Spirototaal

Van onvindbaar tot succesvolle webshop

Case Spirototaal

Het bedrijf

De kwaliteit van een vakman en het gemak van een webshop. Bij Spirototaal kun je rekenen op specialistische expertise, een ruim assortiment en een scherpe prijs. Als totaalleverancier op het gebied van spiromateriaal, ventilatieproducten en luchtbehandelingsplannen leveren zij producten aan particulieren en professionals.

 

Op de korte en lange termijn succes

De webshop van Spirototaal is begin 2016 opgericht. Aan B&S Media de uitdaging om de online vindbaarheid van de webshop te verbeteren, met uiteindelijk één doel: meer omzet. Voor meer omzet zijn meer conversies (aankopen) nodig en voor meer conversies meer relevante bezoekers. Om meer relevante bezoekers naar de webshop te trekken zetten we SEO en Google Ads campagnes in. Dit zijn krachtige marketingmiddelen, waarmee we eenvoudig klanten bereiken die specifiek op zoek zijn naar spiromateriaal en ventilatieproducten. SEO zorgt ervoor dat Spirototaal structureel beter vindbaar is en topposities scoort op relevante zoekwoorden. Tegelijkertijd is dit een methode waar we op lange termijn resultaat van gaan zien. Om ervoor te zorgen dat de webshop van Spirototaal direct zichtbaar in de zoekresultaten is, zetten we Google Ads in.

Onderzoek

Onderzoek

Allereerst is er in kaart gebracht welke zoektermen worden gebruikt door uiteenlopende doelgroepen.

Techniek

Techniek

Er zijn vervolgens technische optimalisaties doorgevoerd zodat de website optimaal geïndexeerd wordt.

Content

Content

Ook zijn er verschillende landingspagina’s geschreven waar de gebruikte zoektermen op terugkomen.

Autoriteit

Autoriteit

Door het versterken van het linknetwerk, verwijzen er nu meer kwalitatieve websites naar de website.

+

Posities gestegen

+%

Meer transacties

+%

Meer bezoekers

SEO resultaten

Het kost tijd om een goed SEO fundament op te bouwen en te onderhouden, maar het levert heel veel op. Zo hebben we maar liefst 70 top drie posities in Google en staan we met een groot deel van deze relevante zoekwoorden op de eerste plek in Google. Dit heeft geresulteerd in een stijging van maar liefst 13.921 organische bezoekers!

Door deze groei in organische bezoekers, zijn ook het aantal aankopen (transacties) gestegen met 739%! De inzet van SEO werpt zijn vruchten af en zorgt ervoor dat het aantal organische bezoekers gestaag doorgroeit. Dit heeft ertoe geleid dat de omzet elke maand weer met 50% stijgt t.o.v. dezelfde maand het jaar ervoor!

Update

Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder sinds het maken van de case en nog steeds groeit de webshop van Spirototaal als kool. Rekenen we vanaf september 2020 een jaar terug en vergelijken we de resultaten met de periode daarvoor, dan zien we dat het aantal organische bezoekers verder blijft stijgen. Procentueel dan wel minder met 37%, maar in aantallen – met ruim 23.407 bezoekers meer – alsnog beduidend hoger dan de bovengenoemde bezoekersstijging. Inmiddels scoren we op 89 zoekwoorden een top drie positie en staan we met 53 van de geoptimaliseerde zoektermen zelfs op nummer één.

Wat zegt de klant?

“Wij werken al sinds de start van onze webshop samen met B&S Media en we kunnen zeker zeggen dat dit internet marketing bureau een belangrijk aandeel heeft gehad in onze groei. Dankzij de goede bereikbaarheid kunnen we met korte lijnen communiceren en dus snel stappen maken met SEO en SEA. Vooraf is het moeilijk om te beoordelen of een internet marketing bureau de juiste kennis in huis heeft om de gewenste resultaten te behalen, maar B&S Media heeft de verwachtingen absoluut waargemaakt!”

Alle van der Sluis

Google Ads strategie

Om na livegang (in 2016) direct zichtbaar te zijn in de zoekresultaten van Google, hebben we een Search campagne opgezet voor diverse producten. Ondanks dat de Search campagne verantwoordelijk was voor veel nieuwe websitebezoekers, bleek de relevantie van deze bezoekers te laag. Om meer rendement uit de Ads campagnes te halen, hebben we daarom een switch gemaakt naar een doelgroep met koopintentie. Na de omzetting targeten we nieuwe bezoekers met productadvertenties op Google Shopping. Via dynamische beeldadvertenties krijgen deze bezoekers vervolgens banners te zien met het bekeken product, wanneer zij surfen op websites binnen het Google Display Netwerk. Vanwege de combinatie van DSA en RLSA worden er ook tekstadvertenties van Spirototaal vertoond, wanneer eerdere bezoekers een relevante zoekopdracht uitvoeren. Zo blijft Spirototaal tijdens het gehele oriëntatieproces in beeld bij de klant!

Conversie-optimalisatie

Daarnaast hebben we in de loop der jaren vanuit SEO en Google Ads diverse (knel)punten op de webshop ontdekt die een bezoeker ervan kan weerhouden om een aankoop te doen. Door middel van periodieke conversie-optimalisatie analyses hebben we adviezen aangedragen welke in overleg met de klant zijn doorgevoerd. Denk hierbij aan verbeteringen op het gebied van design, gebruiksvriendelijkheid, navigatie én het toevoegen van USP’s, CTA’s en producten op landingspagina’s.

Google Ads resultaten

Grafiek Google Ads resultaten
%

Meer transacties

%

Hogere opbrengst

%

Hoger conversiepercentage

Update

Ook vanuit Google Ads zien we nog steeds flinke verbeteringen. Kijken we in september 2020 een jaar terug en vergelijken we de resultaten met het jaar daarvoor, dan zien we dat de opbrengst vanuit Google Ads opnieuw flink is gestegen. De campagnes hebben samen meer dan 153% extra opgebracht en het aantal transacties is met 92% gestegen. Omgerekend zijn de bezoekers meer gaan uitgeven. De gemiddelde bestelwaarden zijn namelijk toegenomen met 32%. Tel je daarbij op dat het conversiepercentage met 57% is gestegen, dan kunnen we concluderen dat er vanuit Google Ads vaker producten zijn besteld en er gemiddeld meer is uitgegeven per bestelling.

Wij werken aan dit project

Klaas

Senior internetmarketingadviseur

Michel

Operationeel directeur

Danny

Senior SEA-specialist

Ook betere resultaten?

Benieuwd of er voor jouw bedrijf ook betere resultaten te behalen zijn online? Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.