Haal jij wel alles uit je links?

Links zijn onmisbare elementen op het internet. Ze vormen het navigatiesysteem, dat ons vertelt waar we moeten zijn en ons helpt daar te komen. Links zijn niet alleen belangrijk voor de gebruiker, ook Google maakt veelvuldig gebruik van deze digitale wegwijzers. De manier waarop je als webmaster met links omgaat, bepaalt voor een groot deel hoe de zoekmachines je website crawlen en uiteindelijk of, wanneer en hoe deze in de zoekresultaten verschijnt. Een recente update van Google’s richtlijnen omtrent links is een mooie gelegenheid om je (nog eens) af te vragen: haal ik wel alles uit mijn links?

Ga direct naar:

Wie dit blog vaker bezoekt, is het wellicht opgevallen dat we regelmatig over links schrijven. Linkbuilding, externe links, interne links … Voor ons als internetmarketingbureau zijn links dan ook van onschatbare waarde. Als je wel eens nieuwsberichten post of blogt op je bedrijfswebsite en misschien wel externe websites, dan zal je ongetwijfeld ook links gebruiken. Om de bezoeker naar de juiste pagina te leiden bijvoorbeeld, of naar een gedeelte van een langere tekst, of een andere website. Voordat we overgaan op de tips om het maximale uit je links te halen, vatten we kort samen wat voor links we onderscheiden en wat deze doen.

Opfriscursus overslaan? >> Ga direct naar de tips >>

Er zijn verschillende soorten links die je op je website kan gebruiken. We bekijken de meest gangbare soorten digitale wegwijzers, die zowel de gebruiker als zoekmachines helpen de juiste afslagen te nemen.

  • Hyperlinks zijn interne en externe links die naar respectievelijk een andere website of een andere pagina verwijzen. Ze helpen de gebruiker te navigeren, zonder van iedere pagina het adres hoeven in te hoeven voeren. Het is een interactief element op een webpagina waar gebruikers op kunnen klikken om direct naar een andere pagina te gaan, zoals een item in het hoofdmenu, een afbeelding of een ander element.
    • Interne links verwijzen naar andere pagina’s binnen dezelfde website. Ze helpen bij het navigeren door de website. Tegelijk helpen ze zoekmachines bij het verbinden van gerelateerde inhoud, zodat deze steeds beter leert waar iedere pagina binnen je website over gaat. Daarom zijn interne links een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie.
    • Externe links zijn links die verwijzen naar webpagina’s buiten de huidige website. Ze kunnen worden gebruikt om bronnen, referenties of aanvullende informatie aan te bieden aan de gebruikers. Externe links zijn onmisbaar in je linkbuildingstrategie. Door links met relevante websites met veel autoriteit uit te wisselen, versterk je de autoriteit van jouw website op het onderwerp.
  • Anchor links, of: ankerlinks, zijn links die verwijzen naar een specifieke locatie op dezelfde webpagina. Ze worden gebruikt om gebruikers direct naar een bepaald gedeelte van de pagina te navigeren, zoals een specifieke sectie, een inhoudsopgave, een contactformulier, of een andere relevante informatiebron. De inhoudsopgave bovenaan dit artikel bestaat bijvoorbeeld uit anchorlinks. Als je erop klikt of tapt, kom je uit op het gewenste gedeelte van deze pagina. Anchorlinks spelen een rol in SEO vanwege verschillende redenen. Ze verbeteren de gebruikerservaring, helpen bij het creëren van een goede interne linkstructuur en koppelen relevante zoekwoorden of zoekwoordzinnen aan specifieke secties van de pagina. 
  • Downloadlinks of bestandslinks zijn links die verwijzen naar specifieke bestanden, zoals PDF’s, afbeeldingen, video’s, etc. Wanneer erop geklikt wordt, wordt het bijbehorende bestand gedownload of geopend. De link zelf heeft geen directe invloed op SEO. Wel kan het te dowloaden bestand worden geïndexeerd. Zorg dus dat deze van goede kwaliteit is en relevant is voor de doelgroep.

