Houd lezers vast met de omgekeerde piramide

Geïnteresseerde bezoekers op jouw website houden. Dat is misschien wel de moeilijkste opgave van een online ondernemer. Want hoe doe je dat eigenlijk? Op het gebied van content zijn er verschillende formules, die je hiervoor kunt toepassen. Een daarvan is de ‘omgekeerde piramide’. Maar wat houdt deze methode precies in? En hoe kun je zelf zo’n tekst schrijven? Je leest het allemaal in deze blog van B&S Media Internetmarketing.

Wat is de omgekeerde piramide?

De omgekeerde piramide is een marketingformule, die veel bij het schrijven van webteksten en nieuwsberichten wordt toegepast. Het moet voorkomen dat bezoekers voortijdig afhaken. Dit doet een schrijver door te beginnen met de belangrijkste informatie, waarna de minder belangrijke feiten worden verteld. Dat een lezer de laatste alinea dan niet leest, is minder erg. De kern van het verhaal is namelijk al duidelijk. Het idee achter deze methode is dat lezers gemotiveerd aan een tekst beginnen, maar al snel hun interesse en concentratie verliezen. Dit geldt vooral op het internet, waar lezen veel inspanning vergt. Als ondernemer heb je 10 seconden om iemands aandacht te trekken en één minuut om hem of haar te overtuigen. De omgekeerde piramide kan daarbij helpen.

Onderzoek naar leesgedrag

Het lezen van teksten. Het is en blijft een geliefd onderwerp voor onderzoek. Door de jaren heen zijn er dan ook veel wetenschappelijke onderzoeken aan gewijd. Jakob Nielsen (2019) heeft bijvoorbeeld onderzocht waar mensen precies naar kijken bij het lezen van een tekst op beeldscherm. Dit heeft hij kunnen achterhalen door met eyetracking-technieken de ogen van zijn proefpersonen te volgen. Hieruit heeft hij kunnen achterhalen hoe teksten op het internet worden gelezen.

Eyetracking-technieken

De meeste teksten lezen wij niet in detail. Uit het onderzoek van Nielsen blijkt namelijk dat wij veel vaker scannend lezen. Dit houdt in dat we ons focussen op onderdelen, waaruit wij kunnen opmaken of een tekst interessant genoeg voor ons is. Om dit te bepalen, lezen wij volgens een bepaald F-patroon. We richten ons vooral op koppen en lezen meestal ook de eerste zinnen van de daarop volgende alinea. Opvallende elementen, zoals: hyperlinks en visuele middelen, vragen ook onze aandacht.

Opbouw van de omgekeerde piramide

De kracht van de omgekeerde piramide is dat deze makkelijk te visualiseren is. Beeld je in dat je een driehoek 180° draait. De vorm staat dan op zijn kop: met de punt naar beneden. Vervolgens verdeel je deze in drie lagen. Deze vul je vervolgens als volgt in:

Opbouw omgekeerde piramide
De opbouw van de omgekeerde piramide

1. De kern

De bovenste laag staat symbool voor de belangrijkste informatie in jouw tekst. Ofwel: de kern van het verhaal. Hierin beantwoord je een zestal kernvragen, waarmee jouw bezoeker kan bepalen of de tekst is wat hij of zij zoekt. Deze vragen zijn:

  • Wie;
  • Wat;
  • Waar;
  • Wanneer;
  • Waarom;
  • Hoe.

Een voorbeeld van hoe je deze “topische” vragen in een tekst kunt verwerken, lees je in de onderstaande alinea. Dit is de inleiding van een persbericht, die begin dit jaar vanuit B&S Media onder lokale nieuwssites werd verspreid:

“Het is feest bij Plankenland! Op 28 februari openen ze namelijk de deuren van de nieuwe showroom aan de Eiffelstraat 40. Dat was een hele onderneming, stelt Marloes Balk: ‘De verbouwing hebben we als gezin samen met familie en vrienden gedaan. Een écht familiebedrijf, dus!’ Aan al dat harde werken komt deze maand een eind. De opening van de showroom wordt namelijk met een groot feest ingeluid.”

