Wat betekent CPC?

De CPC-methode is een afrekenmodel binnen Google Ads, waarmee je per klik betaalt. Je geeft hierbij aan wat je maximaal per klik kwijt wilt. Het algoritme gaat dan op zoek naar plaatsingen die lager of gelijk zijn aan dit bod. De CPC die je uiteindelijk betaalt is afhankelijk van concurrentie, doorklikpercentage, relevantie en kwaliteitsscore. Je kunt van twee CPC-strategieën gebruik maken: de handmatige en de verbeterde CPC.

Wat houdt CPC in?

De CPC-methode – afkorting van Cost per Click – is het meestgebruikte afrekenmodel van Google Ads. Zoals de naam al zegt, betaal je hiermee per klik. Dit houdt in dat je pas voor het tonen van een advertentie betaalt, wanneer er ook daadwerkelijk iemand op heeft geklikt. Deze persoon belandt dan op de gewenste landingspagina. Het bedrag dat je hiervoor betaalt wordt de CPC-waarde genoemd. Klikt er niemand op jouw advertentie? Dan betaal je hier dus helemaal niets voor.

Hoe werkt CPC-bieden?

Het systeem achter de CPC-methode is vrij simpel. Voordat je een campagne live zet, stel je een zogenoemde ‘maximum CPC’ in. Dit is het bedrag dat je maximaal voor een klik op jouw advertentie wilt betalen. Vervolgens gaat het algoritme van Google op zoek naar locaties waar jij kunt adverteren zonder boven dit bedrag uit te komen. De kostprijs die je uiteindelijk voor een plaatsing betaalt, wordt de ‘werkelijke CPC’ genoemd. Deze is altijd lager of gelijk aan de ‘maximum CPC’. Let op: dit werkt alleen wanneer je ‘Handmatige CPC’ gebruikt.

Hoe wordt de werkelijke CPC bepaald?

De waarde die de werkelijke CPC uiteindelijk aanneemt, wordt door een aantal variabelen bepaald. Hiervan hebben de volgende punten de meeste invloed: 

  1. De concurrentie van een zoekwoord

    Hoe hoger de concurrentie op een zoekterm, hoe hoger de klikprijs. Voorbeelden van zoektermen met hoge CPC’s zijn bijvoorbeeld ‘autoverzekering’ of ‘hypotheek afsluiten’.
  2. Het doorklikpercentage van de advertentie

    Het doorklikpercentage van jouw advertentie bepaalt voor 70% de uiteindelijke CPC. Hoe beter jouw advertentie aansluit op de zoekterm, hoe hoger het doorklikpercentage en hoe lager de klikprijs.
  3. De relevantie van de advertentie

    Hoe relevanter jouw advertentietekst is voor de gebruiker, hoe meer dat door Google beloond wordt met een lagere klikprijs.
  4. De kwaliteit van de landingspagina

    Google beoordeelt daarnaast in hoeverre de landingspagina aansluit op het zoekwoord. Idealiter gaat de gekozen landingspagina dan ook over de inhoud van de advertentie en het zoekwoord.

CPC-strategieën in Google Ads

Adverteerders willen natuurlijk het beste uit hun Google Ads-campagnes halen. Wil je hiervoor de CPC-methode gebruiken? Dan heb je de keuze uit twee biedstrategieen. Je leest er hieronder meer over:

Handmatige CPC

Door gebruik te maken van een handmatige CPC, bepaal je zelf jouw maximale bod. Wij raden je deze methode vooral in het begin van een nieuwe campagne aan.

Verbeterde CPC

Google verzamelt ontzettend veel relevante informatie over jouw advertentie. Op basis hiervan kan het algoritme jouw maximale bod naar boven of naar beneden bijstellen. Dit wordt de verbeterde CPC genoemd.

Meer informatie

Ben jij benieuwd hoe jij de CPC van jouw campagnes of advertentiegroep kan verlagen? Wil je meer informatie over welke biedstrategie past bij jouw bedrijfsdoelstelling? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Wij helpen je graag om het maximale te halen uit jouw Google Ads campagnes!

Neem contact op

Vragen of meer informatie?

Neem contact met ons op!

038 337 6678     info@bsmedia.nl

B&S Media Internetmarketing adviseurs

Of word gebeld door één van onze adviseurs:

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.