On the road met de marketingadviseur

Onze marketingadviseurs hebben een speciale plek in het team. Niet alleen omdat zij namens B&S Media mooie klantrelaties initiëren, maar ook letterlijk; onze marketingadviseurs zijn vaak op pad en op kantoor hebben ze een eigen plek waar ze ongestoord kunnen bellen en mailen met klanten en specialisten. De rest van het team hier bij B&S Media is dan ook net zo nieuwsgierig als jullie naar onze reizende collega’s, die onze klanten advies geven op het gebied van doeltreffende Google Ads, zoekmachine-optimalisatie (SEO), een nieuwe website of effectieve social media. We belden met Sr. Marketing Adviseur Jessica Quik, die on the road tijd wist te maken om onze vragen te beantwoorden.

We beginnen met een introductie, daaronder vind je het interview.

Wat kan een marketingadviseur voor je betekenen?

De marketingadviseur is je eerste aanspreekpunt bij B&S Media. Hij of zij brengt samen met jou in kaart hoe online marketing je bedrijf vooruit kan helpen. Aan de hand van gesprekken en quickscans verschaft de marketingadviseur inzicht in je bedrijf en doelen. Vervolgens krijg je eerlijk advies over onze diensten en mogelijkheden. Samen komen jullie tot een mooi online dienstenpakket. Je marketingadviseur bij B&S Media is tevens accountmanager; hij of zij legt de afspraken met jou vast en bewaakt deze. Tijdens de samenwerking heb je contact met de projectmanager en/of onze specialisten. Ondertussen houdt de marketingadviseur een vinger aan de pols en kun je altijd bij hem of haar terecht bij problemen of onduidelijkheden.

Het interview

We belden met Jessica, Sr. Marketing Adviseur bij B&S Media. Vanuit de auto, onderweg naar een klant, vertelde ze over haar werk. Hands-free uiteraard en met heel veel enthousiasme. 

BS Media-Jessica
Jessica Quik, Sr. Marketing Adviseur
“Ik haal er voldoening uit om ondernemers de toegevoegde waarde van online marketing te laten zien.”

Kun je kort iets over jezelf vertellen? Hoe stel je jezelf voor aan de klant?

Hoi, ik ben Jessica en ik woon met mijn gezin in het prachtige Zwolle. Geboren en getogen. Ik kom al bijna 20 jaar dagelijks in contact met bedrijven die advies op het gebied van marketing wensen. Sinds drie jaar werk ik als marketingadviseur voor B&S Media. Hiervoor heb ik 16 jaar ervaring opgedaan bij een andere werkgever.

Dit bedrijf werd in 2008 partner van Google. Zo ben ik erin gerold; Google kwam op mijn pad en wekte mijn interesse. Dit past ook weer in de rol van adviseur. Als je ergens advies over wilt geven, moet je er affiniteit mee hebben. 

Wat voor klanten beheer jij?

In al die jaren heb ik honderden bedrijven en ondernemers mogen ontmoeten. Ook bij hen op het bedrijf, waardoor ik inmiddels vele branches heb leren kennen. Als marketingadviseur kom je nog eens ergens en leer je telkens weer wat bij.

Mijn portfolio bij B&S Media bestaat uit uiteenlopende klanten: van autobedrijf tot uitvaartondernemer, van keukenzaak tot gevelspecialist. Dit zijn klanten die (lang) voor mijn tijd bij B&S Media zijn ingestapt en die ik heb overgenomen, maar ook klanten die ik zelf gespot heb en heb kunnen enthousiasmeren voor onze diensten.

Wat houdt jouw functie zoal in? Welke kerntaken en verantwoordelijkheden heb je en wat doe je nog meer?

Ik ben verantwoordelijk voor het klantportfolio. Zorgen dat onze klanten tevreden blijven. Dat ze begrijpen wat ze afnemen en op de hoogte blijven van de status van de campagnes (met hulp van de specialisten die bv het Google-budget beheren). Daarnaast onderzoek en bespreek ik de mogelijke kansen. Het is heel belangrijk dat je weet wat er in de branche speelt als je bij een klant op de stoep staat. Wat er speelt op de Nederlandse en lokale markt en zeker zo belangrijk: wat dit voor de ondernemer zou kunnen betekenen.

Verder ben ik het eerste aanspreekpunt voor de klant. Voor vragen over lopende projecten en ideeën voor nieuwe. Ook voor praktische vragen over bijvoorbeeld de administratie kan de klant bij mij terecht.  

Welke eigenschappen moet je hebben om marketingadviseur te kunnen zijn?

