Local SEO checklist: zo bereik je lokale klanten

Wist je dat 46% van alle zoekopdrachten een lokale zoekopdracht is? Je leest het goed: volgens de laatste cijfers vanuit Google heeft bijna de helft van alle zoekopdrachten een lokaal doel voor ogen. Men zoekt dan naar producten of diensten in een specifieke regio, of zoekt met de smartphone naar een zaak in de buurt. De zoekresultaten met een lokale intentie worden door Google weergegeven als ‘Local Pack’: een kaart met gemarkeerde businesses, met daaronder de top 3 meest relevante bedrijven in de buurt. Hoe kun je hier als mkb’er op inspelen zodat je niet achter het net vist? Met deze ‘local SEO’-checklist ben jij straks klaar om lokale zoekopdrachten te vangen.

Laten we eens kijken hoe je Google kunt overtuigen dat je website relevant is voor een bepaalde locatie en hoe je jouw website meer naar voren kan laten komen tussen die van de concurrentie. Hieronder vind je 8 stappen waarmee je jouw voordeel kunt doen.

Direct weten hoe jouw bedrijf lokaal scoort? Vraag een gratis quickscan aan!

Gratis quickscan

1. Lokale landingspagina’s

Als jouw bedrijfsactiviteiten zich richten op twee of meer specifieke gebieden, overweeg dan om per gebied een aparte landingspagina te maken. Dat kan zijn per buurt, stad, provincie of zelfs per land.

Stel dat je een fotograaf uit Kampen bent en je wilt je op het gebied van trouwfoto’s profileren. Je werkgebied is veel breder, bijvoorbeeld heel Nederland en/of op bepaalde plekken in het buitenland. Onderzoek in welke gebieden voor jou de meeste kansen liggen en maak voor elk gebied een aparte landingspagina. Dat zou er ongeveer zo uit kunnen zien:

https://www.superfotograaf.nl/trouwfotos/kampen
https://www.superfotograaf.nl/trouwfotos/flevoland
https://www.superfotograaf.nl/trouwfotos/waddeneilanden
https://www.superfotograaf.nl/trouwfotos/barcelona

Je werkgebied kan natuurlijk ook een stuk kleiner zijn. Denk aan een bezorgdienst, die naast in de eigen woonplaats ook in omliggende plaatsen bezorgt. Of een loodgieter uit een bepaalde wijk, die tijdens nachtdiensten ook bereid is naar andere wijken af te reizen. Misschien wil je als webshop benadrukken dat je op bepaalde plekken bezorgt. Zo zijn er nog veel meer situaties te bedenken waarin locatiegerichte landingspagina’s toegevoegde waarde kunnen bieden.

2. Lokale zoekwoorden vinden

De landingspagina’s die je voor elke locatie maakt, zal je moeten voorzien van zoektermen die je relevantie voor de betreffende locatie onderstrepen.

In veel gevallen volstaat het om de zoekwoorden die je voor je bestaande pagina’s gebruikt aan te vullen met een plaatsaanduiding. Stel dat je al een landingspagina hebt met de titel ‘Trouwfoto’s’, dan kun je daar bijvoorbeeld ‘Trouwfoto’s Waddeneilanden’ of (als je specifieker wilt zijn) ‘Trouwfoto’s Texel’ van maken. In de content laat je deze zoekterm in verschillende vormen terugkomen: voor trouwfoto’s is Texel een paradijs op aarde, ik kom als fotograaf regelmatig op Texel om trouwfoto’s te maken, wat zijn de beste plekjes op Texel voor trouwfoto’s, etc.

Unieke content

Ken je het begrip duplicate content? Dat is wanneer twee of meerdere pagina’s op het web precies dezelfde inhoud hebben. Dit is een situatie die je wilt vermijden, ook binnen je eigen site. Zoek-algoritmes kennen over het algemeen meer waarde toe aan pagina’s met originele, unieke content. Je volstaat dus niet met het schrijven van één landingspagina, waarin je alleen maar de plaatsnaam verandert. Hetzelfde vertellen in andere bewoordingen is al beter, maar nog niet ideaal. Het beste is om elke pagina echt uniek te maken. Blijvende bij het voorbeeld van de trouwfotograaf: noem bijvoorbeeld op elke locatiepagina de meest populaire of juist nog niet ontdekte plekken om trouwfoto’s te maken (bv. Parc Güell in Barcelona en die ene vuurtoren op Texel).

