Hoe branding en SEO samengaan

Marketing, reclame, adverteren, PR, branding, SEO, SEA: het is goed voorstelbaar dat je als ondernemer door de bomen het bos niet meer ziet. Want waar moet je nu precies op inzetten om je omzet te laten stijgen? Goed nieuws: veel van bovengenoemde begrippen hebben een flinke overlap met elkaar. In dit artikel gaan we in op de relatie tussen branding, oftewel het vergroten van je naamsbekendheid, en SEO: het verbeteren van je vindbaarheid in Google en andere zoekmachines.

Met een andere blik naar SEO kijken

Ook deze twee vakgebieden worden in de regel los gezien van elkaar. In veel gevallen is het dan ook niet geheel duidelijk waarom B&S Media als internetmarketingbureau bijvoorbeeld ook het schrijven van persberichten aanbiedt. Hierin kan immers geen link worden verwerkt (want dan vinden ‘de media’ het al gauw te commercieel), dus dan draagt het niet bij aan het verstevigen van je positie in de Google-zoekresultaten, toch? Of liggen de zaken iets gecompliceerder en moeten we wellicht met een andere blik naar SEO kijken?

Wat houdt naamsbekendheid precies in?

Voordat we dit doen eerst een korte uitleg van het begrip naamsbekendheid, ook wel brand awareness genoemd. Dit is – niet geheel verrassend – de mate waarin de naam van je bedrijf bekend is bij het publiek. Hierin wordt een onderscheid gemaakt tussen spontane naamsbekendheid (top of mind awareness) en geholpen naamsbekendheid (aided awareness). Het eerste gaat om de spontane herinnering van je bedrijfsnaam, het tweede om de herkenning.

Een voorbeeld. Je vraagt een groep mensen om de merken cola die ze kennen op te schrijven. De meesten zullen Coca-Cola en wellicht Pepsi spontaan kunnen noemen, maar de kans is groot dat het hierbij blijft. Dit is de spontane naamsbekendheid. Geef je ze een lijst met colamerken, dan zullen velen echter ook de huismerken van de diverse supermarkten herkennen. Dat is wat we geholpen naamsbekendheid noemen.

Manieren om je naamsbekendheid te vergroten

Vanzelfsprekend is het voor ieder bedrijf van groot belang om te werken aan de herinnering en herkenning van de bedrijfsnaam, in relatie tot het product of de dienst die je aanbiedt. Je wilt immers dat potentiële klanten meteen aan jouw bedrijf denken wanneer ze baat hebben bij datgene waarin jij gespecialiseerd bent. In het meest extreme geval verandert je bedrijfsnaam zelfs in een soortnaam en wordt jouw merk synoniem voor het product dat je verkoopt. Kun jij bijvoorbeeld een ander woord noemen voor Luxaflex, een BiFi-worstje, Maggi of Spa Rood?

Om ook aan je naamsbekendheid te werken, kun je op verschillende manieren te werk gaan. Het gaat erom dat je de aandacht op je gevestigd krijgt. Schrijf een persbericht over een interessant nieuwsfeit dat speelt binnen je bedrijf. Organiseer een hardloopwedstrijd die je koppelt aan je bedrijfsnaam. Doe aan content marketing en beperk je hierbij vooral niet tot alleen je eigen kanalen, maar gebruik bijvoorbeeld YouTube en bekende blogs uit je vakgebied. Meld jezelf aan als spreker op evenementen of geef gastlessen op scholen. Meng je in discussies op relevante fora. Zorg ook voor een herkenbare huisstijl en draag deze uit op reclameborden, je bedrijfswagen, je visitekaartje en andere fysieke communicatie-uitingen. Of verzin een knallende PR-stunt waarmee je gegarandeerd het nieuws haalt.

De relatie met SEO

Dan komen we nu tot de kern: wat heeft dit alles te maken met datgene waarin wij bij B&S Media gespecialiseerd zijn, namelijk SEO? Wat is dan dat afwijkende perspectief van waaruit we SEO moeten benaderen? En werkt het beide kanten op? Zorgen goede posities ‘in Google’ voor meer naamsbekendheid en is branding van positieve invloed op je online vindbaarheid?