Als SEO-specialist houd ik nauw in de gaten wat Google zegt over het gebruik van links. Mijn aandacht werd dan ook direct getrokken toen Google onlangs met nieuwe richtlijnen voor links kwam, in SEO-land inmiddels bekend als ‘Googles New Link Best Practices Guide’. Dit is eigenlijk een update van de bestaande pagina op Google Search Central. Voorheen stond hier alleen dat je je links crawlable moet maken. Onlangs werd de pagina uitgebreid met richtlijnen over anchor texts (niet te verwarren met anchor links), interne links en externe links. Tot mijn geruststelling passen we bij B&S Media alles wat hier staat al jaren toe. Toch is het een goede reminder om bewust met links om te blijven gaan. En het is een mooie aanleiding om je een rij tips te geven die jou helpen het maximale uit je links te halen.

De eerste tip is een zeer algemene: zorg dat alle links die aan SEO moeten bijdragen, crawlbaar zijn. Over het algemeen kan Google alleen de link op jouw webpagina doorzoeken als deze is opgenomen in een <a> HTML-element met een href-attribuut. Links die worden gegenereerd of geactiveerd door JavaScript-code, button-links en afbeeldingslinks kunnen niet of moeilijker worden begrepen door Google’s crawlers.

Voorbeeld van een crawlable link in een <a> HTML-element met een href-attribuut:
<a href=”https://www.bsmedia.nl/blog/”>[te linken tekst of afbeelding]</a>

Plaats een ankertekst

Het is voor zowel de gebruiker als zoekmachines belangrijk om te weten wat er op de gelinkte pagina te vinden is. De URL zelf is daar meestal niet duidelijk (genoeg) in. Daarom plaatsen we een anchor text (ofwel: ankertekst) tussen het <a>-element en de afsluitende </a>. Dit wordt de zichtbare en klikbare tekst.

Html-link met ankertekst:
<a href=”https://www.bsmedia.nl/blog/”>Internet Marketing Blog</a>

Vergeet de Title niet

Naast de ankertekst kan je extra informatie over de link geven in het title-attribuut. Deze extra informatie wordt weergegeven wanneer de gebruiker er met de muis overheen beweegt of er (bij gebruik van een smartphone of tablet) lang op drukt. De aanvullende context of beschrijvende tekst geven gebruikers en zoekmachines meer inzicht in de bestemming van de link. Het title-attribuut biedt dus aanvullende informatie, terwijl de anchor primair bedoeld is om de linktekst weer te geven en de gebruiker een idee te geven van wat ze kunnen verwachten bij het volgen van de link.

Html-link met ankertekst en title:
<a href=”https://www.bsmedia.nl/blog/” title=”blog over SEO, SEA en webdesign”>Internet Marketing Blog</a>

Anchor text vergeten? Dan gebruikt Google de Title

Een geroutineerde webmaster of SEO-specialist zal niet snel de ankertekst vergeten. Je hebt dan immers een onzichtbare link waar niet op geklikt kan worden. Toch komt het blijkbaar vaak genoeg voor om Google er iets op te laten verzinnen. Mocht de ankertekst onverhoopt ontbreken, dan crawlt Google de link aan de hand van het title-attribuut.

Schrijf een goede ankertekst

We gaan even terug naar de ankertekst. Zoals je waarschijnlijk al wel dacht is het belangrijk dat deze doordacht en effectief is. Hoe beter je ankertekst is, hoe gemakkelijker het is voor mensen om door je website te navigeren en voor Google om te begrijpen waar de pagina waarnaar je linkt over gaat.

Een goede ankertekst is:

  • Beschrijvend
  • Beknopt
  • Relevant
❌ Te generiek ankerteksten:*
<a href=”https://www.bsmedia.nl/blog/”>Klik hier!</a>
<a href=”https://www.bsmedia.nl/blog/”>Meer weten</a>
Lees meer op ons <a href=”https://www.bsmedia.nl/blog/”>blog</a>.