Als marketingadviseur ben je dagelijks met veel verschillende mensen in gesprek. Je moet dan de communicatieve vaardigheden onder de knie hebben om het gesprek met de klant aan te kunnen gaan. Nieuwsgierigheid en goed kunnen luisteren zijn ook handige eigenschappen. Als ik iemand nieuw ontmoet wil ik zoveel mogelijk te weten komen, vanuit mijn eigen nieuwsgierigheid. Als je daarbij ook goed kunt luisteren, dan kom je tot de kern van de ondernemer. Je leert wat deze belangrijk vindt en kan dit vertalen naar wat wij als online marketingbureau kunnen bieden.

Je moet ook analytisch kunnen denken en realistisch zijn. Tijdens een kennismakingsgesprek inventariseer ik de doelen van de ondernemer en kijk ik welke aspecten binnen online marketing interessant kunnen zijn. Online marketing is een goede tool voor merkbekendheid, leads genereren en meer bezoeken in de webshop. Maar in bepaalde branches werkt bijvoorbeeld SEO beter dan SEA of andersom of beide. Ik denk daarom altijd goed met de klant mee over een passende online oplossing. Want we streven naar strategische en duurzame samenwerkingen.

Wat vind je het leukst aan je werk, waar haal je voldoening uit?

Natuurlijk vind ik het leuk om iets te verkopen, uiteindelijk is het ook sales. Toch kijk ik vooral naar wat de klant nodig heeft en deze zou kunnen helpen. Dit is belangrijk voor klantrelaties op de lange termijn. Bij B&S Media zien we dit terug. Onze klanten blijven vaak jaren bij ons, omdat ze jaar in jaar uit de meerwaarde zien van onze diensten. Vanuit de klant denken en dat koppelen aan online marketing.

Ik haal er voldoening uit om ondernemers de toegevoegde waarde van online marketing te laten zien. Als ik een gesprek heb met een ondernemer die in eerste instantie sceptisch is, of geen idee heeft wat we doen, dan is het aan mij om een helder en begrijpelijk beeld te schetsen. Informeren met feiten, de quickscan doornemen, samen in Google Analytics kijken, ervan overtuigen dat het inderdaad wel iets kan betekenen.

Een voorbeeld: een potentiële klant vond eerst de offerte te hoog, zag de meerwaarde niet. Kwam een half jaar later terug en is inmiddels al 2 jaar tevreden klant. Daar word ik het meest blij van; eerst sceptisch, dan overtuiging en enthousiasme door online succes.

Zijn er ook mindere kanten en wil je die toelichten?

Het is natuurlijk niet altijd rozengeur en maneschijn, alles heeft zijn mindere kanten. Dit valt in mijn geval reuze mee, daarom houd ik het al zo lang vol in het vak. Waar ik wel eens tegenaan loop is dat iemand onze afspraak vergeet. Ik rij naar de afspraak toe en wacht tevergeefs. Dat is tijd die ik ook anders had kunnen besteden. Maar ja, als je veelal op afspraken werkt heb je wel eens een no show.

Eigenlijk ga ik er vanuit dat iemand net zo enthousiast is als ik over de afspraak. Afspraakbevestigingen sturen, dat heb ik mezelf wel geleerd en bij twijfel de dag van tevoren te bellen.

Bestaat er zoiets als ‘de gemiddelde werkdag’ van een marketing adviseur?

De werkzaamheden zijn vrij regelmatig. Elke dag bezoek ik in principe klanten. De ene dag wat meer dan de andere. Iedere dag klanten benaderen om nieuwe afspraken in te plannen, het afhandelen van klantvragen en gespreksverslagen schrijven. Ook heb ik dagelijks contact met de specialisten om klantcases te bespreken. Ik bel bijvoorbeeld met jou als tekstschrijver om teksten te bespreken die wij mogen verzorgen.

Toch is niet iedere dag gegoten in een vast schema. Het wisselt per dag, mijn werkdag vormt zich rond de afspraken.

Kun je doorgaans gemakkelijk je professionele zelf uitschakelen en ontspannen, of is ieder feestje en uitstapje een netwerkmogelijkheid?

Ik kan goed ontspannen maar sta ook altijd aan. Krijg in de privésfeer ook wel eens vragen over online marketing. Als ik in een informele situatie een ondernemer spreek en de gelegenheid is ernaar, dan ga ik echt wel het gesprek aan. Dat is mijn werk maar ook mijn tweede natuur en ik krijg er energie van.

We zullen niet vragen hoe je aan je leads komt. #geheimvandesmid
Kun je wat vertellen over het benaderen van potentiële klanten?

Naast dat veel klanten via mond-tot-mond reclame bij ons terechtkomen, krijgen we ook aanvragen binnen via de website. Ik benader bedrijven in mijn eigen netwerk/omgeving.

Bij aanvragen via de website is het meestal wel duidelijk waarom de klant contact opneemt. Ik doe geen voorselectie, elke aanvraag volg ik op. Ik scan de website van het bedrijf en stel een aantal dingen vast:

  • Wat voor bedrijf is het? Bijvoorbeeld een hovenier, slager, advocaat.
  • Waar zit het bedrijf?
  • Wat voor website hebben ze (nu)? Hieraan kan ik meestal al zien of het bedrijf al enige ervaring heeft met online marketing.

