Organische Ctr

Online marketeers hebben het er continu over: de click through rate. Ze kunnen er hele rapportages mee vullen. Maar wat houdt deze belangrijke term eigenlijk in en wat betekent dit precies voor jouw SEO-campagne? Nog belangrijker: hoe kun je er zelf voor zorgen dat de CTR van jouw organische resultaten hoger wordt? In deze blog vertellen wij je graag meer.

 

Wat is CTR?

Binnen de wereld van online marketing is het een veelgehoorde term: de CTR, ook wel doorklikratio, klikfrequentie of click through rate genoemd. Vooral binnen Google Ads en Microsoft Advertising wordt dit percentage veel waarde toegekend. Deze term vertelt jou namelijk wat de verhouding is tussen het aantal mensen dat jouw advertentie ziet en hoe vaak men vervolgens naar jouw landingspagina doorklikt. Hoe hoger dit percentage, hoe groter de kans op een conversie.

De click through rate is voor SEO net zo belangrijk. Jij wilt namelijk weten of die hoge, organische posities binnen Google ook daadwerkelijk veel nieuwe bezoekers opleveren. Klikt er maar een klein deel door naar jouw website? Dan is dat een signaal dat de meta description, URL en page title niet voldoende zijn geoptimaliseerd. Deze teksten spreken namelijk niet voldoende aan. Hoog tijd om dat aan te passen!

 

Een paar tips

Mensen naar jouw website krijgen. Als ondernemer wil je natuurlijk niets liever. Jij weet namelijk als geen ander dat dit de eerste stap naar een conversie is. Gelukkig kun jij als eigenaar van een domein zelf de click through rate van een landingspagina beïnvloeden. Met de volgende vijf tips verleid je meer potentiële klanten naar jouw website.

Tip 1: Vul de meta description in

De meta description is één van de belangrijkste teksten binnen de SERP van Google. Hiermee geef je namelijk een aantrekkelijke beschrijving van jouw landingspagina. Je moet jouw website als het ware aan de gebruikers van Google verkopen. Vul je hier niets in? Dan haalt Google een willekeurig stukje tekst van jouw pagina. Deze woordenstroom is uiteraard niet geschreven om bezoekers door te laten klikken. Het is dan ook niet zo vreemd dat het invullen van een meta description vaak een hogere CTR tot gevolg heeft.

Voorbeeld Meta Description

De goede meta description verleidt tot klikken!

 

Tip 2: Verwerk het hoofdzoekwoord in de URL

Niet alleen Google, maar ook de potentiële bezoekers van jouw website hechten veel waarde aan de woorden die in jouw URL voorkomen. Hiermee bepalen zij namelijk of de pagina daadwerkelijk antwoord geeft op hun vraag. Onderzoek onderstreept het belang van de juiste woordkeuze. URLs waarin een specifieke zoekterm is verwerkt, laten namelijk 45% groei in hun CTR zien. Ook niet-matchende woorden, die wel bij de zoekopdracht aansluiten, hebben een significant hogere doorklikratio.

Zoekwoord in de URL

Het hoofdzoekwoord van deze pagina is in de URL verwerkt

 

Tip 3: Gebruik 15 tot 45 karakters in de page title

De maximale lengte van de page title is de afgelopen jaren regelmatig veranderd. Uit onderzoek blijkt echter dat deze wijzigingen weinig invloed hebben op de efficiëntie van de tekst. Hieruit volgt namelijk dat, wanneer een page title tussen de 15 en 45 karakters bevat, de doorklikratio bijna 9% hoger is. Gebruik je dus meer of minder tekens? Dan verlaag je hiermee dus jouw kansen op een klik.

Karakters page title

Deze page title is – met 42 karakters – kort maar krachtig

 

Tip 4: Stel een vraag in de page title

Gebruikers van Google zijn in veel gevallen op zoek naar antwoorden. Hoe hoog is de Eiffeltoren? Waar vind ik een goedkope pizzeria? Het is dan ook geen verrassing dat het stellen van vragen in de page title een goede strategie is. Hiermee geef je namelijk aan dat jouw landingspagina de gebruiker het juiste antwoord gaat bieden. Gebruik je in jouw page title een wie-, wat-, waar-, waarom-, wanneer- of hoe-vraag? Dan is het CTR van jouw landingspagina gemiddeld 14,1% hoger dan bij varianten zonder vraag.

Vraag in de page title

Deze pagina geeft antwoord op de vraag van een bezoeker

 

Tip 5: Spreek emoties aan in de page title

In de reclamewereld kom je ze regelmatig tegen: teksten die emoties proberen aan te spreken. Met Product X word jij een toonaangevende professional! Of: Voorkom fouten op de werkvloer met Product Y. Dat deze techniek ook in de wereld van online marketing goed werkt is geen verrassing. Ook vandaag de dag scoren page titles met een positieve of juist negatieve lading significant meer kliks.

Emotie in page title

Deze blogtitel speelt in op emotie

 

Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw organische resultaten?

Bezoekers vanuit Google op jouw website krijgen. Als internetondernemer is dat een ontzettend belangrijk doel. Om deze wens in vervulling te laten gaan is het belangrijk dat je de page title, meta description en URL-structuur van jouw landingspagina’s optimaliseert. Heb je hulp nodig bij het correct invullen van deze elementen? De SEO specialisten van B&S Media helpen je graag verder! Neem vandaag nog contact met ons op.

Samenwerken aan online succes?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.