Een USP is een afkorting die staat voor Unique Selling Point of Unique Selling Proposition. Een Unique Selling Point is een uniek of onderscheidend kenmerk van een product of dienst om de consument te overtuigen om over te gaan tot een aankoop. Dit onderscheidende kenmerk is een specifiek voordeel dat ervoor zorgt dat je bedrijf opvalt tussen alle andere bedrijven.
Wat is een Unique Selling Point?
Een Unique Selling Point is letterlijk vertaald een uniek verkoopargument. Dat wil zeggen dat het een uniek of onderscheidend kenmerk is waarmee je de consument probeert te overtuigen om jouw product of dienst aan te schaffen. Deze verkoopargumenten zorgen ervoor dat je bedrijf opvalt tussen alle andere bedrijven. De term Unique Selling Proposition stamt al uit de jaren ‘60 en werd bedacht door Rosser Reeves van de Ted Bates & Company. Destijds werd er onder USP een marketingconcept verstaan die het succes van een slogan of reclameboodschap verklaarde. Hierbij kun je denken aan de beroemde slogan van M&M’s: “Melts in your mouth, not in your hand.” Deze slogan, die een USP bevat, is bedacht in het jaar 1954.
Vandaag de dag maken bedrijven nog steeds gebruik van USP’s, maar hierbij beperken ze zich niet alleen tot de slogan. Ieder onderscheidend element of kenmerk die kan zorgen voor overtuiging bij de consument wordt nu een USP genoemd. Denk bijvoorbeeld maar aan zaken die betrekking hebben tot het distributieproces of retourbeleid.
Waar moet een goede USP aan voldoen?
Een goede USP voor jouw bedrijf laat zien waarom een consument zou moeten kiezen voor jouw product of dienst in tegenstelling tot een product of dienst van de concurrent. Daarbij is het aspect van het “uniek zijn” niet voldoende. Een goede USP voldoet aan de volgende eisen:
- Het is echt uniek en is iets dat de concurrent niet heeft
- Het weergeeft precies het voordeel dat de klant motiveert om tot aankoop over te gaan
- Het is geschreven vanuit het perspectief van de klant
Wat zijn voorbeelden van goede USP’s?
Om te komen tot een goede USP maak je gebruik van de bovenstaande eisen. Om hier een beter beeld van te geven worden hieronder een aantal beroemde Unique Selling Points genoemd van bekende bedrijven. Deze voorbeelden zijn geschreven aan de hand van de bovenstaande eisen:
- M&M’s: “The milk chocolate melts in your mouth, not in your hand”.
- Domino’s Pizza: “You get fresh, hot pizza delivered to your door in 30 minutes or less or it’s free”.
- Bol: “De winkel van ons allemaal”.
- B&S Media: “Méér dan online succes”.
Deze voorbeelden zijn bekend bij veel mensen, ze hebben weinig uitleg nodig en het belangrijkste is dat deze USP’s uniek zijn. Naast de bovenstaande voorbeelden van goede USP’s zijn er ook een aantal USP’s te vinden bij bedrijven die niet goed geformuleerd zijn, maar toch vaak gebruikt worden. Deze zogenaamde USP’s zijn totaal niet uniek en wanneer je ze hoort, zou je niet weten bij welk bedrijf dit hoort, zo generiek zijn ze. Je kan hierbij denken aan kreten zoals “gratis bezorging”, “achteraf betalen” of “niet goed, geld terug”. Toch zijn deze voordelen wel handig om te vermelden op je website. Omdat het niet uniek is wil dat nog niet zeggen dat het niet van belang is voor de klant.
Hoe schrijf je je eigen USP’s?
Het kan een moeilijk en langdurig proces worden om voor je eigen onderneming of bedrijf een aantal USP’s te schrijven. Het lijkt soms makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kun je een heel eind komen met een aantal handvatten. Allereerst is het belangrijk om een lijst te maken met alle zaken die jouw merk, product of dienst anders maken. Daarbij moet je wel heel specifiek zijn. Een vernieuwd product alleen is niet voldoende. Breng onder woorden waarom het vernieuwde product uniek is en het een voordeel voor de klant is. Daarna onderzoek je je concurrenten. Dit doe je door te kijken wie ze zijn en wat hun USP’s zijn. Wat laten zij liggen en waar kun jij op inspringen? Vervolgens kijk je hoe de unieke kenmerken passen bij de behoeftes van de klant? Welke oplossingen kun jij aan de klant bieden wat de concurrent niet kan? Tot slot zet je alle verzamelde informatie op een rijtje. Haal de elementen uit de informatie die een krachtige USP kunnen maken. Denk vervolgens na hoe je dit bij je eigen bedrijf kunt gaan toepassen en laat dit USP zoveel mogelijk terugkomen in allerlei elementen van je bedrijf, zodat de krachtige boodschap overal zichtbaar is.