We zien het nog erg vaak, een website met flink wat bezoekers. Maar deze bezoekers voltooien niet het gewenste doel. De conversie op een website is dan vaak laag en dat is zonde. Conversie is hetgeen wat bezoekers op de website doen wat u wilt dat ze doen. Bijvoorbeeld het kopen van een product of het invullen van een contactformulier. Als u met het probleem zit dat mensen niet doen wat u wilt dat ze doen, is het tijd geworden om eens goed te kijken naar een aantal verschillende conversie elementen op uw website. In deze blog beschrijven we een aantal belangrijke factoren voor conversie en hoe u uw conversie kunt verhogen.

Breng de bezoeker waar hij wezen moet

Het klink heel simpel, de bezoeker brengen waar hij heen moet. Het is toch logisch dat iemand naar een contactpagina gaat? Nee, misschien komt de bezoeker wel helemaal niet om contact met u op te nemen. U heeft dan een uitdaging. Maak de bezoeker duidelijk waarom hij wél contact met u op moet nemen. Laat uw voordelen zien en laat de contactknop opvallen, door middel van een button of een pijl die er heen wijst. Op deze manier valt de aandacht direct op het contactgedeelte van de website. Voor de bezoeker is het slechts één klik om daar te komen waar u wilt dat de bezoeker komt.

conversie

Meer conversie door vertrouwen

De bezoeker moet vertrouwen krijgen in uw website en in uw bedrijf. Dat begint bij de uitstraling van uw website. Allereerst is het belangrijk dat de website modern is. Heeft u een website uit 2007? Grote kans dat de bezoeker zich niet vertrouwd zal voelen, omdat het design van uw website dan verouderd is. Logo’s doen het altijd goed op een website. Wees dus niet spaarzaam met logo’s. Laat zien waar u bij aangesloten bent, welke certificaten u in huis heeft, met wie u samenwerkt en ga zo maar door. Een website met logo’s wordt een stuk betrouwbaarder gevonden dan een website zonder logo’s. Denk maar eens aan een webshop waarbij u geen keurmerk of IDEAL logo ziet. Grote kans dat u dan afhaakt, toch?

Conversie op de landingspagina

Heeft u landingspagina’s? Bijvoorbeeld voor een Google AdWords Campagne of voor een specifiek zoekwoord? Conversie is dan uiteraard essentieel voor deze pagina’s. Landingspagina’s zijn pagina’s waarop de bezoeker binnenkomt na het klikken op bijvoorbeeld een link of advertentie. Deze pagina’s hebben ALTIJD een doel. Een slecht ingerichte landingspagina zal voor weinig tot geen conversie zorgen. Schenk daarom aandacht aan uw landingspagina’s:

  • Geef de bezoeker de informatie die hij of zij nodig heeft om een keuze te maken
  • Voldoe aan de verwachtingen van de bezoeker.
  • Maak de pagina gebruiksvriendelijk. Bijvoorbeeld door middel van een broodkruimelmenu.
  • Denk aan de opmaak. Waar plaatst u de tekst? Gaat u afbeeldingen gebruiken?
  • Laat het doel ‘er uit springen’. Door middel van bijvoorbeeld een button of een pijl.

Eenvoudige formulieren

We komen ze nog wel eens tegen, ellenlange formulieren. Voor veel bezoekers is dit een obstakel, het kost namelijk tijd om het formulier in te vullen. Voor een hoge conversie is het belangrijk dat formulieren kort en beknopt zijn. Vraag daarom alleen in formulier alleen wat u daadwerkelijk nodig heeft. Vaak zijn een naam en e-mailadres al voldoende.

De snelheid van uw website

website snelheidNiet is zo frustrerend voor een bezoeker als een trage website. Door middel van Google Insights kunt u testen hoe snel uw website is. Een snellere website is een zekerheid voor verhoging van de conversie. Uw website sneller maken kan vaak al door middel van kleine aanpassingen. Bijvoorbeeld het comprimeren van afbeeldingen op uw website.

Leer Google Analytics kennen

Wilt u uw conversie verhogen? Dan zult u moeten sturen op de resultaten uit de Google Analytics. Daarvoor is het ontzettend belangrijk dat u deze monitoringstool goed leert kennen. De tool bevat erg veel data waar u uw website conversie flink mee kunt verhogen. Het is belangrijk om eigen data te interpreteren en te ontdekken wat nu wel of niet scoort. Aan de hand daarvan kunt u gaan testen wat voor uw website werkt. Door middel van testen(andere kleur buttons, andere menustructuur, etc.) kunt u de conversie op de website verhogen.

Contactinformatie zorgt voor hogere conversie

Contactinformatie mag tegenwoordig niet meer ontbreken op een website. Vermeld het liefst nog een telefoonnummer of een e-mailadres op de homepagina. Op deze manier kunnen mensen direct contact met u opnemen. U kunt er ook voor kiezen om een button met ‘contact’ op de homepagina te plaatsen. Houd er wel rekening mee dat bezoekers dan wel eerst een keer moeten klikken voordat ze bij uw contactgegevens komen.

Conversie verhogen door eerlijk te zijn

Als laatste tip om de conversie op uw website te verhogen raden we aan om altijd eerlijk te zijn. Heeft u bijvoorbeeld een website die gebruik maakt van een voorraad? Wees eerlijk. Wanneer een bezoeker na het doorlopen van het bestelproces erachter komt dat het product niet meer beschikbaar is, zal deze afhaken en niet meer terugkomen. Zorg ook voor echte reacties van klanten. Bedenk geen zelfverzonnen namen (zoals A. Jansen uit Amsterdam), die komen onbetrouwbaar over.

De conversie verhogen op uw website is vaak een samenhang van factoren. Maar door middel van enkele stappen kunt er vaak al voor zorgen dat mensen doen wat u wilt dat ze doen op website. Wilt u meer weten over conversie verhogen op uw website of heeft u hulp nodig? B&S Media helpt u graag!