SMART: hoe stel je concrete marketingdoelen op?

Een bericht op Facebook. Een SEO-tekst. Een Ads-campagne. Alle taken die door een bedrijf worden uitgevoerd, ondersteunen een doel. Meer bezoekers. Een betere reputatie. Meer omzet. Dit geldt ook voor de online marketing. Toch hebben niet alle bedrijven hun doelstellingen hiervoor goed geformuleerd. Ze zijn te onduidelijk, te vrijblijvend of te vaag. Je kunt dit voorkomen door jouw online marketingdoelen “SMART” te maken. Hoe je dit precies doet? In deze blog van B&S Media leggen onze specialisten het je uit.


Wat is SMART?

De SMART-methode kent zijn oorsprong in de jaren ‘50. Als hoogleraar Management ontwikkelde Peter Drucker een formule om organisatie- en marketingdoelen zo concreet, haalbaar en controleerbaar mogelijk te maken. Het doel? Het verhogen van de kans op een positief resultaat. De methode bleek een groot succes! Vandaag de dag zweren tal van organisaties bij de SMART-formule.

BS-Media-SMART-doelen

SMART is – zoals je misschien al had verwacht – een acroniem. SMART staat voor:

S = Specifiek

M = Meetbaar

A = Acceptabel

R = Realistisch

T = Tijdgebonden

Verderop in het artikel worden deze vijf elementen uitgebreid behandeld. We gaan eerst in op het ‘waarom’ van de SMART-methode.


Waarom SMART toepassen?

Een concreet doel. Daar is natuurlijk iedereen bij gebaat. Jij. De SEO specialist. De Ads specialist. De marketingmedewerker. Externe partners. Het opstellen ervan is echter best lastig. Veel organisaties maken daarom vaak gebruik van de SMART-methode. Deze kent namelijk tal van voordelen, waaronder:

  • Het doel is duidelijk – iedereen begrijpt het;
  • Het doel is specifiek – er is geen ruimte voor discussie;
  • Behaalde resultaten kunnen beter in perspectief worden geplaatst;
  • Het doel is gebonden aan een deadline en dus minder vrijblijvend;
  • Je bent verplicht om eerst goed na te denken over het doel.

Kortom, met SMART-doelen help je jouw organisatie op efficiënte wijze vooruit.

BS-Media-Smart

De voorwaarden van een SMART-doel

De SMART-methode helpt je bij het concretiseren van jouw doelstellingen. Een online marketingdoel moet – volgens deze formule – aan een vijftal voorwaarden voldoen. Het is specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Maar wat houden de woorden precies in? En hoe zie je ze in jouw eigen doelstellingen terug? Deze vraag beantwoorden wij hieronder. Voordat wij verder gaan, geven wij jou eerst een voorbeeld van hoe een SMART-doel er eigenlijk uitziet: 

Dit is géén SMART-doel:

“Ik wil meer offerteaanvragen ontvangen”

Dit is wél een SMART-doel: 

“De marketingafdeling heeft als doel om in Q2 – t.o.v. Q2 vorig jaar – het aantal offerteaanvragen van nieuwe klanten met 25% te laten stijgen op de website. Dit om het al bestaande klantenbestand te vergroten.”

[S]pecifiek

De eerste voorwaarde van de SMART-methode, wordt gevangen in het woord Specifiek. Daarmee wordt bedoeld dat een online marketingdoel vooral duidelijk moet zijn. De formulering biedt geen ruimte voor interpretatieverschillen. Om te voldoen aan het eerste element, moet jouw doel (een deel van) de volgende vragen beantwoorden: 

  • Wie? → Wie is erbij betrokken
  • Wat? → Wat wil je bereiken
  • Waar? → Waar gaat het gebeuren
  • Waarom? → Waarom moet het gebeuren
  • Wanneer? → Wanneer gebeurt het
B&S Media Specifiek

In het volgende voorbeeld worden deze vijf vragen netjes beantwoord: 

“De marketingafdeling (wie) heeft als doel om in Q2 (wanneer) – t.o.v. Q2 vorig jaar – het aantal offerteaanvragen van nieuwe klanten met 25% te laten stijgen (wat) op de website (waar). Dit om het al bestaande klantenbestand te vergroten (waarom).”

[M]eetbaar

Meten is weten. Dit is een zin die jij – als bedrijfseigenaar – ongetwijfeld vaak genoeg gehoord hebt. Terecht, want zonder dit advies loop je het risico om met losse flodders te schieten. Een SMART-doel is in de tweede plaats dan ook meetbaar. Dit wil zeggen dat het gewenste resultaat in cijfers kan worden uitgedrukt. Zolang maar snel duidelijk is welk resultaat er bereikt moet worden. 

Je zegt dus niet: ‘Ik wil meer converterende klanten.’