Andere suggesties voor zoektermen

Als je meer suggesties voor zoektermen nodig hebt, dan kun je een keyword tool gebruiken om locatiespecifieke zoektermen te ontdekken. Voor de afwisseling nemen we nu een ander voorbeeld. Stel, je bent dakdekker in Groningen en je wilt je website/landingspagina optimaliseren voor veelgebruikte zoektermen in jouw regio. Je kunt dan in de ‘keyword planner’ in je Google Ads account suggesties krijgen op het zoekwoord dat je invoert. Hierbij kun je op twee manieren op locatie zoeken, namelijk:

  1. Door de locatie achter het zoekwoord te plaatsen, zoals iemand in de zoekbalk zou intypen. In dit geval is dat ‘Dakdekker Groningen’;
  2. Door de locatie in te stellen op de plaats Groningen. Je krijgt nu (suggesties voor) zoekopdrachten te zien van mensen die zich op moment van zoeken in Groningen bevinden.
local seo zoekwoorden bepalen

Hierboven zie je een overzicht van ‘Dakdekker Groningen’, gezocht vanuit heel Nederland. Je ziet nu hoeveel keer per maand op de exacte zoekterm wordt gezocht. In dit geval is dat 720 keer. Daarnaast krijg je een aantal suggesties van zoektermen, die wellicht ook bij jouw business passen en waar je misschien nog niet aan gedacht had. Maak je een landingspagina voor ‘Dakdekker Groningen’, verwerk dan ook zeker de woorden ‘dakreparatie’, ‘daklekkage’ en ‘dakdekkersbedrijf’ in de content. 

local seo zoekwoordenonderzoek

In bovenstaand voorbeeld hebben we de locatie van waaruit gezocht wordt ingesteld op de plaats Groningen. Je kunt nu dus volstaan met het zoekwoord ‘Dakdekker’. Het gaat namelijk om hoe vaak het per maand voorkomt dat iemand die zich in Groningen bevindt zoekt naar een dakdekker. Hier zie je dat men in Groningen nogal eens benieuwd is naar ‘epdm dakbedekking’ en ook wel eens zoekt naar dakbedekking voor een plat dak. 

Je locatie bepalen

Stel dat je wilt bepalen op welk gebied je jouw diensten gaat richten, dan kun je via Google Trends achterhalen waar de meeste zoekopdrachten vandaan komen.

Op basis van bovenstaande resultaten zou je kunnen concluderen dat, wanneer je bereid bent om voor klussen het hele land door te rijden, je in ieder geval je SEO voor provincie Limburg moet optimaliseren. Let wel: deze cijfers zeggen niets over de concurrentiedichtheid. Verder krijg je wederom een aantal suggesties, in dit geval voor onderwerpen en gerelateerde zoekopdrachten, met extra gegevens over (stijging in) populariteit. Op basis van dat laatste lijkt het verstandig om ook Almere en de drie plaatsen daaronder mee te nemen in je lokale SEO-strategie.

3. ‘Structured data’ toepassen

Ben je bekend met rich snippets? Dat zijn die mooi opgemaakte zoekresultaten met foto en samenvatting van de pagina waar ze naar verwijzen. Structured Data is een manier om informatie op een webpagina te markeren zodat zoekmachines als Google de gegevens beter begrijpen en onder andere kunnen omzetten in rich snippets.

Informatie als telefoonnummers, postcodes en openingstijden zijn zonder gestructureerde data markering slechts woorden en getallen. Door Structured Data-markering toe te voegen kunnen zoekmachines de informatie beter interpreteren en indexeren.

Je kunt dit voor jouw pagina aanroepen met een aantal tags. Stel dat je bijvoorbeeld een recept hebt gepost, dan kun je zaken taggen als ingrediënten, kooktijd, hoeveelheid calorieën, aantal porties enzovoorts. Google zal deze informatie dan vanaf je pagina kunnen aanroepen en tonen in de zoekresultaten, bijvoorbeeld zo:

Er zijn verschillende soorten structured data voor allerlei doeleinden. Eén daarvan is die voor Local Business. Je kunt deze gebruiken om informatie over je bedrijf te taggen zoals bedrijfsnaam, adres en contactgegevens. Hiermee wordt het voor Google nog duidelijker dat jouw business voor een bepaalde locatie relevant is.

Een handige manier om een ‘markup’ als Local Business te krijgen is door Google’s Markup Helper voor gestructureerde data te gebruiken. In deze online tool kun je jouw URL toevoegen en aangeven welke soort structured data je wilt toepassen:

Google Markup helper

Vervolgens kun je elementen op je pagina taggen, simpelweg door deze te selecteren en aan te vinken om welke gegevens het gaat:

Wanneer je alle essentiële informatie hebt getagd, kun je de code downloaden en deze in je website injecteren.

