Beste tijd om te posten op social media

Houd jij bij jouw social media strategie rekening met de beste tijd om te posten? Dit kan veel invloed hebben op het aantal likes en de betrokkenheid bij je berichten. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar wat dan de beste tijden zijn om te posten op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of LinkedIn. Maar je kunt ook zelf onderzoek doen naar wanneer jouw doelgroep actief is. Hoe? Dat leg ik je uit. 

Waarom je op het juiste moment wilt posten

Social media hebben algoritmes. Ze willen namelijk de beste content aan hun publiek tonen. Zo is het zo dat een bericht dat meteen veel betrokkenheid krijgt, eerder gepusht wordt naar de tijdlijn van je volgers. Als jij op een tijdstip post waarop mensen niet liken, reageren of delen, heeft dit vaak een negatieve impact op de prestaties van het bericht. 

Onderzoek zelf de beste tijd om te posten

Niet elke doelgroep is op dezelfde tijd actief. Zo hebben zorgmedewerkers vaak een heel ander ritme dan mensen met een 9 tot 5 kantoorbaan. 

Gebruik de data die je al hebt

Bij de meeste social media platformen heb je als bedrijf inzicht in de beste tijden om te posten voor jouw doelgroep. Bij je Instagram-bedrijfsprofiel ga je naar ‘Statistieken’, tik je op ‘Je doelgroep’ en zie je onderaan de tijden en dagen waarop jouw volgers het meest actief zijn. 

Bij Facebook kun je dit ook zien. Ga naar ‘Statistieken’ op je bedrijfspagina en vervolgens naar ‘Berichten’. Hier staat een overzicht van welke tijden en dagen jouw volgers het meest actief zijn. 

LinkedIn heeft nog niet de mogelijkheid om precies te zien op welke tijden en dagen jouw volgers actief zijn. Hier kun je dus het beste testen met verschillende tijden bij soortgelijke berichten om te bepalen wat het beste werkt. 

paginastatistieken facebook met beste tijden om te posten

Wees de concurrentie voor

Als jouw concurrenten zich aan de onderzoeken van bijvoorbeeld Sprout Social of Coosto houden, dan posten ze dus allemaal op dezelfde, populaire tijden. Er zijn maar zoveel berichten die Instagram laat zien, dus de kans is groter dat die van jou dan niet in de tijdlijn van je volgers verschijnt. 

Eén tip die ik je dus al kan meegeven is: post niet op “hele” tijden. Dus niet klokslag 17:00 uur, maar bijvoorbeeld 16:57 uur. Mensen zijn vaak geneigd om op hele uren posts in te plannen, dus rond die tijd is er meer concurrentie. Als jij de drukte vermijdt, heb je meer kans dat je een plekje bovenaan de tijdlijn bemachtigt en je bericht meer betrokkenheid krijgt. 

Test met verschillende tijden

Dit is wel een lastige, want sommige berichten presteren nu eenmaal beter dan andere. Maar je kunt wel voor jezelf in de gaten houden of soortgelijke berichten op verschillende tijden anders presteren. Maak bijvoorbeeld onderscheid in ochtend, middag of avond. Daarna kun je dit verder segmenteren, bijvoorbeeld ‘s ochtends voor 10:00 uur en ‘s ochtends na 10:00 uur en dan steeds specifieker. Of misschien kom je erachter dat het geen specifieke tijd, maar een dagdeel is waarop je berichten goed presteren.

Gemiddelde beste tijden social media

Wil je toch weten wat gemiddeld de beste tijden zijn voor het posten op social media? Lees dan nog even verder. Ik heb ze op een rijtje gezet voor je.

Instagram

Volgens Coosto is de dag met de meeste interactie op Instagram de donderdag en het tijdstip 17:00 uur. Op zaterdag en zondag liggen de gemiddelde interacties per dag lager. Let wel op: dit onderzoek is gedaan onder Instagram Business accounts, dus het kan zijn dat jouw persoonlijke profiel in het weekend bijvoorbeeld beter presteert.

Facebook

Op Facebook kun je het beste ‘s avonds posten. Gemiddeld is 19:00 uur het tijdstip met de meeste interactie. en de dag met de meeste interactie op Facebook is de woensdag. 

LinkedIn

Je verwacht misschien dat op LinkedIn de interactie grotendeels onder werktijd plaatsvindt, omdat het een zakelijk medium is. Niets is minder waar, want de meeste interactie vindt toch echt gemiddeld rond 19:00 uur pas plaats. Ook voor LinkedIn geldt dat de beste dag om te posten de donderdag is. 

Nu weet jij op welke dagen en tijden je het beste je berichten kunt plaatsen voor de meeste interactie. En hoe je zelf op onderzoek uitgaat naar de tijd waarop jouw volgers het meest actief zijn. 

Besteed je jouw social media strategie liever uit? Onze social media specialisten helpen jou bij het succesvol inzetten van social media. Niet alleen door de berichten op specifieke tijden te posten, maar ook door campagnes aan te maken en pakkende content te creëren. 

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.