* Nb: ankerteksten staan niet op zichzelf. Google kijkt ook naar wat eromheen staat om te begrijpen waar de link naartoe gaat. Je kunt bijvoorbeeld best eens alleen ‘blog’ gebruiken, bijvoorbeeld zo:
Lees meer op ons <a href=”https://www.bsmedia.nl/blog/”>blog</a> over online marketing.
✔️ Betere, meer beschrijvende ankertekst:
<a href=”https://www.bsmedia.nl/blog/”>Blog over online marketing</a>
❌ Te lange ankertekst:
Wil je alles weten over SEO, SEA en webdesign, <a href=”https://www.bsmedia.nl/blog/”>lees dan de artikelen van onze specialisten op het internetmarketingblog van B&S Media</a>.
✔️ Beknopte ankertekst:
Wil je alles weten over SEO, SEA en webdesign, lees dan de <a href=”https://www.bsmedia.nl/blog/”>blogs van online marketingspecialisten</a> op onze website.

“There’s no magical ideal number of links a given page should contain. However, if you think it’s too much, then it probably is.” Google Search Central

Een belangrijk begrip in zoekmachineoptimalisatie is context. Google wil zo relevant mogelijke resultaten geven. Daarom kijkt de bot niet alleen naar de link, maar ook naar wat eromheen staat. Als de links te dicht op elkaar staan dan is dit niet mogelijk. Bovendien is het verstandig om het aantal interne links te doseren, want de linkwaarde wordt verdeeld over alle links op een pagina.

❌ Te veel links, te dicht op elkaar:
✔️ Minder links, betere verdeling:

Over interne links zegt Google in haar nieuwe richtlijnen weinig méér dan: DOEN! Dit kunnen wij alleen maar beamen. Gebruik je interne links met goede ankerteksten, dan begrijpen zowel mensen als Google beter waar je website en de betreffende pagina’s over gaan. 

Tip van Google: zorg dat iedere pagina die belangrijk is voor SEO, op zijn minst één link krijgt vanuit een andere pagina op je site. Denk er altijd over na hoe je het beste naar die pagina’s kan linken in de juiste context.

❌ Interne links zonder / met onduidelijke context
Stel: je plaatst een blogartikel over kunstgras op je website. Ergens halverwege de tekst, in een alinea over kunstgras onderhouden, plaats je een link naar de categoriepagina met plantenvoeding (“als je kunstgras gebruikt heb je geen plantenvoeding nodig”). Hoewel het artikel en plantenvoeding beiden met de tuin te maken hebben, is dit niet zo’n effectieve interne link.
✔️ Interne link met juiste context:
In het voorbeeld hierboven zou je beter kunnen linken naar onderhoudsproducten voor kunstgras. Dit raakt veel directer met het onderwerp van het blogartikel.“Kunstgras onderhouden is heel eenvoudig. Met een tuinslang en de juiste onderhoudsproducten voor kunstgras houd je het gazon lange tijd als nieuw.”

Het is heel begrijpelijk om te twijfelen of je wel moet linken naar andere websites. Als een bezoeker erop klikt, wordt deze immers van jouw website weggeleid. Het gebruik van externe links kan echter helpen bij het opbouwen van geloofwaardigheid (bijvoorbeeld door je bronnen te vermelden). Verwijs naar externe websites wanneer dit logisch is en geef je lezers en Google context over wat ze kunnen verwachten.

Tip: als je niet wilt dat bezoekers jouw website kwijt zijn na het klikken op een externe link, zorg dan dat deze wordt geopend in een nieuw venster of tabblad:

✔️Externe link openen in nieuw venster of tabblad:
<a href=”https://www.bsmedia.nl/blog/” target=”_blank”>Internet Marketing Blog</a>

Hopelijk helpen bovenstaande tips je om het maximale uit jouw links te halen. Ben je benieuwd hoe het ervoor staat met jouw linkprofiel en online vindbaarheid? Doe eens link en vraag een gratis quickscan aan! 

Gratis quickscan

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.