Wat is het uitstappercentage?

Het uitstappercentage van een website, ook wel de exit rate genoemd, drukt het aantal bezoekers uit die de webpagina van de website verlaten als dit de laatste pagina in de sessie is. De bezoekers van een website die de betreffende pagina verlaten worden als percentage van het totale aantal bezoekers uitgedrukt. 

Wat is uitstappercentage? 

Het uitstappercentage van een webpagina laat het percentage zien van bezoekers die de betreffende pagina verlaten als dit de laatste pagina in de sessie is. Als een pagina een hoog uitstappercentage heeft kan dat verschillende dingen betekenen. Het kan betekenen dat bezoekers op de betreffende pagina de informatie gevonden hebben waar ze naar zochten en daarna de pagina hebben verlaten, maar meestal is het tegenovergestelde het geval. Bezoekers hebben niet gevonden waar ze naar op zoek waren en daarom sluiten ze de webpagina af. 

Wat is een goed uitstappercentage en hoe zorg je hiervoor? 

Bezoekers verlaten in het meeste geval een website of webpagina wanneer ze niet hebben gevonden waar ze naar op zoek waren. Een hoog uitstappercentage is daarom niet gewenst bij websites, tenzij de pagina het eind van een funnel is. Hierbij kun je denken aan een bevestigingspagina van een gewenste conversie, zoals een ‘bedankt voor uw bestelling’ pagina. Het is de bedoeling dat je klanten leidt naar dit soort pagina’s. Bij overige webpagina’s moet je ervoor zorgen dat je het uitstappercentage zo laag mogelijk houdt. Hoe zorg je er voor dat je het uitstappercentage van een webpagina zo laag mogelijk houdt? Dit kan door ervoor te zorgen dat bezoekers passende en relevante informatie voorgeschoteld krijgen. Verder moeten bezoekers ook eenvoudig kunnen doorklikken naar gerelateerde informatie of makkelijk kunnen navigeren naar conversiemogelijkheden

Wat is het verschil tussen uitstappercentage en bouncepercentage? 

Het bouncepercentage en het uitstappercentage zijn twee begrippen die soms door met elkaar worden verward. Dat is begrijpelijk, omdat er wel overeenkomsten te vinden zijn bij deze twee begrippen. Bij het bouncepercentage wordt gekeken naar het aantal bezoekers die binnenkomen op een pagina, geen waarneembare actie uitvoeren en de website weer verlaten. Bij het uitstappercentage wordt er ook gekeken naar bezoekers die de website hebben verlaten, maar het verschil is dat bij het uitstappercentage ook bezoekers worden meegerekend die wel meerdere pagina’s hebben bezocht. 

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.