Maak je klaar voor peak season – E-commerce editie

Het vierde kwartaal is begonnen, wat betekent dat het jaar alweer ten einde loopt. De blaadjes vallen van de bomen, de pepernoten liggen in de schappen (al zegt dat tegenwoordig niet zoveel meer). Dat betekent: de balans van dit jaar opmaken, nieuwe doelen stellen, maar bovenal: je klaarmaken voor peak season! In deze blog vertellen we je hoe je jouw bedrijf kunt klaarstomen voor één van de drukste periodes van het jaar. Want stilzitten is -zeker in dit seizoen- achterblijven. 

Focus je je op B2B? Klik dan hier.

Wat is peak season?

Wat is peak season? Peak season betekent ‘hoogseizoen’. En Q4 wordt zeker als hoogseizoen gerekend. In dit kwartaal vinden veel feestdagen en andere speciale dagen plaats, namelijk:

  • Black Friday
  • Cyber Monday
  • Singles day
  • Sinterklaas
  • Kerst

Waarom zou je je klaarmaken voor peak season?

Allereerst wil je je natuurlijk klaarmaken voor peak season omdat in dit ‘hoogseizoen’ in E-commerceland gewoonweg de meeste feestdagen plaatsvinden. Feestdagen = meer aankopen. Vorig jaar tijdens peak season rezen online aankopen de pan uit. Uiteraard had dit ook te maken met de Covid-19 pandemie, waardoor er beperkingen waren met betrekking tot offline shopping. Vergelijken met 2020 is dus lastig, maar feit is wel dat de online aankopen tijdens peak season of holiday season de afgelopen jaren steeds meer werden. 

Daarnaast is de verwachting dat men dit jaar tijdens de feestdagen extra wil uitpakken. Waar we vorig jaar in lockdown zaten en we het klein – of zelfs niet – vierden, willen we de schade nu inhalen. Wie wil daar nu niet van profiteren? 

Hoe kun je je klaarmaken voor peak season?

Peak season is een druk bezet seizoen. Grote retailers, marketplaces, kleine webshops.. we willen allemaal een stuk van de taart. Hoe zorg je ervoor dat je tijdens deze periode opvalt tussen alle grote spelers? In ieder geval door jouw (online) marketing tijdig, relevant en gepersonaliseerd in te zetten. Een goede planning en voorbereiding is daarom key

Uit onderzoek van Google blijkt dat 23% van de shoppers al 3 tot 6 maanden voor peak season begint met het zoeken van cadeaus. Zorg dus dat je op tijd begint!

Tip 1: Zorg dat je website klaar is voor extra verkeer

Peak season is een drukke periode, die in de meeste gevallen zorgt voor extra verkeer naar jouw website (mits je campagnes goed ingericht zijn). Op speciale dagen, bijvoorbeeld Black Friday kan het dagelijkse verkeer ook enorm toenemen. Mensen zijn immers op zoek naar de beste deals. Zorg dat jouw website dit verkeer aan kan én zorg ervoor dat je website goed geoptimaliseerd is. Denk hierbij aan de volgende punten;

Om je website nog beter te optimaliseren, kun je gebruikmaken van Google Grow My Store. Deze tool test jouw website op 22 verschillende punten wat betreft customer experience. Uiteraard kunnen wij jou ook helpen. Neem gerust contact met ons op of vraag een quickscan aan. 

Vraag een quickscan aan

Zorg dat de website op alle apparaten goed te gebruiken is

Waar men eerder aankopen in de meeste gevallen nog via desktop deed, neemt het aantal aankopen via mobiele devices steeds verder toe. Volgens Google was in 2019 het aantal aankopen via mobiel in Scandinavië en de Benelux nog 32%, inmiddels is dit al 45%. Zorg er dus voor dat jouw webshop of website responsive is en bij schaalt op mobiele apparaten. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat men afhaakt en het product ergens anders koopt. 

Zorg ervoor dat de belangrijkste acties direct duidelijk zijn

Peak season is het uitgelezen seizoen om de klant te trakteren op nieuwe acties of kortingen. Deze acties en kortingen kunnen de klant verleiden tot aankoop. Dat is mooi, maar dan moet het wel duidelijk zijn welke acties en kortingen je aanbiedt. Zorg voor mooie banners waarin de acties duidelijk worden, kies voor een (kleine) pop-up, toon de actieproducten op je homepage: geef de kortingen/aanbiedingen extra aandacht. 

