Wat is een canonical?

Waar je redirects kunt gebruiken om Google ervan op de hoogte te brengen dat een webpagina verhuisd is, gebruik je de canonical tag om duidelijk te maken dat de content op een bepaalde pagina identiek is aan de content op een andere pagina (lees: andere URL). De canonical biedt je de mogelijkheid aan Google door te geven wat de oorspronkelijke pagina is en welke de kloon, waarmee je bepaalt welke URL door Google geïndexeerd moet worden. Op deze manier voorkom je duplicate content.

Het belang van de canonical tag

Google hecht er waarde aan gebruikers zo optimaal mogelijk te voorzien van de informatie waarnaar zij op zoek zijn. Duplicate content past niet bij dat streven en wordt dan ook genegeerd door de zoekmachine. Dat wil zeggen dat Google slechts één pagina opneemt in de zoekresultaten, wanneer er voor een bepaalde zoekopdracht meerdere resultaten zijn die sterk op elkaar lijken of zelfs identiek zijn. Met de canonical tag geef je aan welke pagina er dan wél vertoond moet worden. Doe je dit niet, dan bepaalt Google zelf welke pagina het origineel is en dus in de zoekresultaten naar voren zal komen.

Bovendien voorkom je met een canonical dat er linkwaarde verloren gaat. Wanneer twee versies van een pagina vindbaar zijn, kunnen ze immers beide linkwaarde opbouwen. Het probleem is alleen dat ze samen dus dubbel zoveel links hadden kunnen verzamelen, wat weer resulteert in betere posities in de zoekresultaten. Een canonical tag zorgt ervoor dat maar één versie van de pagina te vinden zal zijn en zodoende zal ook alleen deze pagina linkwaarde opbouwen.

Hoe en waar plaats je een canonical?

Een canonical instellen doe je door het plaatsen van een stukje code in de head-sectie van de pagina. Het gaat hierbij om de pagina die niet wilt laten indexeren. Vanaf deze pagina verwijs je dus naar de pagina die wél geïndexeerd moet worden. Dit doe je via de html-tag <link rel=”canonical”.

Stel dat op de pagina’s https://voorbeeld.nl/origineel/ en https://voorbeeld.nl/kopie/ dezelfde content staat, dan plaats je in de broncode van laatstgenoemde pagina dus het volgende stukje code:

<link rel=”canonical” href=”https://voorbeeld.nl/origineel/”>

Maak je gebruik van de WordPress-plugin Yoast, dan kun je onder het kopje Geavanceerd onderaan iedere pagina een canonieke URL opgeven. Laat je dit leeg, dan verwijst de pagina automatisch naar zichzelf (zodat slechts één versie van de pagina geïndexeerd wordt).

Meer informatie

Wil je meer weten over canonicals? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!

Neem contact op

Vragen of meer informatie?

Neem contact met ons op!

038 337 6678     info@bsmedia.nl

B&S Media Internetmarketing adviseurs

Of word gebeld door één van onze adviseurs:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.