Dan bel ik de klant om een compleet beeld te krijgen van het bedrijf en wat ze nodig hebben.

Daarnaast heb ik mijn eigen netwerk. Ik hoef maar mijn huis of ons kantoor uit te lopen en om me heen te kijken. Elk bedrijf heeft een website en wil gevonden worden. Dan bel ik wel eens koud in. Maar het komt vaker voor dat iemand van ons gehoord heeft, bijvoorbeeld op een verjaardag of van iemand die enthousiast is over ons. Hier zien we weer het belang van klanten behouden, de langetermijnrelatie. Dit levert uiteindelijk weer nieuwe klanten op.

In dat licht: ik sprak de eigenaar van het interieurbedrijf bij mij in de straat. Deze zei juist dat hij geen behoefte had aan online marketing en betere vindbaarheid omdat hij het al druk genoeg heeft …

Dat is een voorbeeld van ‘de’ sceptische klant waar ik het over had. Het bedrijf is misschien niet afhankelijk van alleen online marketing, maar het is een stukje van de puzzel dat toch wel heel belangrijk is. De ondernemer, je buurman, gaat uit van de situatie zoals die tot voor kort of nu nog is: aanvragen genoeg (gold voor haast iedere branche), particulieren waren gewend op een wachtlijst te staan i.v.m. personeelstekort, aanlevermoeilijkheden e.d. Het is belangrijk niet te vergeten dat er ook tijden zijn, zoals nu, waarin mensen wel de hand wat meer op de knip houden. Mond-tot-mondreclame is misschien voor deze ondernemer de basis, maar ook dan is vindbaarheid belangrijk. Als ik van jou hoor over je buurman die in raambekleding doet en ik denk thuis “goh wie was dat ook alweer”, dan ga ik zoeken. En daar heb je Google weer. Op het moment dat ik op zoek welk bedrijf het is en je buurman is niet vindbaar, dan vind ik in dezelfde zoektocht een ander bedrijf dat wél vindbaar is.

Als je nu alle klanten tegelijk één marketingadvies voor 2023 zou kunnen geven, wat zou je dan adviseren?

Wees kritisch naar je eigen website. Wat ik veel tegenkom: een bedrijf heeft in het verleden een website laten maken, die er nog steeds goed uitziet. Een nieuwe website kost geld en de oude kan nog wel even mee, zo is het idee. Als de website 5 jaar oud is kan deze qua techniek en gebruiksvriendelijkheid toch best verouderd zijn. Hij is bijvoorbeeld niet mobielvriendelijk, wat echt wel een vereiste is tegenwoordig. De markt verschuift, we zitten veel vaker online op onze smartphones. Als de bedrijfswebsite dan niet goed leesbaar is, heeft de gebruiker een slechte ervaring met het bedrijf.

Verder zitten veel bedrijven met personeelstekorten. Wees bewust van de rol en kracht van social media in het aantrekken van nieuwe werknemers. Mensen vormen graag een beeld van het bedrijf voordat ze solliciteren (of niet). Dat gebeurt vaak op social media. Ziet het profiel er aansprekend uit, wordt er regelmatig gepost en zeker ook persoonlijke posts van het personeel en uitjes, dat wil diegene eerder meer weten van het bedrijf en de functie.

Samenvattend:

Bespreek (vrijblijvend) met een marketingadviseur of je website nog up-to-date is qua techniek, content en vindbaarheid. En neem ook social media mee in het gesprek.

Ik wil een vrijblijvend adviesgesprek met jou! Hoe kan ik je bereiken?

Neem contact op met B&S Media via de gegevens hieronder en vraag naar Jessica. Je mag me ook altijd contacteren via LinkedIn.

Wil je weten wat online marketing voor je bedrijf kan betekenen, dan kom ik graag bij je koffiedrinken. Dan bespreken we op bedrijfsniveau welke kansen er zoal zijn.

Dus je gaat altijd persoonlijk langs bij het bedrijf, ook als deze nog geen klant is?

Jazeker. Een van onze specialisten maakt een gratis quickscan om te kijken hoe het bedrijf er online voor staat. Die neem ik mee naar het kennismakingsgesprek. Dan heb ik de feiten en een mooi beeld van de ondernemer zelf en kan ik een passend advies geven.

We danken Jessica voor haar tijd en inzichten. Ben je benieuwd hoe we jouw online marketing kunnen verbeteren, vraag dan een gratis quickscan aan of spreek vrijblijvend een van onze marketingadviseurs.

Spreek een marketingadviseur!

Internetmarketing Adviseurs
Salesteam

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.