Waarom SEO voor loodgieters écht onmisbaar wordt

Het optimaliseren van je website voor zoekmachines (SEO) is een belangrijk middel om door potentiële klanten gevonden te worden. Dit geldt voor zo’n beetje iedere branche, maar voor loodgieters wordt SEO zo mogelijk nóg belangrijker. Google heeft namelijk aan de Consumentenbond laten weten géén advertenties van loodgieters meer te accepteren. Dit omdat er te veel malafide bedrijven via Google Ads bovenaan de resultaten verschenen. Eerlijke loodgietersbedrijven zoals de jouwe zijn dus de dupe van de oplichtingspraktijken van anderen. Maar, niet getreurd: bij B&S Media Internetmarketing kunnen we je door middel van SEO en andere online marketingtechnieken toch helpen aan meer online leads.

Waarom geen Google Ads meer voor loodgieters?

Vanaf 22 februari 2024 worden alle advertenties voor loodgietersdiensten verwijderd en kunnen er geen nieuwe meer worden aangemaakt. Volgens het bericht van de Consumentenbond kreeg de bond veel klachten binnen van mensen die door malafide ‘loodgietersbedrijven’ en ‘ontstoppingsservices’ waren opgelicht. Deze bedrijven hadden zij veelal via Google gevonden, tussen de betaalde zoekresultaten. Daarom heeft de Consumentenbond er bij Google op aangedrongen om maatregelen te nemen, waar de zoekgigant nu dus gehoor aan heeft gegeven. Op dezelfde manier is er ook al een advertentieverbod voor slotenmakers afgedwongen.

Online marketing voor loodgieters: wat kan er nog wél?

Google Ads is een geweldig platform om direct klanten te bereiken die specifiek op zoek zijn naar jouw bedrijf, producten, diensten of gerelateerde onderwerpen. Met de aangekondigde Local Service Ads kun je in de nabije toekomst nóg gerichter je doelgroep bereiken. Maar ja, daar heb je als loodgieter niet zoveel meer aan. Toch wil je natuurlijk dat mensen die loodgietersdiensten nodig hebben, bij het online zoeken op jouw loodgietersbedrijf stuiten. Daarom de vraag: wat kan er nog wél in online marketing voor loodgieters?

SEO voor loodgieters

Wat doe je als je een verstopping of lekkage hebt en snel een loodgieter nodig hebt? Voor veel mensen is het antwoord: zoeken op Google. Daarom is het voor loodgietersbedrijven zo belangrijk om in de zoekresultaten te verschijnen, vooral wanneer de zoekopdrachten uit hun werkgebied komen. Het gedeelte met betaalde zoekresultaten, die daar worden geplaatst via Google Ads, is voor loodgieters niet meer bereikbaar. Het organische gedeelte (de niet-betaalde zoekresultaten) wordt hierdoor extra belangrijk. Welke websites hierin verschijnen, wordt per zoekopdracht bepaald door Google’s uitgekiende algoritme. Door zoekmachine-optimalisaties (SEO) toe te passen, vergroot je de kans dat jouw website bij de doelgroep in de zoekresultaten verschijnt. Staat jouw website op een prominente plek in de zoekresultaten? Dan is de kans groot dat gebruikers op jouw website klikken. En meer bezoekers aan jouw website betekent meer potentiële leads, aanvragen en klanten.

Hoe werkt SEO?

Bij B&S Media Internetmarketing werken SEO-specialisten die zich dagelijks bezighouden met het bespelen van zoekmachines zoals Google. Het doel is dat de websites van onze klanten (hoger) in de zoekresultaten verschijnen op relevante zoekopdrachten. Door middel van zoekwoordonderzoek wordt bepaald welke zoekopdrachten dit zijn. Voor loodgieters zijn bijvoorbeeld “loodgieter (woonplaats)” of “ontstopping service” belangrijk. 

Nu moeten we het algoritme van Google gaan ‘vertellen’ dat jouw website relevant is voor deze zoekopdrachten. Dit doen we onder andere door de techniek van je website te verbeteren, SEO-teksten te plaatsen en te zorgen dat er waardevolle websites verwijzen naar jouw domein (linkbuilding). 

Lokale SEO: word vindbaar in jouw werkgebied

Volgens Google heeft bijna de helft van alle zoekopdrachten een lokaal doel voor ogen. Men zoekt bijvoorbeeld specifieke diensten binnen een bepaalde regio (“loodgieter Kampen”), of zoekt via Google Maps naar nabijgelegen loodgietersbedrijven. Voor loodgieters is de eigen regio vaak de belangrijkste markt, dus is het belangrijk in te spelen op zoekopdrachten met een lokale intentie. Dit doe je door lokale SEO toe te passen. Denk hierbij aan lokale landingspagina’s, het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel en het verzamelen van reviews. Lees er alles over in ons blogartikel Local SEO checklist: zo bereik je lokale klanten.

Content marketing voor loodgieters

Content marketing ligt in het verlengde van SEO, maar speelt een rol in meerdere aspecten van online marketing. Door regelmatig blogs, artikelen en video’s te publiceren over onderwerpen zoals loodgieterswerk, onderhoudstips en doe-het-zelf-oplossingen, kun je jezelf positioneren als een betrouwbare bron van informatie. In andere woorden: content marketing helpt je autoriteit vergroten in jouw vakgebied. Dit werkt door in zoekmachines, want hoe meer autoriteit je hebt op dit gebied, hoe groter de kans dat het algoritme van Google jouw site als de beste bron ziet om in de zoekresultaten te laten verschijnen. Door je content te promoten, bijvoorbeeld via social media-advertenties en e-mailcampagnes, zorg je ook dat je bij meer mensen ‘top of mind’ bent als het gaat om loodgieterszaken.

Webdesign voor loodgieters

De bedrijfswebsite is het centrale punt van jouw online aanwezigheid. Dit is waar je mensen naartoe stuurt vanaf je visitekaartje, het webadres op je bedrijfsbus en advertenties. Met je contactgegevens prominent in beeld, een offertemodule en meer optimalisaties zorg je dat men je direct kan bereiken. Goed beschouwd is je bedrijfswebsite ook het enige online kanaal waar je zelf de volledige controle over hebt. Vergelijk het maar eens met social mediaplatforms. Als Meta (Facebook, Instagram) besluit om de boel om te gooien, dan hebben alle bedrijfspagina’s daarin mee te gaan. Hoe je website eruit ziet, wat je er wel of niet op zet, alles bepaal je zelf. Binnen de geldende wet- en regelgeving, uiteraard. 

Hoe dan ook: een aantrekkelijke, professionele en gebruiksvriendelijke website is onmisbaar voor loodgieters die (meer) online succes willen behalen. 

Bereik meer online leads met B&S Media Internetmarketing

SEO, content marketing en een goed ontworpen website zijn sterke instrumenten om succesvol te blijven in het digitale landschap. Bij B&S Media Internetmarketing helpen we jouw loodgietersbedrijf graag bij het implementeren van deze strategieën en het behalen van online succes. Neem contact met ons op en ontdek hoe we samen kunnen bouwen aan een sterke online aanwezigheid voor jouw loodgietersbedrijf.

De marketingadviseurs van B&S Media Internetmarketing

Spreek een marketingadviseur

Spreek gratis en vrijblijvend een marketingadviseur van B&S Media Internetmarketing

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.