Maar wél: ‘Ik wil in Q2 (t.o.v Q1) 10% meer conversies uit Ads halen.’ 

Het komt helaas nog regelmatig voor dat marketingdoelen niet meetbaar zijn. Hartstikke zonde, want de gevolgen zijn vaak enorm. Zo weet men niet welke onderdelen van de online marketing wel of niet werken. Ook is vaak onduidelijk of de doelen überhaupt bereikt zijn. Dit kan ervoor zorgen dat er onnodig veel marketingbudget weglekt. 

Kijken we naar het eerder genoemde voorbeeld? Dan zien wij dat deze ook aan de tweede voorwaarde voldoet. Het gestelde doel is namelijk meetbaar:

“De marketingafdeling heeft als doel om in Q2 – t.o.v. Q2 vorig jaar – het aantal offerteaanvragen van nieuwe klanten met 25% te laten stijgen op de website. Dit om het al bestaande klantenbestand te vergroten.”

[A]cceptabel

Toegegeven: het is een open deur. Voor een nieuw online marketingdoel moet er altijd voldoende draagvlak zijn. Dit geldt voor alle betrokken partijen. Zijn zij het er niet mee eens? Dan kan dit de sfeer op de werkvloer flink verpesten en is de kans op succes vrij klein. Weeg daarom altijd van tevoren alle voor- en nadelen nauwkeurig tegen elkaar af. Vergeet ook niet om alle partijen bij het proces te betrekken. 

B&S Media Acceptabel

In het eerste zinsdeel van ons voorbeeld wordt geïmpliceerd dat de betrokken partijen eenduidig achter het gestelde doel staat. Hiermee voldoet de doelstelling ook deze keer aan de gestelde voorwaarde: 

De marketingafdeling heeft als doel om in Q2 – t.o.v. Q2 vorig jaar – het aantal offerteaanvragen van nieuwe klanten met 25% te laten stijgen op de website. Dit om het al bestaande klantenbestand te vergroten.”

[R]ealistisch

De beginnende – maar ook doorgewinterde – ondernemers zijn soms erg ambitieus. Zij kunnen hiermee aan hun eigen kunnen voorbij gaan. Hiervoor is de vierde voorwaarde van de SMART-methode in het leven geroepen. Jouw online marketingdoelen moeten namelijk realistisch zijn. Om te bepalen of een doelstelling haalbaar is, moet jij jezelf de volgende vragen stellen: 

  • Is er voldoende budget?
  • Zijn er nog voldoende mogelijkheden tot groei?
  • Is er voldoende kennis aanwezig of moet er externe hulp worden ingeschakeld?
  • Is er voldoende mankracht voor het uitvoeren van de bijbehorende taken? 
  • Zijn er voldoende middelen aanwezig?

Of ons voorbeeld ook aan deze vierde voorwaarde voldoet? Dat is helemaal afhankelijk van de situatie. Zo is het gewenste resultaat bij het ene bedrijf goed haalbaar, terwijl deze bij een ander compleet ondenkbaar is: 

“De marketingafdeling heeft als doel om in Q2 – t.o.v. Q2 vorig jaar – het aantal offerteaanvragen van nieuwe klanten met 25% te laten stijgen op de website. Dit om het al bestaande klantenbestand te vergroten.”

[T]ijdsgebonden

Iedereen kent het wel. Sommige doelen lijken maar niet gehaald te worden. Stoppen met roken. Het schrijven van een tekst. Het opzetten van een Ads-campagne. Dit euvel los je vrij makkelijk op met de laatste SMART-voorwaarde. Het woord tijdsgebonden houdt namelijk in dat je een deadline aan jouw doel stelt. Hierdoor is het behalen ervan niet langer vrijblijvend. De kans dat jij jouw online marketingdoel haalt, is hiermee vele malen groter. 

B&S Media Tijdsgebonden

Kijken we weer naar het voorbeeld? Dan zien wij dat deze inderdaad tijdsgebonden is. Er wordt namelijk een deadline genoemd: 

“De marketingafdeling heeft als doel om in Q2 – t.o.v. Q2 vorig jaar – het aantal offerteaanvragen van nieuwe klanten met 25% te laten stijgen op de website. Dit om het al bestaande klantenbestand te vergroten.”

Jouw online marketing uit handen geven?

Online marketingdoelen. Het opstellen ervan is ontzettend belangrijk. Geef jij de uitvoer liever uit handen? Dan kunnen de specialisten van B&S Media Internetmarketing je hier zeker mee helpen. Google Ads. SEO. Webdesign. We bieden deze diensten allemaal aan. Heb je interesse? Neem vandaag nog contact met ons op. Dit kan door te bellen naar 038 337 66 78 of te mailen naar info@bsmedia.nl. We horen graag van je!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.