De meeste webteksten hebben een commerciële lading. Als ondernemer wil je namelijk jouw product of dienst verkopen. De vragen zijn dan vaak tot een bepaald antwoord beperkt. Bij ‘wie’ is er bijvoorbeeld sprake van de lezer of de doelgroep. Bij ‘wat’ gaat het vaak om het aanbod, het voordeel of de aanbieding. Dit wordt duidelijk in de volgende tekst:

Wil jij als woningeigenaar (= wie) nooit meer hoeven stofzuigen? Bestel dan vandaag nog de robotstofzuiger van Robot X (= wat)! Dit kan eenvoudig in onze webshop.

2. De toelichting

Nu is het tijd voor de middelste laag van de piramide. Hierin benoem je informatie, die iets minder relevant is. Vaak gaat het om een toelichting op de informatie, die je in de toplaag al gegeven hebt. Je gaat dus uitgebreider in op de topische vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Hierbij is het belangrijk dat de informatie wel relevant blijft.

In het voorbeeld van de robotstofzuiger kun je bijvoorbeeld ingaan op:

  • Wat is het product en wat zijn de voordelen?
  • Voor welke doelgroep is het product interessant?
  • Waar in de webshop kun je het product bestellen?
  • Zijn er ook nog andere verkooppunten?

3. Overige informatie

Tot slot komen wij aan bij de laatste laag. Hierin bespreek je informatie met een relatief lage prioriteit. Als een bezoeker deze niet leest, is dat geen probleem. Hij of zij heeft de kern van het verhaal dan al meegekregen. De zaken die hierin genoemd worden, zullen dan ook niet voor iedere lezer van toepassing zijn. Denk aan:

  • De technische specificaties van het product;
  • Aanvullende bewijsvoering.

In het geval van de robotstofzuiger is een interessant onderwerp: hoe goed kan het product met hondenharen overweg?

Stappenplan bij het schrijven

In de alinea’s hierboven zijn we ingegaan om de verschillende lagen van de omgekeerde piramide. De bovenste laag omhelst de belangrijkste informatie: de kern. Daarna volgt de minder belangrijke informatie: de toelichting. De tekst eindigt vervolgens met de minst belangrijke informatie. Blijft er één vraag over. Hoe pak je het schrijven van zo’n tekst nu eigenlijk aan?

Stap 1: Bepaal wat je wilt zeggen

Het daadwerkelijk schrijven van een tekst kost – relatief gezien – niet zoveel tijd. Het meest werk gaat namelijk zitten in het bepalen van wát je wilt zeggen. Je moet bedenken wie jouw doelgroep is, wat hun vragen zijn en wat jij aan deze mensen wilt overbrengen. Bepaal in deze eerste stap wat jij aan de lezer van jouw tekst wilt meegeven: wat is de kern van jouw verhaal? Dit doe je door antwoord te geven op: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

Stap 2: Geef antwoord op vragen

Na het lezen van de kernboodschap, willen bezoekers vaak meer over jouw aanbod weten. Ze willen bijvoorbeeld dieper ingaan op de antwoorden, die je in jouw inleiding al gegeven hebt. De vragen – die jouw doelgroep waarschijnlijk heeft – kun je zelf invullen door uit te gaan van een persona. Je kunt ook zelf op onderzoek uitgaan door de doelgroep zelf te vragen naar wat zij zouden willen weten. Sorteer de vragen vervolgens van hoge naar lage prioriteit.

Stap 3: Ga de tekst schrijven

Eindelijk is het tijd om te schrijven. Als het goed is heb je al een duidelijke structuur staan. Je werkt van een kernachtige inleiding naar informatie, die – voor de boodschap – steeds minder belangrijk wordt. Schrijf eerst een rommelige, eerste versie. Poets deze vervolgens op totdat deze glanst. Vergeet de tekst tenslotte niet te controleren op typ- en spelfouten. Dit kun je het beste aan iemand anders overlaten.

Het schrijven van webteksten uitbesteden?

Kernachtig schrijven. De omgekeerde piramide. AIDA. Goede webteksten schrijven: dat is een vak apart. Is jouw gevoel voor taal ver te zoeken of besteed jij het schrijven van teksten liever aan een echte professional uit? De contentspecialisten van B&S Media duiken graag voor je achter de tekstverwerker. Neem daarom vandaag nog contact met ons op. Ons doel? Bezoekers op jouw website houden – én: laten converteren.

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.