Google is ontzettend slim. Vaak vind je op de eerste resultatenpagina precies het antwoord waarnaar je op zoek bent. Maar soms kan zelfs Google wel wat hulp gebruiken. Stel: je bent op zoek naar een brief over vliegtuigoverlast in Rotterdam. Je besluit te googelen: vliegtuigoverlast Rotterdam typ je in. Bijna 28 duizend hits. Je voegt het woord brief toe. Nog steeds ruim 19.000 resultaten, waartussen je de brief op de eerste resultatenpagina in ieder geval niet tegenkomt. Dat moet toch makkelijker kunnen? B&S Media vertelt je hoe!

Bekijk eens onderstaande afbeelding. Door het gebruik van zogenaamde search operators zijn de zoekresultaten beperkt tot drie stuks. Dit hebben we gedaan door alleen te zoeken op pdf-bestanden. De kans dat een brief als pdf’je is geüpload, is immers groot. Om ons ervan te verzekeren dat de bestanden die we zochten ook daadwerkelijk over vliegtuigoverlast zouden gaan, hebben we gefilterd op bestanden met het woord vliegtuigoverlast in de titel. Bovendien dient het woord Rotterdam in de tekst voor te komen. Et voilà, daar is de brief die we zochten!

Zoekresultaat m.b.v. search operators

Search operators gebruiken voor SEO

Deze handige search operators kun je natuurlijk naar hartelust toepassen in het dagelijks leven. Door hier slim gebruik van te maken kun je zelfs op zoek gaan naar de goedkoopste aanbieder van een kamer in een bepaald hotel, zonder dat je überhaupt de naam van het hotel intypt! Maar… er is meer! Ook voor SEO-doeleinden kun je search operators slim inzetten. Of je nu op zoek gaat naar nieuwe zoekwoorden, de backlinks van je concurrent wilt checken of de meeste relevante startpagina’s wilt vinden: search operators maken het leven van een SEO’er makkelijker.

Gebruik site: om subdomeinen op te sporen

Om duplicate content te voorkomen, wil je dat je website slechts op één domein vindbaar is. Kies je voor de variant https://website.nl, dan wil je bijvoorbeeld niet dat Google ook http://website.nl en www.website.nl indexeert. De waarde van eventuele links naar deze pagina’s gaat dan deels verloren. Om erachter te komen of hiervan sprake is, kun je gebruikmaken van de search operators site: en inurl:. Door te googelen op site:website.nl vind je alle geïndexeerde pagina’s op het hoofddomein website.nl. Om te filteren op een subdomein als www., http:// of https:// gebruik je inurl:. Je kunt ook het min-teken gebruiken om juist bepaalde subdomeinen uit te sluiten. Met de zoekopdracht site:bsmedia.nl inurl:https -inurl:www. vind je bijvoorbeeld alle pagina’s op bsmedia.nl die wel https://, maar geen www. in de url hebben. Dit blijken alle pagina’s uit onze WordPress-handleiding te zijn. De overige pagina’s zijn allemaal uitsluitend vindbaar op de combinatie van https en www.

Meta descriptions en page titles opsporen

Op deze manier kom je er ook achter welke pagina’s op je website allemaal geïndexeerd zijn. Gebruik het commando site:website.nl en je ziet meteen of die ene pagina die eigenlijk niet vindbaar zou moeten zijn, toch te vinden blijkt. Bovendien kom je te weten of de door jou ingevulde meta descriptions en titels door Google wel overgenomen worden. Of wellicht ben je dit voor een bepaalde pagina vergeten. Search operators bieden uitkomst!

Search operators inzetten om websiteautoriteit te versterken

Ook bij het opbouwen van een goed linkprofiel kunnen search operators je helpen. Wil je je site bijvoorbeeld aanmelden bij relevante startpagina’s? Grote kans dat het woord startpagina dan voorkomt in de titel van de pagina. Gebruik intitle:startpagina + het zoekwoord en je hebt een hele lijst met relevante overzichtspagina’s! Op dezelfde manier kun je mogelijke linkpartners opsporen. Gebruik bijvoorbeeld de search operator inurl:links of inurl:partners.

Eveneens kan het interessant zijn op zoek te gaan naar lijstjes als “de top 10…” of “de beste…” in combinatie met jouw zoekwoord. Gebruik hiervoor wederom intitle:. Bijvoorbeeld: trouwen intitle:de beste. Of heb je een interessante blog geschreven, dat je graag via een externe partij onder de aandacht wilt brengen? Zoek dan eens op jouw zoekwoord in combinatie met intitle:gastblog of inurl:gastblog. Zorg er wel voor dat het zoekwoord dat je gebruikt vrij breed is.

Dubbele aanhalingstekens

Ben je benieuwd naar welke concurrent er inzet op een specifiek longtail zoekwoord? Of wil je weten wie er scoort op een zoekwoord in combinatie met bijvoorbeeld een plaatsnaam? Dan kunnen dubbele aanhalingstekens erg handig zijn. Stel: je wilt weten wie er bovenaan staat op de zoekwoordcombinatie wat doet een internet marketing bureau. Dan vind je op de eerste resultatenpagina voornamelijk resultaten die gaan over een online marketing bureau of alleen een marketing bureau. Om specifiek op je longtail zoekterm te zoeken, zet je deze tussen dubbele aanhalingstekens. Zo vind je alleen de resultaten waarin deze zoekwoordcombinatie exact voorkomt.

In deze blog hebben we slechts een paar voorbeelden gegeven van handige search operators. Er zijn er namelijk nog veel meer. Een handig overzicht vind je hier.