Wat betekent CTR?

CTR is de afkorting van click-through-rate. Hiermee wordt de klikfrequentie van een advertentie binnen Google Ads bedoeld. Hoeveel procent van de mensen, die je advertentie te zien krijgen, klikt daadwerkelijk door? Hoe hoger deze waarde, hoe beter dat is. Dit betekent namelijk dat jouw advertentie relevant is voor de gebruikers van Google. De zoekmachine is hierdoor sneller geneigd om jouw advertentie op een hoge positie te plaatsen.

Wat is een click-through-rate (CTR)?

Click-through-rate (afkorting: CTR) is een Engelse term, die je het beste kunt vertalen als doorklikpercentage of klikfrequentie. Het cijfer geeft het percentage aan van mensen die – na het bekijken van een advertentie – ook daadwerkelijk doorklikken naar de landingspagina. Dit getal wordt dan ook veel gebruikt om de prestaties van advertenties en zoekwoorden binnen Google Ads te meten.

Hoe bereken je de CTR?

De gedachte achter de CTR is redelijk simpel. Wat is de verhouding tussen het aantal klikken en de vertoningen van een advertentie? De formule van de click-through-rate is dan ook vrij makkelijk: 

CTR = aantal klikken / aantal vertoningen x 100%

Stel, jouw advertentie wordt 30.000 keer getoond. In 1.500 van deze gevallen klikt een gebruiker erop en belandt op de achterliggende landingspagina. Dan is de click-through-rate van die advertentie 5%. Dit is vrij hoog. Gemiddeld hebben advertenties binnen Google Ads namelijk een CTR van 2 procent.

Waarom is de CTR belangrijk?

Online marketeers hechten in hun campagnes veel waarde aan het doorklikpercentage van hun advertenties en zoekwoorden. Maar waarom? Een hoge CTR betekent in de eerste plaats dat gebruikers jouw advertentie relevant vinden. Jij biedt precies wat ze zoeken. Hiermee is de kans op een conversie ontzettend groot. Heeft een advertentie een hoge CTR-waarde? Dan zul je dit ongetwijfeld ook in jouw omzet merken.

Niet alleen jij, maar ook Google hecht veel waarde aan de relevantie van advertenties. Hun zoekmachine moet immers zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Bezoekers moeten makkelijk en snel hetgeen vinden dat ze zoeken. Om die reden is de CTR onderdeel van het algoritme voor de advertentierangschikking. Hoe hoger de waarde, hoe groter de kans op één van de beste posities. 

Meer informatie

Wil jij adverteren in Google Ads? Houd dan zeker de CTR van jouw advertenties en zoekwoorden in de gaten. Heb je het idee dat jouw CTR wel een boost kan gebruiken? Neem dan contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.