Zorg voor duidelijke USP’s 

Tijdens peak season ben je niet de enige die inzet op extra verkopen. Waarom moet een klant bij jou kopen en niet bij de concurrent? Wat onderscheidt jou van een andere webshop? Laat het zien met duidelijke USP’s, bijvoorbeeld op de categorie/productpagina, in de header van de website en op de homepage. Enkele USP’s zijn bijvoorbeeld:

  • Gratis verzending
  • Vandaag besteld morgen in huis (wees hier voorzichtig mee tijdens peak season, de pakketdiensten kunnen deze belofte wegens drukte vaak niet nakomen)
  • Gratis inpakservice

Zorg ervoor dat de website zo snel mogelijk laadt

Niets is zo irritant als een trage website. Dit is ook vaak een van de redenen dat een website bezoeker afhaakt. Zorg er dus voor dat jouw website zo snel mogelijk laadt en dat de website een piek in het verkeer aankan. Zodat men gerust kan shoppen. 

Tip 2: Bepaal je budgetten

Wil je tijdens peak season extra budget inzetten? Het is handig om al ruim vóór peak season inzichtelijk te hebben welk budget naar dit seizoen mag en waar je het aan uit wilt geven. Hierbij kun je gebruikmaken van data van voorgaande jaren (indien je dit hebt). Wat leverde je veel op? En welke datums waren het meest relevant voor jouw omzet? Op basis hiervan kun je je budgetten bepalen. 

Ben je klant bij B&S Media en wil je de budgetten van jouw Google Ads campagne aanpassen? Geef dit dan tijdig bij ons aan.

Tip 3: Hanteer de juiste Google Ads strategie

Google Ads is hét platform om in te spelen op peak season. Daarom geven we je hieronder 3 inzichten voor een juiste Ads strategie + 5 tips om alles uit jouw Ads campagnes te halen. 

3 inzichten voor de juiste Google Ads strategie

1. Vind jouw volgende klant via Google Shopping

Steeds meer consumenten doen een aankoop met behulp van Google Shopping. Met Google Shopping kun je als verkopend bedrijf namelijk klanten tot aankoop aanzetten via YouTube, Gmail, Search en het Google Display Network. Zo’n shopping Ad omvat een afbeelding van het product, de productnaam, het merk, de prijs en eventuele andere informatie. Een mooi onderdeel van Google Shopping is ‘Google Smart Shopping’. Hiermee combineer je je huidige product feed met Google’s machine learning. Dit systeem test verschillende combinaties van afbeeldingen en tekst, zodat de best presterende combinaties zichtbaar worden. Zo kun je het meeste uit jouw shopping Ads halen.

2. Word ontdekt door het shoppende publiek met Google Search 

Google Search Ads zijn tekstadvertenties. Ze verschijnen boven de organische zoekresultaten. Met Google Search worden je tekstadvertenties weergegeven aan klanten die gericht op zoek zijn naar jouw product of dienst. Met extensies kunnen we jouw tekstadvertenties uitbreiden met aanvullende informatie, zodat het voor (be)zoekers nóg aantrekkelijker wordt om voor jou te kiezen. Extensies kunnen ervoor zorgen dat de klikfrequentie van een advertentie met een aantal procent toeneemt. Er zijn verschillende interessante extensie-indelingen, waaronder promotie-extensies, beeldextensies en/of sitelinks die verwijzen naar specifieke delen van de website.

3. Introduceer jouw merk tijdens het dagelijks scroll-werk met Discovery Ads 

De meeste klanten zijn constant op zoek naar nieuwe ontdekkingen en inspiratie. Ontdekken ze een nieuw merk of product? Dan hebben ze de neiging om snel actie te ondernemen. De meeste nieuwe ontdekkingen gebeuren tijdens het dagelijkse scroll-werk. De YouTube Watch list, Google Discover, de tabbladen ‘Promoties’ en ‘Sociaal’ in gmail… Met Discovery Ads kun je dus inspelen op de koopintentie van een gebruiker, zonder dat deze daadwerkelijk een zoekopdracht doet.

Haal alles uit jouw Google Ads Strategie – 5 tips

Wil je alles uit jouw Google Ads strategie halen tijdens (of het meest gewenst: vóór én tijdens) de feestdagen? Zorg dan dat je onderstaande 5 tips niet overslaat bij het opzetten of optimaliseren van Google Ads voor peak season. 

