20 internet marketing tips om als MKB online te scoren

Internet marketing wordt voor veel MKB’s een zaak die een steeds hogere prioriteit krijgt. Er is een groeiend besef bij bedrijven dat het wel degelijk verschil maakt of u wel of niet online gevonden wordt. Internet marketing is een zeer breed begrip. Kortweg gezegd omvat het alle activiteiten die nodig zijn om uw bedrijf online beter vindbaar te maken. Dat kan het verbeteren van uw website zijn voor zoekmachines, adverteren in zoekmachines, maar ook bijvoorbeeld de inzet van social media of een Google Maps bedrijfsvermelding aanmaken voor uw bedrijf. Internet marketing is dus zeer divers. Alles is er wel aan gelegen om door middel van activiteiten op internet uw bedrijf beter te presenteren aan de mensen om zodoende meer klanten te genereren. In deze blog geven we 20 internet marketing tips waarmee u uw bedrijf online beter vindbaar kunt maken. En een betere online vindbaarheid zult u terugzien in het aantal klanten!

Website optimalisatie tips

1. Update regelmatig uw website
We leven in 2014, een website met content uit 2008 kan niet meer. Veel websites hebben ook nog de ‘looks’ van een website die uit de beginjaren van 2000 komt. Ga mee met de webstandaarden en vernieuw uw website minimaal eens in de drie jaar. Daarnaast moet u uw website regelmatig voorzien worden van nieuwe content. Voeg deze informatie toe aan uw pagina’s, schrijf nieuwsberichten of ga bloggen. Blijf up-to-date!

2. Mobielvriendelijke website
Er komen steeds meer mobiele devices. Deze mobiele apparaten kunnen ook het internet op. Ongeveer de helft van de Nederlanders gebruikt dagelijks zijn of haar mobiel om websites te bezoeken. U heeft geen mobielvriendelijke website? Een gemiste kans. Mobielvriendelijke websites zorgen aanmerkelijk voor meer conversies. Een mobielvriendelijke website is immers gebruiksvriendelijk en dat zal gewaardeerd worden door het aantal bezoekers op uw website en ook Google zal u hiervoor belonen!

3. Ga bloggen
In tip 1 hadden we het al over bloggen. Tegenwoordig kiezen veel bedrijven er voor om te gaan bloggen. Ze schrijven artikelen over onderwerpen die betrekking hebben tot hun bedrijf. Daarmee worden er veel meer bezoekers naar de website getrokken en Google zal zien dat u actief bezig bent om bezoekers waardevolle content aan te bieden. Nieuwe, frisse content zal uw website goed doen. Door middel van bloggen trekt u nieuwe bezoekers naar de website. Als de blogs interessant zijn, zult u de bezoekers blijven boeien.

4. Maak gebruik van Analytics
Google Analytics is een prachtige tool waarmee u allerlei gegevens van bezoekers kunt registeren als ze op uw website zijn. Zo kunt u achterhalen hoeveel bezoekers u dagelijks krijgt, welke pagina’s ze bezoeken, waar ze vandaan komen, welke apparaat ze gebruiken en ga zo maar door. Als u dus blogt kunt u ook direct zien wat het u aan bezoekers oplevert.

5. Optimaliseer uw website lokaal
Stel u heeft een kledingwinkel in Kampen. Dan is het zaak dat mensen uit de buurt van Kampen u vinden. Wanneer iemand op zoek gaat naar een kledingwinkel in Kampen via Google, zal de zoeker in veel gevallen de term ‘kledingwinkel Kampen’ gebruiken. Maar ook ‘kleding Kampen’ en ‘kleding kopen Kampen’ zijn opties. Zorg er dus voor dat dit soort zoekwoorden op uw website staan. Zodat lokale zoekers uw winkel weten te vinden. Daarnaast is het veel makkelijker om lokaal bovenaan te kunnen staan in de zoekresultaten dan op concurrerende woorden als alleen ‘kleding’. Om op deze woorden bovenaan te staan worden er vaak flinke budgetten gebruikt voor SEO-campagnes.

6. Schenk aandacht aan uw metadata
Metadata is ontzettend belangrijk voor uw website. U kunt zich misschien afvragen wat metadata precies is. Wanneer u geen verstand heeft van deze zaken is het verstandig om contact op te nemen met uw websitebouwer en vragen of deze de meta data op een goede manier heeft ingericht. Meta data zijn onder andere de title tags en de meta descriptions. Deze moeten niet alleen netjes zijn ingevuld, maar ook worden geïntegreerd met zoekwoorden. Dat geeft een verzorgt uiterlijk aan uw website. De bezoeker én Google zullen dit waarderen.

Zoekmachine optimalisatie tips

7. Blijf vriendjes met Google
De eerste tip voor zoekmachine optimalisatie is meteen de belangrijkste. Zorg ervoor dat u vriendjes met Google blijft. Als u probeert om Google op de een of andere manier te misleiden en dit gaat tegen de richtlijnen in van het bedrijf, zult u hier vroeg of laat voor worden gestraft. Wanneer u bezig bent met zoekmachine optimalisatie moet u dit altijd met een vrij geweten kunnen doen, dan bent u op de goede weg. Google zal uw activiteiten daarvoor vanzelf gaan belonen.

