanten of relaties noemt, deze personen of bedrijven te taggen. Hiermee vergroot je immers de kans dat zij je bericht weer delen, waardoor het bereik van je post toeneemt! Bovendien geef je je relaties hiermee het gevoel dat ze er voor jou toe doen, wat de kans weer vergroot dat zij zich ook over jou in de toekomst positief uitlaten op hun social media-kanalen. 


9 – Gesponsorde posts? Vergeet niet je huidige volgers!

Zoals voor ieder social media-kanaal geldt, kent ook LinkedIn de mogelijkheid tot het sponsoren van je content. Sterker nog: juist LinkedIn is hiervoor een uitermate geschikt platform. Gebruikers zijn in hun profiel immers erg specifiek in hun interesses en achtergrond en houden dit nauwkeurig bij. Dit maakt het mogelijk om via LinkedIn zeer specifieke doelgroepen te targetten, die zich bovendien al op een zakelijk platform bevinden en daardoor eerder op zoek zullen zijn naar jouw diensten.

Er is bij het sponsoren van je posts echter één valkuil en dat is dat je je bericht meteen van een budget voorziet. Gesponsorde posts zijn namelijk uitsluitend zichtbaar voor de door jou ingestelde doelgroep. Dat klinkt als precies wat je wilt, maar het houdt tegelijkertijd in dat ze niet zichtbaar zullen zijn in de organische feed van jouw volgers. Alleen de volgers die zich binnen jouw advertentiegroep bevinden zullen je bericht zodoende voorbij zien komen. Dat is zonde, omdat je per weergave betaalt, terwijl deze mensen je bericht normaliter óók hadden gezien – gratis. En het belangrijkste: aan het merendeel van je volgers zal je post volledig voorbijgaan.

Plaats daarom een bijdrage die je wilt gaan sponsoren eerst als ‘normale’ organische post, zodat deze zichtbaar is voor je volgers. Na een tijdje, wanneer je ervan uit kunt gaan dat deze doelgroep het bericht onder ogen heeft gekregen, kun je het dan alsnog sponsoren. Het voordeel is dan ook dat je ondertussen hebt kunnen kijken hoe het bereik en de betrokkenheid van deze post zich verhoudt tot eerdere bijdragen. Blijft het aantal reacties, likes en shares achter bij wat je verwachtte? Dan is dit mogelijk een reden om het bericht überhaupt niet te sponsoren.


10 – Bepaal bij adverteren je doel

Deze tip klinkt wellicht als een dooddoener, maar het is wel degelijks iets om over na te denken. Het doel van je gesponsorde LinkedIn-content is namelijk bepalend voor je biedstrategie en dus de kosten van je LinkedIn-campagnes. Grofweg kunnen we twee verschillende doelen onderscheiden: het verkrijgen van meer klikken en het vergroten van de naamsbekendheid. In het eerste geval betaal je dus ook per klik en stel je een maximaal bedrag per klik (CPC) in. Wil je echter vooral awareness genereren? Dan betaal je voor het aantal weergaven van je post. LinkedIn rekent hiervoor een bedrag per duizend weergaven. De term hiervoor is cost-per-mille (CPM).

De doelgroep die je target is hierbij bepalend voor de hoogte van de kosten. Selecteer je een populaire doelgroep waarop vele andere bedrijven zich ook al richten? Dan kun je rekenen op een hogere CPC of CPM dan wanneer je een kleine niche-doelgroep target.


11 – Stem je budget af op de grootte van je doelgroep

Hiermee kunnen we voortborduren op de tip hierboven. Stel: je hebt een vrij kleine doelgroep en betaalt een X-bedrag per duizend weergaven. Hier koppel je een maximaal budget aan dat je wilt betalen voor het promoten van jouw bericht. LinkedIn laat je post dan net zo vaak zien aan de door jou ingestelde doelgroep tot je budget op is. Het risico dat je bij een grote doelgroep en een laag budget loopt is dat je niet iedereen weet te bereiken die je wilde bereiken. 

Maar het tegenovergestelde is misschien nog wel vervelender: een kleine doelgroep die té vaak wordt blootgesteld aan jouw gesponsorde bericht. Dat wekt immers irritatie en deze negatieve gedachte wordt dan onbewust gekoppeld aan jouw bedrijfsnaam. Dat is natuurlijk wel het laatste wat je wilt bereiken met je LinkedIn-advertentie!


12 – Monitor je resultaten

Tot slot is het van belang goed in de gaten te houden wat je LinkedIn-berichten precies ‘doen’. Wat voor de ene doelgroep werkt, hoeft niet per definitie te werken voor de andere. Kijk of je een patroon ziet als het gaat om clicks, bereik en interactie tussen hetzelfde type berichten, berichten met een vergelijkbaar onderwerp, berichten met en zonder link naar je website, video en tekst en dergelijke. De resultaten van je LinkedIn Ads-campagnes kun je monitoren via Campaign Manager – of gewoon Campagnebeheer – in LinkedIn. Op deze manier kom je er al doende achter wat voor jou werkt en wat niet. De effectiviteit van je LinkedIn-marketing zal zodoende almaar groter worden!


LinkedIn-campagnes uitbesteden?

Ben je overtuigd van het feit dat jij met LinkedIn een potentiële goudmijn in handen hebt, maar weet je niet precies hoe je moet starten? Schakel vandaag nog de hulp van B&S Media Internetmarketing in. Onze social media specialisten helpen je graag. Bel gerust naar 038 337 6678  of laat je telefoonnummer bij ons achter. Dan neemt één van onze online marketing adviseurs contact met je op!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.