  1. Check de vitaliteit van jouw website
  2. Highlight unieke kortingen en promoties
  3. Doe je voordeel met Smart Shopping
  4. Optimaliseer jouw shopping feed
  5. Analyseer jouw campagnes regelmatig, maar niet direct

Tip 4: Laat jouw online en offline winkel elkaar aanvullen

Heb je een fysieke winkel én een online shop? Dan is het dit jaar nóg belangrijker dat deze elkaar aanvullen. Jouw fysieke winkel kan zorgen voor meer online verkeer, en jouw webshop kan weer zorgen voor winkelbezoeken. Dit laatste kun je pushen met een local campagne, via Google Ads of SEO. Ook click-and-collect kan hier aan bijdragen. Zorg dat je beide winkelkanalen als één ziet: dan bereik je de meeste (potentiële) klanten. 

Tip 5: Promoot speciale kortingen/aanbiedingen

Zoals we eerder al noemden, is peak season hét seizoen voor extra kortingen en aanbiedingen. Grote spelers als Coolblue, Mediamarkt en Bol.com strooien tijdens deze dagen met aanbiedingen en kortingen. Wil je extra verkopen, dan is het aan te raden om de klant korting of een actie aan te bieden. Om ervoor te zorgen dat de klant niet om jouw aanbiedingen heen kan, is ons advies om zoveel mogelijk reclame te maken voor deze acties. Dit kan onder andere via:

  • Google (Smart) Shopping
  • Google Search
  • Discovery Ads
  • TrueView for action
  • (Smart) Display
  • Local Search Ads
  • Google Posts
  • Social Ads (bijvoorbeeld Facebook of Instagram)

De eerste 6 opties vallen onder Google Ads (SEA). Google Search en Smart Shopping zijn tijdens peak season dus een musthave. Heb je winkelaars bereikt, dan kunnen Discovery Ads, TrueView for Action en Smart Display campagnes bijdragen aan het verhogen van conversies. 

Een Google Post is onderdeel van Google Mijn Bedrijf. Ook dit is een uitgelezen plek om jouw aanbieding onder de aandacht te brengen.

Voorbeeld Google Post

Tip 6: Adverteer op social media

Deze tip hangt samen met tip 5. Je wilt uiteraard aandacht geven aan de speciale acties of kortingen die je tijdens peak season hanteert. Maak potentiële klanten alvast warm voor de deals die ze kunnen verwachten en adverteer hiermee op social media. 

Daarnaast kan het ook interessant zijn om social commerce in te zetten voor peak season, zodat klanten direct via Facebook of Instagram kunnen shoppen. Meer over social commerce vind je in dit artikel. 

Tip 7: Zorg ervoor dat je voorraad op orde is

De online aankopen (en ook de aankopen in fysieke winkels) nemen tijdens peak season flink toe. Zorg ervoor dat je klanten niet teleur hoeft te stellen: houd je voorraad op orde. Wees ook transparant naar de klant toe over de voorraadstatus. 

Hoe goed je je hier ook tegen probeert te wapenen, het kan natuurlijk altijd voorkomen dat een klant er nét naast grijpt. Probeer in dat geval de angel er uit te trekken door de klant bijvoorbeeld een kortingscode of ander alternatief te bieden.

Tip 8: Beloon vaste klanten

Dat je als bedrijf meer hebt aan vaste, loyale klanten dan eendagsvliegen moge duidelijk zijn. Daarom mag dit type klant tijdens peak season wel eens extra in het zonnetje gezet worden. Bied vaste klanten een exclusieve kortingscode of gepersonaliseerde aanbieding óf kies voor een pre-sale voor geregistreerde klanten. De kans is groot dat deze klanten dan een aankoop doen. Zo zorg je voor extra omzet én tevreden klanten die terugkerende bezoekers worden. 

Tip 9: Maak aangepaste openingstijden zichtbaar

Heb je een fysieke locatie? En heb je tijdens de feestdagen ruimere openingstijden? Of ben je juist vaker gesloten? Maak je aangepaste openingstijden zichtbaar! Zo weet men dat zij tijdens ruimere openingstijden langer kunnen shoppen en staan ze, indien je gesloten bent, niet voor een dichte deur. Doe dit in ieder geval op jouw website en in Google Mijn Bedrijf.

Heb je hulp nodig bij het bijwerken van jouw aangepaste openingstijden in bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf? Geef ze aan ons door, we helpen je graag!

Tip 10: 34 extra tips voor adverteren rondom de feestdagen

Wil je écht alles halen uit peak season/holiday season? In deze blog hebben we 34 tips gebundeld voor adverteren rondom de feestdagen. 

Samen inspelen op peak season?

Op zoek naar een betrouwbare partner waarmee je kunt inspelen op Q4 van dit jaar? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag. Maar: wacht niet te lang, want tijdig acteren is key als je wilt presteren tijdens peak season!

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.