Koopverfonline

Succesvolle merkenstrategie voor SEO en SEA

Het bedrijf

Koopverfonline is een webshop gespecialiseerd in het verkopen van verf. Naast deze webshop hebben zij ook een fysieke winkel in IJsselstein. Ze verkopen alleen verf van de beste kwaliteit, zoals: Jotun, Farrow & Ball, Little Greene en Paint & Paper Library. Ze onderscheiden zich door het bieden van een optimale combinatie van kwaliteitsverf en technisch advies. Met als basis het traditionele vakmanschap richten ze zich steeds weer op nieuwe technieken en ontwikkelingen.

Onderzoek

Onderzoek

Allereerst is er in kaart gebracht welke zoektermen worden gebruikt door uiteenlopende doelgroepen.

Techniek

Techniek

Er zijn in het begin technische optimalisaties doorgevoerd, zodat de website optimaal geïndexeerd wordt. Ondertussen is er een nieuwe webshop gelanceerd.

Content

Content

Ook zijn er verschillende landingspagina’s geschreven waar de gebruikte zoektermen op terugkomen. De content blijven we vernieuwen en uitbreiden.

Autoriteit

Autoriteit

Door het continu versterken van het linknetwerk, verwijzen er nu meer kwalitatieve websites naar Koopverfonline.

+

posities gestegen

+

zoekwoorden in top 3

+

% meer verkeer

SEO: Featured snippet verkregen door in te gaan op veelgestelde vragen op Google

Koopverfonline is onderdeel van Bijvoet Verf & Behang: een fysieke verfwinkel in IJsselstein. Toen John en Claudia in 2016 startten met SEO, zijn we begonnen met het verbeteren van vindbaarheid op de merken die zij verkopen. In de loop der jaren hebben we de organische vindbaarheid van steeds meer merken geoptimaliseerd. ‘Jotun’ is hierbij al sinds het begin één van de belangrijkste zoekwoorden/merken. Bij de start stond Koopverfonline met deze zoekterm op positie 9 en ondertussen staat dit zoekwoord stabiel op positie 2.

Daarnaast hebben we een aantal verftips op de website geplaatst, om zo veelgestelde vragen in Google te beantwoorden. Als voorbeeld: op ‘‘Verf verdunnen’ wordt maandelijks 320 keer gezocht. Om deze mensen te bereiken, maakten we een pagina aan voor ‘waarmee verf verdunnen’? Door het aanmaken van deze geoptimaliseerde pagina behaalden we niet alleen een eerste positie in de organische zoekresultaten. We worden zelfs getoond met een featured snippet (0-positie). Deze pagina is inmiddels al een geruime tijd de best bezochte pagina uit organisch verkeer op Koopverfonline.nl en zorgt geregeld voor conversies. De nieuwe webshop biedt genoeg mogelijkheden om de vindbaarheid van Koopverfonline.nl in de organische zoekresultaten verder te versterken.

Google Ads strategie en aanpak

Op de term ‘verf’ wordt zo’n 18.100 keer per maand gezocht. Om in deze concurrerende markt wel gebruik te kunnen maken van Google Ads, hebben we gekozen voor een merkenstrategie. Dit houdt in dat we geen gebruikmaken van brede en algemene termen omtrent verf, maar juist de focus verleggen naar merken.

Het assortiment van Koopverfonline is zeer groot. Het ene merk heeft meer aanbieders dan de ander, maar ook de marges spelen een rol. We hebben dus gekeken naar de merken met een gunstige marge en deze merken zijn we gaan promoten. We hebben dit in Search als volgt gedaan:

  • Long tail zoekwoorden omtrent de merken
  • Advertenties specifiek gemaakt en volledig ingericht op het merk
  • Extensies ingericht op dit merk: dieper linken naar producten/pagina’s over dit merk
  • Doelgroepen ingericht op basis van bezochte pagina’s (merk) en doelgroepen Google (buitenverf, binnenverf).

We werken hier via de ‘Hagakure’ strategie waarbij we:

  • alle relevante zoekwoorden voorzien van één advertentiegroep,
  • alle overige termen, die niet actief zijn toegevoegd aan deze campagne, vangen we op door middel van DSA (Dynamic Search Ads)
  • altijd zichtbaar zijn op alle relevante termen omtrent een merk.

Performance Max

Ook maken we gebruik van Performance Max, deze campagnes hebben we ook ingedeeld op basis van merken. Op deze manier kunnen we de content aan laten sluiten bij de zoeker (en dus relevant zijn). Ook hebben we hier doelgroepen gemaakt (Custom Intent) welke perfect aansluiten bij het merk. Op deze manier laten we dus bij een relevante zoekopdracht een relevante advertentie zien aan een relevante doelgroep. Verder voorzien we alle bezoekers die geen bestelling hebben geplaatst van een remarketing banner met producten die ze in de webshop hebben bekeken.

Google Ads resultaten

Grafiek Google Ads resultaten
%

stijging in bestellingen

%

stijging in conversies

%

stijging in orderwaarde

SEA: We maken geen gebruik van brede en algemene termen omtrent verf, maar we hebben de focus verlegd naar merken.

Nieuw webdesign met verbeterde functionaliteiten

Begin 2023 is de nieuwe webshop van koopverfonline.nl live gegaan met een frisse en nieuwe uitstraling. Bij het ontwerp hebben we gekozen voor een feller kleurenpalet, waardoor de website meer opvalwaarde heeft gekregen. De kleur blauw hebben we terug laten komen, omdat deze kleur vertrouwen wekt bij websitebezoekers. Het oranje zorgt voor contrast en is de kleur voor de call-to-actions zoals producten bekijken en in de winkelmand stoppen.

Naast een nieuw webdesign zijn er ook diverse functionaliteiten aan de website verbeterd. Bij een verfproduct kunnen websitebezoekers nu gericht op bijvoorbeeld een bepaalde kleur zoeken binnen de ‘Mengkleur kiezen’. Daarnaast hebben we een megamenu gebouwd, zodat de bezoekers bij de categoriepagina’s uitkomen met alle producten in één handig overzicht. De bezoeker kan ook via de geavanceerde zoekfunctie bij een bepaald product terechtkomen. Verder hebben we de filtering verbeterd en belangrijke psychologische principes toegepast. Denk hierbij aan makkelijk contact opnemen en USP’s op algemeen -en productniveau altijd in beeld.

Screenshot home Koopverfonline

Wat zegt de klant?

"We hebben al jaren een prettige samenwerking met B&S Media Internetmarketing. Begonnen met een klein budget om de site vindbaar te maken, geüpgrade met o.a. shopping en uiteindelijk het laten maken van een nieuwe webshop. Wat voor ons vooral een groot pluspunt is, zijn de korte lijnen en het contact met zowel Demi als Jos. We zijn zelf een klein bedrijf met een informeel karakter en houden ook van communiceren op deze manier. Ze komen zelf met ideeën en staan open voor wat wij aandragen. Op naar een nog langere samenwerking!"

Claudia en John Bijvoet

Wij werken aan dit project

Klaas

Senior Internet Marketing Adviseur

Tijmen - webdesigner bij B&S Media

Tijmen

Webdesigner

Jos B&S Media

Jos

Senior SEA specialist

Demi B&S Media

Demi

Senior SEO specialist

Ook betere resultaten?

Benieuwd of er voor jouw bedrijf ook betere resultaten te behalen zijn online? Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.