Wanneer je een CMS gebruikt, bijvoorbeeld WordPress, dan zit er vaak een aantal types gestructureerde data ingebouwd. Ook zijn er verschillende plugins waarmee je structured data gemakkelijk implementeert, hoewel we aanraden om zo weinig mogelijk plugins te gebruiken i.v.m. de Page Speed

Je kunt ook structured data toevoegen aan de hand van JSON-ld opmaak. Dit is een stukje html dat je bijvoorbeeld kunt implementeren via Google Tag Manager of de broncode van jouw website.

4. Google My Business claimen

Google My Business, in het Nederlands Google Mijn Bedrijf genoemd, is een gratis dienst waarmee je jouw bedrijfsvermelding op Google kunt claimen. Wanneer je dit gedaan hebt, dan kun je informatie invullen over je bedrijf.

Deze informatie over je bedrijf vul je in op Google My Business:

  • Bedrijfsomschrijving: beschrijf in het kort de ‘wie-wat-waar’ van je bedrijf. Hou het algemeen; dit is niet de plek voor een wervende tekst. Wel kun er je zoekwoorden in opnemen. Een goede kans om je lokale karakter nog eens te benadrukken.
  • Openingstijden: steeds meer (potentiële) klanten zoeken en vinden deze informatie via Google. Zorg er dus voor dat je openingstijden op Google My Business altijd actueel zijn.
  • Fysieke adres: voor bedrijven met een lokaal karakter is deze info extra belangrijk.
  • Telefoonnummer: wanneer men je heeft gevonden als bedrijf in de buurt, wil men je misschien wel bellen met een vraag alvorens langs te komen. Een plaatselijk netnummer zal je lokale karakter nog eens onderstrepen.
  • Categorie: kies de meest relevante sector voor je producten of diensten. Dit helpt Google je bedrijf bij de juiste zoekopdrachten naar voren te laten komen.
  • Website: heb je een bedrijfswebsite? Vul deze in! Heb je nog geen bedrijfswebsite? Neem dan contact op met je lokale webdesign-bedrijf.

De informatie die je invult wordt gebruikt in de zoekresultaten en maakt jouw bedrijf kanshebber om in de gewilde ‘Local Pack’ te verschijnen:

Om jouw bedrijfsvermelding te kunnen beheren volg je de instructies op Google Business. Je krijgt daar duidelijke aanwijzingen hoe je te werk moet gaan. Het kan zijn dat Google al een bedrijfspagina voor je heeft aangemaakt op basis van wat de bots op het net hebben opgedoken. In dat geval kun je de bedrijfsvermelding claimen door te klikken op ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf?’

Vul je bedrijfsprofiel zo compleet mogelijk in. Dit zal zeker een behoorlijke bijdrage leveren aan je lokale SEO. Bekijk ook onze uitgebreide uitleg over het optimaliseren van je pagina op Google My Business.

5. Je reviews managen

Wanneer je eenmaal een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf (en eventueel op andere relevante websites) hebt, kun je reviews van klanten binnenkrijgen. Het aantal reviews en de totale beoordeling bepalen je positie in de ‘local pack’, je zichtbaarheid op Google Maps en zelfs je organische ranking.

Om meer reviews binnen te krijgen kun je overwegen om je klanten actief te vragen een review achter te laten. Dat kun je op veel manieren doen, bijvoorbeeld:

  • Plaats een banner op je site;
  • Voeg een promocard toe aan het pakket;
  • Stuur een follow-up e-mail na het leveren van je product of dienst.

Al dan niet kun je als extra incentive periodiek een beloning verloten onder nieuwe reviewers.

Elk bedrijf wil natuurlijk een zo hoog mogelijke rating. Die krijg je allereerst door kwaliteit te leveren. Daarmee ben je er echter nog niet. Men is vooral geneigd een review te plaatsen wanneer er dingen misgaan. Door actief het plaatsen van reviews te stimuleren, zoals hierboven beschreven, stuur je juist tevreden klanten naar de sterren. Toch zal iedereen wel eens met negatieve reviews te maken krijgen. Dat is niet erg; je kunt er van leren en negatieve reviews kun je een positieve wending geven. Hoe doe je dat?

