Als je wil dat je Facebookbericht of je Facebookpagina door meer mensen gezien wordt, kun je ervoor kiezen om een advertentie in te richten óf om een bericht te promoten. Een advertentie heeft meestal meer voeten in de aarde dan een promotie van een bericht en loopt langer door. Maar wanneer gebruik je nou wat? En welke verschillen zitten er tussen de twee opties?
Om even met een kort antwoord op die vraag te beginnen: je promoot een bericht als je (vaak over een kortere periode) aandacht wil voor één post. Een advertentie heeft een langere looptijd en een meer algemene insteek dan een gepromoot bericht.
Als je bijvoorbeeld meer betrokkenheid op je pagina wilt, of wanneer je de merkbekendheid van je bedrijf wilt vergroten, is het promoten van een bericht een goede optie. Daarmee maximaliseer je de zichtbaarheid van je bericht en vergroot je de doelgroep van je eigen volgers naar ook de mensen buiten die groep. Als je geavanceerdere campagnes wilt maken om bijvoorbeeld over een langere periode collega’s te werven, gebruik je Advertentiebeheer.
Een bericht promoten
Je promoot een bericht door op je Facebookpagina naar een post te gaan en te klikken op de blauwe knop ‘Bericht promoten’.
Zo simpel kan het zijn. Als je een bericht promoot, kies je een doelgroep, voeg je een betalingsmethode toe (als je die nog niet gekoppeld hebt aan je pagina) en publiceer je de promotie.
Een gepromoot bericht loopt meestal wat korter dan een advertentie en is specifieker gericht op één post. Het promoten van een Facebookbericht is eenvoudig en erg snel ingesteld. Als je kiest voor het promoten van een bericht dat je al geplaatst hebt, wordt het, afhankelijk van je budget, vaker aan mensen getoond in de feed. Ook belangrijk: als je een bericht promoot, kun je het niet meer aanpassen. Bepaal dus van tevoren of de informatie klopt.
Je promoot een bericht op Facebook als je…
…meer volgers de berichten wil laten zien.
…een starter bent in adverteren en eerst ‘bericht promoten’ wil uitproberen.
…een bericht hebt dat goed presteert en je het een extra duwtje in de rug wil geven.
Het nadeel van een bericht promoten is dat je doelgroepen beperkter zijn dan bij een advertentie. Meestal zijn het je volgers, de vrienden van je volgers en een doelgroep op basis van leeftijd, geslacht en woonplaats. Je kunt niet ‘interesses’ aangeven, zoals je dat bij advertenties wel kunt.
Een bericht promoten is vooral handig als je wat meer aandacht wil voor een post, bijvoorbeeld bij een nieuw product, een nieuwe dienst, een blog of een mijlpaal voor je bedrijf. Je kunt het promoten van berichten natuurlijk ook meenemen in je advertentiestrategie en structureel een bericht promoten. Bij een gepromoot bericht toont Facebook je hoeveel mensen je bericht zien, wat de betrokkenheid is en hoe vaak er bijvoorbeeld op je link geklikt is. Bij een gepromoot bericht zie je welke doelgroep je bereikt, of dat mannen of vrouwen zijn en in welke leeftijdscategorie zij vallen.
Kiezen voor een Facebook-advertentie
Het promoten van een bericht wordt door Facebook ook als advertentie gezien, maar échte Facebook-advertenties maak je via Advertentiebeheer. Een advertentie op Facebook richt je eenvoudig in voor verschillende doelstellingen.
Een gepromoot bericht optimaliseer je voor likes op je pagina, opmerkingen of algemene merkbekendheid, maar een Facebook-advertentie kun je optimaliseren voor appdownloads, websiteconversies, videoweergaven, bestellingen in je winkel en veel meer.
Een volledige advertentiecampagne op Facebook inrichten is meer werk dan het promoten van een bericht. Met een Facebook-advertentie is alles meetbaar en worden de resultaten van je advertentie overzichtelijk weergegeven.
Het opzetten van een Facebook-advertentiecampagne is een goed idee als je…
…geavanceerde kennis van Facebook-advertenties hebt.
…een specifiek doel voor ogen hebt en het promoten van een bericht niet voldoende is om je doelgroep te bereiken.
…een langlopend doel hebt voor naamsbekendheid, het onder de aandacht brengen van een post of het downloaden van een e-book.
…een Facebookpixel geïnstalleerd hebt op je website en een remarketingcampagne wil instellen om mensen te bereiken die eerder op je website zijn geweest.
Als je een Facebook-advertentie maakt, moet je eerst duidelijk hebben wat het doel is van je advertentie. Daarna maak je content voor je advertentie. Welk beeld komt erbij? Welke tekst? Maak meerdere varianten van je advertentie, zodat je kunt testen welke het beste werkt en je doelgroep niet de hele tijd dezelfde content voorbij ziet komen. Om een Facebook-advertentie te maken, ga je op Facebook naar ‘Advertentiebeheer’.
Een advertentie maken in een paar stappen:
- De eerste stap die je zet, is het bepalen van je doelstelling. Denk aan merkbekendheid, meer betrokkenheid bij je pagina of meer winkelbezoeken.
2. Selecteer je doelgroep. Wat is de locatie van je doelgroep? Wat is de leeftijd? Heb je een advertentie specifiek voor mannen, of voor vrouwen? Of voor allebei?
3. Bepaal waar je advertentie moet staan: op Facebook, op Instagram, in Messenger?
4. Stel je budget in. Bij een advertentie kies je tussen een budget per dag of een looptijdbudget. Als je dit instelt, geef je nooit meer uit dan waar je je goed bij voelt.
5. Kies een indeling voor je advertentie. Wil je een carrousel? Een story? Een afbeelding? Een diavoorstelling? Een video? Er zijn zes verschillende advertentie-indelingen mogelijk die allemaal ontworpen zijn om te werken op mobiel en desktop.
6. Publiceer je advertentie. Facebook gebruikt een automatische advertentieveiling om te bepalen welke advertentie op een bepaald moment het beste aan iemand kan worden weergegeven. Als je een advertentie publiceert, bekijkt Facebook aan welke doelgroep de advertentie op welk moment het beste kan worden getoond. Dit is de livegang van je advertentie.
7. Meet en beheer je advertentie. Als je een advertentie hebt gepubliceerd, ben je er nog niet. Je kunt in Advertentiebeheer je prestaties bijhouden, je campagne bewerken, je doelgroep optimaliseren en je advertenties vergelijken.
Een advertentie maken of een bericht promoten?
Een bericht promoten is dus veel eenvoudiger dan het maken van een uitgebreide advertentie, maar werkt vaak korter en minder specifiek. Wil je hulp bij het promoten van een bericht of bij het inrichten van een Facebook-advertentie? Neem vrijblijvend contact met ons op of vraag een quickscan aan voor jouw platformen.