Conversies en verkopen verhogen? Met deze 10 tips creëer je urgentie!

Stel, je hebt net een vlucht geboekt en bent nu nog op zoek naar een accommodatie. Op de website van de boeker verschijnt een melding: “Wees snel! Er zijn nog maar 2 kamers beschikbaar voor deze periode!” Je boekt snel het verblijf om zeker te zijn van een plek. Mensen het gevoel geven dat ze op het punt staan om een enorme kans te missen, is een krachtige manier om conversies en verkopen te stimuleren. Met de 10 tips in deze blog kun jij meer conversies genereren!

1. Bied iets aan dat mensen willen

Urgentie werkt alleen als jouw product of dienst iets is waar mensen aan willen beginnen. Wanneer iemand niet geïnteresseerd is in jouw product of dienst, zal zelfs een aanbieding niet helpen.

Urgentie versterkt het reeds aanwezige gevoel en creëert dit gevoel niet. Houd dit in gedachten. Het inzetten van brede zoekwoorden heeft daarom geen zin in deze situatie. Het kost veel tijd en geld (wanneer je advertenties inzet) om mensen een aanbieding te doen waar ze niet op zitten te wachten.

2. Stel een deadline in

Wanneer potentiële klanten weten dat er geen haast is om jouw product of dienst af te nemen, zullen ze het kopen eerder uitstellen. Een effectieve manier om tijdsdruk te creëren, is door een afteltimer op de website te plaatsen. Laat bezoekers zien hoeveel dagen, uren en minuten ze hebben om een beslissing te maken. Amazon vertelt klanten bijvoorbeeld hoe snel ze een artikel moeten bestellen, om een snelle levering te krijgen.

Voorbeeld urgentie creëren
Voorbeeld van tijdsdruk creëren.

3. Creëer schaarste

Hoe schaarser een product of dienst is, hoe meer mensen het willen. Wanneer je benadrukt hoe schaars je product of dienst is – of alleen de illusie wekt dat het bijna op is – zullen bezoekers eerder tot aankoop overgaan. 

E-commercebedrijven kondigen vaak op hun webshop aan dat er nog maar een aantal producten op voorraad zijn. Bied je een dienst aan? Dan kun je hetzelfde principe voor jou laten werken, door maar een bepaald aantal klanten per maand aan te nemen.

Een andere manier om schaarste te creëren, is door een gevoel van concurrentie te creëren. Booking.com doet dit heel goed door aan te geven hoeveel andere mensen op hetzelfde moment naar een bepaald hotel kijken.

Voorbeeld schaarste creëren
Voorbeeld Booking.com.

4. Gebruik de juiste woorden

Een sterke advertentietekst en een aantrekkelijke call-to-action (CTA) kunnen het verschil maken tussen aankoop en wegklikken. Je kunt urgentie creëren door bepaalde woorden te gebruiken: 

  • Nu;
  • Haast je;
  • Laatste kans;
  • Alleen vandaag;
  • Mis het niet;
  • Opruiming.

5. Bied een bonus aan

Geef mensen naast het hoofdaanbod een extra stimulans om het product direct te kopen. Je kunt hierbij denken aan gratis verzending of een cadeautje voor de eerste 10 kopers. 

6. E-mail: gebruik een krachtige onderwerpregel

Gebruik de onderwerpregel van jouw marketing-e-mail om een gevoel van schaarste of urgentie te creëren. Tijdgerelateerde woorden of actiewoorden trekken de aandacht van de lezer.

Voorbeeld krachtige onderwerpregel
Voorbeeld van een krachtige onderwerpregel.

Hoe duidelijker jouw boodschap, hoe groter de kans dat abonnees de mail zullen openen.

7. Gebruik cijfers

Cijfers zijn een goede manier om aandacht van mensen te trekken en een aanbieding aantrekkelijker te maken. Gebruik cijfers om een gevoel van schaarste te creëren: “Nog maar 3 op voorraad!” 

Daarnaast kun je het sociale bewijs vergroten door klanten te vertellen hoeveel andere mensen jouw product of dienst hebben afgenomen.

8. Gebruik kleuren

Kleuren en psychologie zijn nauw met elkaar verbonden. Het gebruik van warme kleuren in jouw CTA-knoppen (rood, geel en oranje) kan tot meer actie leiden. Koele kleuren zoals blauw en groen zijn niet zo effectief.

Welke kleuren je ook gaat gebruiken, zorg ervoor dat ze opvallen tussen de rest van de pagina.

9. Pas de aanbiedingen aan

Maak de aanbiedingen nog aantrekkelijker door ze te personaliseren. Houd bij welke pagina’s bezocht worden door de bezoekers en bied kortingen die relevant zijn voor hun interesses. 

Heeft een potentiële klant zijn/haar winkelmandje verlaten? Herinner deze bezoeker via de mail aan zijn items die hij/zij overwoog om te kopen.

Voorbeeld van herinnering om de bezoeker alsnog te laten converteren
Voorbeeld van herinnering om de bezoeker alsnog te laten converteren.

10. Houd de druk aan

Probeer te achterhalen waar jij de meeste leads verliest. Probeer van daaruit uit te vinden hoe je de urgentie van jouw marketing op deze kritieke punten kunt vergroten.

Als bezoekers bijvoorbeeld de neiging hebben jouw site te verlaten terwijl ze een vol winkelmandje hebben, kun je bijvoorbeeld een afteltimer instellen die bezoekers herinnert aan hun items.

Hulp nodig bij het verhogen van jouw conversies en verkopen?

Net als bij veel andere technieken, kan urgentie het beste met mate worden uitgevoerd. Probeer niet constant druk uit te oefenen op jouw potentiële klanten, anders zullen ze jou niet serieus nemen. Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het verhogen van jouw conversies en verkopen? Neem dan vandaag nog contact met ons op!

Neem contact op