8. Zorg voor aanwezigheid op Google Maps
Heeft u uw bedrijf nog niet aangemeld bij Google Maps? Zonde! Aanmelden bij Google Maps betekent niet alleen dat u een vermelding krijgt op Maps, ook kunt u in de zoekresultaten van Google getoond worden. Snel doen dus!

9. Maak een Google+ pagina
Google zal van u gaan houden als u een Google+ pagina aanmaakt. Een Google+ pagina is goed voor uw SEO. Op deze manier kunt u aan Google laten zien dat u ook daadwerkelijk een bedrijf bent. Daarnaast kunt u er ook nog eens content op delen, kunnen mensen u volgen en zult u gemakkelijker gevonden worden. Op deze manier laat u aan Google weten dat u online actief bezig bent!

10. Gebruik lokale zoekwoorden
Zoals we in tip 5 al aangaven is het belangrijk om lokale zoekwoorden in uw website te verwerken. Daardoor zult u sneller gevonden worden door lokale klanten. Met lokale zoekwoorden kunt u ook nog eens gemakkelijker scoren in Google.

11. Zorg voor linkjes naar uw website
Een van de factoren om hoog te scoren in Google gaat om de linkjes naar uw website. Google kijkt namelijk naar de hoeveelheid linkjes die op andere websites verwijzen naar uw website. Daaruit maakt Google op hoe waardevol uw website is. Hoe waardevoller de website is waar uw linkje op staat, hoe beter Google uw website zal waarderen. Maar hoe komt u aan deze linkjes? U kunt ze uitwisselen met andere bedrijven, u kunt u aanmelden bij startpagina’s en zorg ervoor dat u waardevolle blogs schrijft die worden gedeeld. Wees creatief, dan kunt u vele manieren van linkbuilding verzinnen. Maar pas op, doe geen verkeerde dingen want dan wordt Google boos. Daarvoor verwijzen we terug naar tip 7.

Social media tips

12. Denk na voordat u iets plaatst
Eerst denken, dan doen is een belangrijk gegeven voor social media. Als u iets plaats moet u zich ervan bewust zijn wat de mogelijke impact kan zijn van uw post. We hebben al genoeg ‘social media fails’ gezien. En u wilt natuurlijk niet dat dit uw bedrijf overkomt.

13. Blijf alert op social media
Social media is een online plek waar klanten over u kunnen praten. In goede én in slechte zin. Blijf dan ook alert op social media en kijk of u updates, berichten of mentions heeft ontvangen.

14. Social Media policy
Social media kanalen zijn onderdeel van uw bedrijf of merk. Werknemers vertegenwoordigen uw bedrijf dan ook op social media gebied. Een social media policy is dan ook iets wat voor een bedrijf met veel werknemers wenselijk is. Klanten kennen de regels en de verwachtingen en dat helpt om uw bedrijf online te versterken.

Zoekmachine adverteren tips

15. Weet wat het formaat van de advertentie is
De zoekmachines kunnen verschillende formaten advertenties hanteren. Kijk dus naar de regels en naar de voorwaarden van de advertenties voordat u een campagne gaat starten.

16. Denk aan de URL
Stem de URL af op uw advertentie. Mensen die klikken op een advertentie hebben ook een bepaalde verwachting. De URL waar ze op de terecht komen moet dan ook aan deze verwachting voldoen.

17. Sterke call-to-action
De call-to-action is een zeer belangrijk onderdeel van de advertentie. Vertel de bezoekers in de call-to-action wat ze kunnen verwachten. Dus niet simpelweg ‘klik’ of ‘doen’, maar kies voor een call-to-action met ‘uitleg’. Bijvoorbeeld ‘Reserveer nu uw hotel!’

18. Call tracking telefoonnummer
Call tracking is steeds meer in opkomst. Call tracking houdt in dat u op een telefoonnummer kunt drukken op de website. Vervolgens kunt u direct naar het nummer bellen. Als u dit toevoegt aan uw advertenties, zult u flink wat meer telefoontjes krijgen.

19. Gebruik geen afkortingen
We komen nog wel eens afkortingen tegen in advertenties. Heel leuk, maar weet uw klant ook wat ze betekenen? Wanneer klanten de betekenis niet weten, loopt u deze mis. Er zijn vaak tal van andere bewoordingen te vertellen om uw doelgroep toch duidelijk te laten maken wat ze kunnen verwachten.

20. Gebruik hoofdletters
Het gebruik van hoofdletters in uw tekstadvertentie kan er voor zorgen dat er meer mensen uw op tekstadvertentie klikken. Het is aan te raden om hier mee te experimenteren. Gebruik niet alleen maar hoofdletters, maar bijvoorbeeld in het eerste woord in de eerste letter.

Conclusie

Wanneer u uw internet marketing activiteiten tot een succes wilt maken, doet u er goed aan om deze internet marketing tips toe te passen. Natuurlijk hoeft niet direct alles in één keer worden toegepast, maar stapje voor stapje delen verbeteren zal al leiden tot succes.

Kunt u wel hulp gebruiken om uw bedrijf online tot een succes te maken? Schakel dan B&S Media in, wij helpen u graag!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.