Omgaan met negatieve reviews

Wat doe je als er een of meerdere negatieve reviews binnenkomen? Wat je in ieder geval níet moet doen is: niks. Zorg dat de klant die de review plaatst zich gehoord voelt. Anderen die de reviews zien, wil je ook laten zien dat je naar de klant luistert. Hierbij onze tips:

  • Plaats reacties onder de reviews. Bedank hierin altijd voor de feedback. Dit geldt zowel voor positieve als negatieve reviews.
  • Probeer de onderliggende klacht te achterhalen. In een negatieve review zit meestal een klacht verstopt, die je zou kunnen oplossen. Laat weten dat je bereid bent het probleem op te lossen. De klant voelt zich gehoord en mensen die de reviews lezen, zien dan dat je klanttevredenheid belangrijk vindt.
  • Laat weten dat je begrip hebt voor het probleem en dat je de negatieve ervaring van de klant betreurt. Geef aan dat je bereikbaar bent om het probleem op te lossen. Kun je de klant/bestelling achterhalen, neem dan contact op met de klant. Kan dat niet, vraag de klant dan zijn of haar gegevens te mailen naar je support-adres.

Met een beetje geluk zal de klant een nieuwe, positieve review plaatsen. Zo niet, dan heb je in ieder geval alles gedaan om je imago hoog te houden.

6. Je contactgegevens achterlaten

De NAW-gegevens van je bedrijf verbinden je direct aan een geografisch gebied. Wil je dicht bij huis scoren, laat deze gegevens dan ook zo veel mogelijk naar voren komen. We zagen al twee manieren om dit te doen, namelijk op je eigen website en op Google My Business. Daarnaast zijn er meer manieren om je lokaal te profileren met behulp van je NAW-gegevens:

  • Bedrijfspagina’s op social media: zorg dat je NAW-gegevens terugkomen op Facebook (Meta), Instagram, Twitter, LinkedIn etc.
  • Bedrijvengidsen: er zijn vele online bedrijvengidsen voor elke regio. Kies er een paar uit die voor jouw bedrijf het beste zijn. Wees echt selectief, want je zult deze gegevens ook moeten aanpassen wanneer er iets verandert.
  • Lokale initiatieven: in de meeste plaatsen zijn initiatieven opgezet, bijvoorbeeld voor toerisme en stadsmarketing, om lokale bedrijven te promoten. Zorg dat je hier tussen staat met jouw NAW-gegevens.

7. Lokale backlinks scoren

Het is en blijft in SEO belangrijk om relevante backlinks te scoren. Jouw website wordt dan zowel letterlijk als figuurlijk aan andere websites gelinkt. Zoekalgoritmes kijken hiernaar om te helpen bepalen waarmee ze jouw website associëren. Stel dat je in de koffiebusiness zit. Wanneer er voornamelijk websites over koffie naar die van jou linken, dan wordt jouw website relevanter op het gebied van koffie. Tegelijkertijd versterk je ook de relevantie van de andere sites.

Google ziet websites binnen een linkstructuur als een soort van community. Hoor je bij een lokale community, dan wordt je website relevanter bevonden voor lokale zoekopdrachten. Daartegenover: wanneer je backlinks overal en nergens vandaan komen, dan wordt je business niet zozeer geschaad, maar krijg je ook niet de gewilde lokale relevantie mee.

Een manier om mogelijkheden voor lokale backlinks te vinden, is om te kijken waar je concurrentie al aanwezig is. Je kunt via diverse tools voor backlink research uitzoeken op welke websites links naar andere lokale bedrijven geplaatst zijn, maar waar nog geen links naar jouw website staan. De betreffende sites neem je op in je backlink-strategie.

Heb je hulp nodig bij het verkrijgen van relevante backlinks voor Local SEO?

Neem contact met ons op, onze SEO-experts helpen je graag.

8. Track je lokale rankings

Je wilt natuurlijk weten wat al deze activiteiten voor resultaat hebben op je lokale SEO-positie. Het bijhouden van je zoekwoordpositie is hierin een goede leidraad.

In stap 2 heb je lokale zoektermen gezocht die relevant zijn voor je bedrijf. Er zijn verschillende tools waarmee je jouw positie op het gebied van deze zoektermen kunt bijhouden. Zelf gebruiken we Agency Analytics. Deze hebben we zo ingericht dat we voor al onze klanten op elk moment de zoekwoordposities kunnen inzien. Daarnaast kunnen onze klanten dit zelf ook 24/7 bekijken in hun online marketing dashboard

Maak ten eerste een nulmeting. Noteer voordat je begint je positie voor de door jou relevant gevonden zoektermen. Na aanvang van je project ‘Local SEO’ hou je periodiek bij hoe je positie in de zoekresultaten (hopelijk) stijgt.

Tot slot

We hopen je met deze checklist een duwtje in de juiste richting te geven, zodat jouw bedrijf beter vindbaar wordt in de gebieden waar jij dat wilt. Zoek je een professionele partij die je kan helpen je Local SEO te verbeteren, neem dan zeker eens contact met ons op.

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.