Geef jouw sales een boost met social commerce

Hoe zet jij social media in voor je bedrijf? Platforms als Facebook, Instagram en Pinterest zijn ideale online omgevingen om je merk, producten en diensten onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Je kunt social media zowel inzetten voor branding als voor sales. Met dat laatste kun je nu meer recht door zee gaan dan ooit, door gebruik te maken van social commerce (vanuit het perspectief van de consument ‘social shopping’ genoemd). Deze booming trend maakt het mogelijk om op de social media platforms zelf een shop in te richten en van daaruit je producten te verkopen. Wat is er al mogelijk en wat zijn de verwachtingen? Waar liggen de kansen om ook jouw sales een boost te geven met social commerce?

Verkopen via social media: nu ook in Nederland

Net als bij vele andere ontwikkelingen, wordt social commerce in fases over de wereld uitgerold. Sinds enkele maanden kunnen we er ook in Nederland gebruik van maken, zij het in beperkte mate. Facebook en Instagram zijn leading op het gebied van social commerce. Andere platforms hebben al wel plannen of hebben al tests lopen, maar voor nu bieden die nog niks concreets*. Verderop vertellen we meer over wat er zoal in de pijpleiding zit. We gaan eerst kijken naar wat er nu voor Nederlandse bedrijven mogelijk is.

* Op Youtube is wel iets vergelijkbaars mogelijk. Hierover hebben we eerder geblogd, zie het artikel “Google Ads Update”. Via Google Merchant Center kun je ads aan maken voor producten. De gebruiker ziet deze producten dan op Youtube, inclusief prijs- en productinformatie, en kan op “nu kopen” klikken. Het verschil met social commerce is dat er geen shop op het platform wordt aangemaakt, waar gebruikers naartoe geleid kunnen worden. De producten zijn alleen te zien als advertentieresultaten.

Wat kan ik met social shopping?

Het uiteindelijke doel van Facebook, Instagram en andere sociale media, is dat de gebruiker het platform niet meer hoeft te verlaten om aankopen te doen. Zo ver is het in Nederland nog niet, maar je kunt al wel een eigen shop op Facebook en Instagram aanmaken en deze met producten vullen. De producten voorzie je natuurlijk van slimme hashtags en als je wilt kun je voor elk product of je hele shop een advertentie aanmaken. Nu kan de doelgroep jouw shop en de producten op een organische manier en/of via advertenties ontdekken, product- en prijsinfo bekijken en een aankoop overwegen. Vanaf de “koop nu”-knop wordt de consument naar jouw webshop geleid en met de juiste koppeling* ligt het product netjes in de winkelwagen. 

* Wil je beginnen met social commerce en heb je hulp nodig bij het koppelen van je webshop? Neem contact op met B&S Media via 038 337 6678 of e-mail info@bsmedia.nl.

Wat zijn de voordelen van social commerce?

Laten we eens kijken wat de voordelen van social commerce zijn, ten opzichte van e-commerce zoals we dat nu kennen. Met e-commerce is de strategie erop gericht de doelgroep naar je webshop te leiden. Daarvoor kunnen allerlei tools worden gebruikt, zoals radio- en tv-reclame, e-mailmarketing en Google Ads. Ook zijn social media al lange tijd voor veel bedrijven en merken een vast onderdeel in de marketingmix. Met bedrijfspagina’s, engaging content, influencer marketing en social advertising probeert men het merk bij de doelgroep te krijgen en deze tot aankopen in de webshop te verleiden. De bottom line van social commerce is grotendeels hetzelfde, alleen kun je hiermee veel directer op de sales gaan zitten. 

Veel consumenten gebruiken social media al regelmatig om inspiratie op te doen. Of ze lopen tijdens het ‘swipen’ via vrienden, hashtags en advertenties tegen producten aan waarvan ze niet wisten dat ze deze wilden hebben. Om daadwerkelijk te shoppen, moeten ze echter hun socialmediasessie onderbreken en het platform verlaten. Met social commerce haal je die drempel weg. In plaats van de doelgroep naar de shop te lokken, breng je de shop naar de doelgroep. Zij kunnen nu binnen de vertrouwde omgeving van het platform blijven. In de toekomst zal het gehele proces op het sociale platform plaatsvinden en zal de consument dus niet meer naar jouw webshop geleid worden. Dan is het dus helemaal ‘swipe – shop – swipe’.

    De voordelen in het kort

  • Breng jouw shop naar de doelgroep;
  • Een meer directe sales-strategie op social media wordt mogelijk;
  • Drempel om te kopen wordt lager (‘swipe – shop – swipe’).

Zitten er ook nadelen aan?

Juist het feit dat de consument jouw webshop in z’n geheel overslaat, kan als een nadeel worden gezien. Je verlegt hiermee een groot deel van de customer journey naar de sociale platforms. Die zullen er ongetwijfeld alles aan doen om voor de beste shopping-ervaring te zorgen, om zo gebruikers vast te houden en zoveel mogelijk commissie van aankopen op te strijken. Wanneer zij echter besluiten om een lay-out of proces te veranderen, dan heb je daar maar in mee te gaan. Je draagt dus als het ware een deel van de macht over je bedrijfsproces over aan Zuckerberg & co. Aan de andere kant: zouden de social shoppers de producten anders in jouw webshop gekocht hebben, of boor je juist vooral nieuwe doelgroep aan met je social commerce-strategie? Daar kom je maar op één manier achter: eraan beginnen en meten en monitoren.

Gewoon beginnen

In geval van social commerce geldt volgens ons het principe ‘baat het niet, dan schaadt het niet.’ E-commerce en social commerce kunnen prima naast elkaar bestaan. De huidige fase, waarbij de aankoop en fulfillment nog bij jouw webshop liggen, kun je mooi als test gebruiken. Hoe mooi zou het zijn, als de omzet van je reguliere webshop rustig verder stijgt en je daar bovenop nog eens extra omzet via social shopping krijgt? Ons advies is dan ook: gewoon beginnen en kijken wat het wordt. Doe een nulmeting, waarin je vastlegt hoeveel omzet je nu binnenhaalt, of markeer in je dashboard het moment dat jouw test van start gaat. Als het niks voor jouw bedrijf of branche blijkt te zijn, kun je altijd weer terug naar je huidige strategie.

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.