De impact van iOS 14.5 op social media adverteren

Eerder dit jaar rolde Apple een nieuwe iOS 14 update uit: iOS 14.5. Deze update zorgde voor flink wat opschudding bij social media adverteerders. Met de komst van deze update wordt er bij App Store-apps (in de vorm van een pop-up) toestemming gevraagd voor tracking. Een flinke tegenvaller voor social media adverteerders, gezien de pop up adverteren via deze apps bemoeilijkt. Inmiddels is iOS 15 al te downloaden, maar de pop-up voor toestemming is nog steeds accuraat. Heb jij alles gedaan om de klappen op te vangen?

Wat houdt de iOS 14 update in?

De iOS 14 update heeft natuurlijk meerdere nieuwe features, maar in deze blog behandelen wij de toestemmings pop-up. Hierdoor moeten apps in de appstore van Apple verplicht een melding laten zien met de vraag of de app ze mogen tracken op andere apps en sites. Gebruikers kunnen dus zelf bepalen welke apps die zij downloaden via de app store hen mogen tracken. Klinkt als een dieptepunt voor social media adverteren, maar er is een lichtpuntje. De meeste mobiele telefoons maken namelijk gebruik van Android. En daar hoeft geen pop-up getoond te worden. 

Voorbeeld van een toestemmings pop-up
Voorbeeld van een toestemmings pop-up

De gevolgen van de toestemmings pop-up

Ook al is android verreweg het grootste besturingssysteem; de iOS 14 update heeft gevolgen voor adverteren op social media. Zo ook op Facebook. Het heeft zelfs tot een clash tussen Facebook en Apple geleid. 

Normaal gesproken kan Facebook door de tracking bijvoorbeeld bijhouden welke producten er worden bekeken op een site nadat er via een advertentie op een link is geklikt. Op basis daarvan kan weer dynamische remarketing worden toegepast, waarbij de advertentie precies dat artikel en vergelijkbare artikelen laat zien. 

Facebook krijgt door de update minder gegevens, wat invloed heeft op de algoritmes (die bepalen wat de gebruiker te zien krijgt). Dat Facebook minder gegevens kan verzamelen, betekent dat als je adverteerder dus minder precieze resultaten krijgt dan voorheen. Zowel qua targeting als het zien of er conversies zijn geweest.

Maar niet alleen Facebook heeft last van de toestemmings pop-up. Ook andere apps in de App Store moeten een pop-up laten zien. Dus adverteer je op andere social media zoals Instagram, Snapchat, LinkedIn, Pinterest? Ook dan heb je hier mee te maken (gehad).

Hoe kun je de klappen opvangen?

Goed, de iOS 14 update zorgt er dus voor dat het verkrijgen van data die voortvloeit uit een klik op een advertentielink wordt bemoeilijkt. Kiest iemand ervoor om geen toestemming voor gegevensverzameling te geven, dan wordt dit niet gemeten. Hoe meer mensen dit doen, hoe minder data je hebt. Wat kun je doen om de klappen op de vangen (indien je dit nog niet hebt gedaan)? Hieronder geven we enkele tips voor Facebook Advertising in combinatie met de iOS 14 update. 

Leadcampagne

Maak je gebruik van een leadcampagne? In dit geval kun je de update wat omzeilen door een leadformulier van de advertentie zelf te gebruiken. Zo houd je zicht op welke leads er via je advertentie binnen zijn gekomen. 

Facebook pixel of conversie API

Als je werkt met de Facebook pixel of conversie API (deze laatste stuurt ook gegevens door als er een adblocker wordt gebruikt) en daar gebeurtenissen voor hebt ingesteld, dan worden deze gegevens nog wel doorgegeven aan Facebook. Deze twee middelen vormen een rechtstreekse connectie tussen je eigen site en je Facebook account en kunnen daardoor dus nog gegevens uitwisselen.

Door de iOS 14 update zijn er nog maar max. 8 gebeurtenissen in te stellen voor het optimaliseren in advertenties. Je moet dus bedenken welke gebeurtenissen het belangrijkste zijn voor je bedrijf en in welke volgorde. Leads, toevoegen aan winkelwagen, betaling starten, aankopen? Deze gebeurtenissen moet je een bepaalde prioriteit toekennen, anders worden je advertenties niet getoond aan die personen die het tracken niet hebben toegestaan. Ook wordt er niet gerapporteerd over die gebeurtenissen. 

Let op: Alleen de gebeurtenis met hoogste prioriteit wordt geregistreerd als 1 klant meerdere van de gebeurtenissen uitvoert. Overige gebeurtenissen kunnen nog wel beperkt worden gebruikt in de rapportage.

Facebook raadt verder aan om het domein van je website te verifiëren. Dit doe je via de bedrijfsmanager.

Bedrijfsinstellingen > merkveiligheid > domeinen. Dit gaat om het topleveldomein.

Kunnen we je helpen?

Heb je hulp nodig bij het tackelen van de problemen die voortvloeien uit de iOS 14 update voor Facebook advertising? Of wil je beginnen met het adverteren via social media? Neem contact met ons op!

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.