SEO als middel voor naamsbekendheid

Je zou kunnen onderbouwen dat een goede online vindbaarheid bijdraagt aan je naamsbekendheid. Als je bij allerlei populaire zoekopdrachten telkens bovenaan de lijst met zoekresultaten staat, zullen de zoekmachinegebruikers zich onbewust je bedrijfsnaam gaan herinneren. Het voordeel is dat je hierbij meteen de juiste doelgroep te pakken hebt, omdat ze immers uit zichzelf naar jouw product of dienst op zoek gingen.

Hierbij zijn twee zaken essentieel: goed zoekwoordonderzoek en daadwerkelijk herkenbaar zijn. Je moet uitzoeken welke zoektermen populair en tegelijkertijd relevant zijn voor jouw vakgebied. Als je als colafabrikant bovenaan komt te staan bij zoektermen omtrent “fietsen kopen” heeft het weinig nut. Sterker nog: als iemand continu jouw website bovenaan ziet staan bij zoekopdrachten die niets met je bedrijf te maken hebben, kan er zelfs een vorm van afkeer ontstaan. En goed scoren op een term waar niet of nauwelijks op gezocht wordt heeft eveneens geen zin.

De tweede factor die een belangrijke rol speelt is je herkenbaarheid in de zoekresultaten. Je bedrijfsnaam moet in de meest letterlijke zin zichtbaar zijn. Zorg er dus te allen tijde voor dat je bedrijfsnaam verwerkt is in de page title en meta description, wanneer je een pagina op je website plaatst. Je kunt nog zo goed scoren op een bepaald zoekwoord, maar als niet herkenbaar is welk bedrijf er achter de betreffende webpagina zit, helpt het niet om je naamsbekendheid te vergroten.

Naamsbekendheid als CTR-booster

De omgekeerde werking is echter wellicht nog vele malen interessanter, maar tot dusver tamelijk onderbelicht gebleven. Er is ook relatief weinig over te vinden. Maar het effect van een grote naamsbekendheid op SEO kan wel eens een stuk groter zijn dan verwacht. Om dit uit te leggen is het van belang dat we het doel van zoekmachineoptimalisatie nog eens heroverwegen. Want is dit om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht te komen? Óf is het doel om meer bezoekers naar je website te trekken?

Laten we van het laatste uitgaan. Zoals bekend is de kans dat iemand op jouw link in de Google-resultaten klikt het grootst, wanneer je op de eerste positie staat. Echter, er kan er altijd maar één de beste zijn en SEO is een langetermijnproces. En zolang je wel op de eerste resultatenpagina te vinden bent, maar (nog) niet op de topposities bent beland, wil je toch optimaal profiteren van je plaats in de zoekresultaten. En andersom geldt hetzelfde: sta je op positie 1, dan wil je ook dat er daadwerkelijk op je geklikt wordt. Daar komt je naamsbekendheid om de hoek.

Waar het hier allemaal om draait, is wat we in marketingjargon de CTR noemen: de click-through rate, oftewel de doorklikratio. Het is het percentage van de zoekmachinegebruikers dat doorklikt naar jouw website, wanneer deze vertoond wordt in de zoekresultaten.
Met dit in het achterhoofd dienen we iedere SERP (lijst met zoekresultaten) te beschouwen als een lijst waarin de aided brand awareness van de weergegeven bedrijven/websites getest wordt. Bevindt jouw bedrijfsnaam zich in het geheugen van de zoeker, dan is de kans aanzienlijk groter dat er doorgeklikt wordt naar jouw website. Ook als je niet op 1 staat! En domineer je de zoekresultaten, terwijl niemand ooit van je bedrijf gehoord heeft? Dan is de kans juist groot dat er, ondanks jouw toppositie in Google, tóch gekozen wordt voor een optie lager in de ranking.

Hoe B&S Media je naamsbekendheid kan helpen vergroten

Hieruit blijkt maar weer dat zoekmachineoptimalisatie geen kwestie is van “een druk op de knop en de bezoekers stromen binnen”. Het is een complex veld waarbij talloze factoren een rol spelen, waaronder dus je naamsbekendheid. Omdat we hier dag in, dag uit mee bezig zijn en ons niet voor niets presenteren als een full-service internetmarketingbureau, hebben we tekstschrijvers in huis die voor jouw bedrijf onder meer persberichten kunnen schrijven en verspreiden.

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden om jouw bedrijf aan meer naamsbekendheid te helpen, om zo meer bezoekers naar je website te trekken? Neem dan eens vrijblijvend contact op met één van onze SEO-specialisten. We zijn telefonisch te bereiken via 038 337 6678 en per mail via info@bsmedia.nl.

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.