Hoe krijg ik een featured snippet: 5 tips voor optimalisatie

We geven toe: featured snippets zijn niet altijd het beste middel voor jouw SEO campagne. Google geeft met deze featured snippets namelijk direct antwoord op de vraag van de zoeker. Dat houdt in dat er niet meer doorgeklikt hoeft te worden naar jouw website. En om conversies te krijgen, is het (in de meeste gevallen) juist handig dat men jouw website bezoekt. Gelukkig kan men wel doorklikken en wordt dit ook geregeld gedaan. 

Zijn featured snippets een gemene zet van Google? Ja. Maar ze zijn er en ze domineren steeds vaker de organische zoekresultaten. Gelukkig kun je je voordeel ermee doen en de concurrentie verslaan. Hoe? Wij geven je 5 tips voor het verkrijgen van featured snippets.

Een featured snippet is een blok boven de organische zoekresultaten. Daarom worden deze snippets ook wel de ‘0-positie’ genoemd. Hierin wordt letterlijk antwoord gegeven op een vraag. Stel je zoekt op ‘wat zijn de voordelen van shortlease’. Dan verschijnt het volgende antwoord in de vorm van een featured snippet: 

Een voorbeeld van een featured snippet

Featured snippets zijn geen nieuwe ontwikkeling. Een aantal jaar geleden schreven we al over deze ‘0 positie’. Die blog lees je hier. Anno 2021 zien we deze snippets nog steeds in de zoekresultaten terugkomen. Belangrijk om hiervoor te optimaliseren dus, mocht je dit nog niet gedaan hebben.

Featured snippets verschijnen in diverse vormen. Dit zijn de verschillende featured snippets die je tegen kunt komen in Google:

  • Paragraaf (zoals in het voorbeeld hierboven)
  • Opsomming
  • Tabellen
  • Video’s

Zijn featured snippets echt zo nadelig? Geen zorgen, er zijn genoeg voordelen verbonden aan featured snippets. Natuurlijk nemen ze een grotere positie in de zoekresultaten in waardoor de overige resultaten wat naar beneden zakken. Maar daar kun je op inspelen met, hoe kan het ook anders, het verkrijgen van featured snippets. 

De voordelen van een featured snippet zijn:

  • De featured snippet heeft een hoge opvalwaarde
  • Extra kans voor verkeer naar jouw website (men hoeft niet door te klikken met een featured snippet, maar dit kan wel en wordt ook geregeld gedaan). 
  • Je bereikt zo potentiële klanten die aan het begin van het aankoopbeslissingsproces staan. Bied jij een goed antwoord op de vraag van dit type klant, dan is de kans groot dat ze bij je terugkomen voor meer informatie. 
  • Door te optimaliseren voor featured snippets kun je inspelen op Voice Search. 

Hoe verover je dan zo’n featured snippet? Feit blijft dat Google zelf bepaalt wanneer content wordt getoond in de vorm van een featured snippet, dus ‘gegarandeerd succes’ beloven we je niet. Toch kunnen onderstaande 5 tips je helpen bij het optimaliseren voor featured snippets, zodat je de kans op zo’n 0-positie vergroot.

Tip 1. Bestudeer de organische zoekresultaten

Allereerst is het belangrijk om uit te zoeken welke vragen je wilt beantwoorden en dus een featured snippet mee wilt behalen. Bedenk bijvoorbeeld welke vragen in jouw branche veel gesteld worden. Daarnaast kun je ook via diverse tools onderzoeken welke vragen er in Google gesteld worden in jouw vakgebied. 

Als je dit duidelijk hebt, bestudeer dan de organische zoekresultaten. Is er al een featured snippet zichtbaar bij deze zoekopdracht? Zo ja, wat wordt hier getoond? Een opsomming, stuk tekst of video? Door hier onderzoek naar te doen, weet jij precies hoe je de content in moet richten. 

Tip 2. Zorg dat je tekst oprolbaar is

Google pakt voor de featured snippet een klein gedeelte van de hele tekst. Vaak is dit een alinea. Zorg er dus voor dat het antwoord in één alinea (het liefst in de eerste alinea) staat. Kort en bondig zijn dus de sleutelwoorden. Dat wil niet zeggen dat één alinea voldoende is, hoe langer de content hoe beter. Maar zorg dat het oprolbaar is, zodat Google er kleine stukjes uit kan pakken zonder informatie te missen. Een goede lengte om aan te houden voor het antwoord is zo’n 50 woorden. 

Tip 3. Gebruik de juiste headings en zoekwoorden

Een simpele, maar belangrijke optimalisatie: laat de vraag terugkomen in de tekst. Wil je een featured snippet voor ‘wanneer is een meloen rijp’? Laat deze vraag dan ook in headings terugkomen. Begin de alinea vervolgens direct met het antwoord op de vraag.

Titel: Wanneer is een meloen rijp?

Begin van de alinea: Een meloen is rijp wanneer…

Titel: Wat is een featured snippet?

Begin van de alinea: Een featured snippet is…

Je kunt zoekwoorden als ‘meloen’ en ‘rijp’ ook vaker in de tekst laten terugkomen voor grotere kans op de featured snippet. Zorg er wel voor dat je keyword stuffing voorkomt, het gebruik van deze zoekwoorden moet wel op een natuurlijke manier gebeuren. 

Tip 4. Maak gebruik van opsommingen of tabellen

Opsommingen en tabellen komen veel terug in de featured snippets. Bijvoorbeeld bij vragen die beginnen met ‘hoe’ of vragen die gaan over voordelen. De opsommingen in de featured snippets zijn óf genummerd, óf ze bestaan uit bulletpoints. 

Genummerde opsommingen beschrijven hoe je iets stap voor stap kunt doen. 

Bulletpoints kun je het beste gebruiken als de opsomming niet om een specifieke volgorde vraagt.

Een tabel wordt bijvoorbeeld gebruikt voor het visualiseren van data of vergelijkingen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een featured snippet voor vakanties.

Maak ook hier weer gebruik van vragen in je headings. Vooral bij opsommingen pakt Google de headings in de featured snippets.

Tip 5. Maak gebruik van langere opsommingen

We schreven eerder al dat de zoeker door featured snippets niet meer door hoeft te klikken naar jouw website. Gelukkig zijn daar de opsommingen. Is jouw opsomming langer dan dat Google toont? Dan komt er ‘Meer items’ te staan.

Hierdoor is de kans groot dat de zoeker alsnog doorklikt naar jouw website om de gehele lijst te bekijken. Ons advies wat betreft opsommingen: maak langere opsommingen! Hoeveel punten Google precies toont, verschilt per featured snippet. Houd daarom als vuistregel minimaal 8 punten aan. 

Extra tip: creëer videos voor in de snippets

Wellicht zie je ze wel eens voorbij komen: video’s in de featured snippets. We zien deze vorm van featured snippets steeds vaker voorbij komen. Dit komt omdat Google video’s steeds beter kan begrijpen. Dit kan dus ook nog een interessante optie zijn voor het behalen van een featured snippet. Je beantwoordt dan de vraag in een video. 

Waar je nog meer op moet letten

Wil je kans maken op een featured snippet, let dan ook hier op:

  • Zorg voor de juiste pagina opmaak (H1/H2, van algemeen naar specifiek)
  • Geef zo hoog mogelijk in de tekst antwoord op de vraag
  • Gebruik feiten en objectieve informatie

We helpen je graag

Wil je aan de slag met featured snippets, maar kun je wel wat advies of hulp gebruiken? Bel ons op 038 337 6678 of stuur een e-mail naar info@bsmedia.nl. We helpen je graag!

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.