Direct aan de slag met GEO? Vul het formulier in of neem rechtstreeks contact met ons op via
Tel: 038 337 6678 – E-mail: info@bsmedia.nl
Méér dan online succes
Direct aan de slag met GEO? Vul het formulier in of neem rechtstreeks contact met ons op via
Tel: 038 337 6678 – E-mail: info@bsmedia.nl
Benieuwd of jij wel het maximale uit 'online' haalt? Vraag dan gratis én vrijblijvend onze quickscan aan.
Het online zoeklandschap verandert en verschuift. Mensen ‘Googlen’ nog steeds op zoekwoorden, maar stellen hun vragen ook steeds vaker aan AI-tools zoals ChatGPT, Gemini en Microsoft Copilot. Zelfs Google toont tegenwoordig complete AI-antwoorden in de zoekresultaten.
Voor ondernemers roept dit vragen op:
GEO is het optimaliseren van je online aanwezigheid voor AI. Het doel is dat je door AI-systemen aan de doelgroep worden aangeraden. Daarom noemen wij GEO ook wel ‘SEO voor AI’. Waar SEO je helpt om in Google gevonden te worden, helpt GEO ervoor te zorgen dat je ook zichtbaar bent in de antwoorden van ChatGPT en Google’s AI-overzicht.
Kort gezegd:
Het korte antwoord: ja! SEO (vindbaarheid in Google) blijft belangrijk, maar daarnaast ontstaat er nu iets nieuws: GEO. Dat staat voor Generative Engine Optimization; wij noemen het ook wel ‘SEO voor AI’. Als full-service online marketingbureau helpen wij je kansen benutten. Word vermeld in ChatGPT en Google’s AI-overzicht!
AI-zoekmachines begrijpen steeds beter de context van een vraag. Waar traditionele zoekmachines een lijst met links geven, genereren AI-chats en -overzichten volledige antwoorden met aanbevelingen. Vaak, maar niet altijd, zitten daar ook links bij naar websites of Google Maps-locaties. Wie bekend staat als dé expert, hét adres of dé niche-leverancier, maakt kans benoemd en gelinkt te worden.
Ben jij die expert, maar blijkt dit niet uit je online profiel en reputatie? Dan mis je de boot.
GEO is van belang voor bedrijven groot en klein, landelijk en lokaal, breed en niche.
‘AI search’ biedt kansen: men kan zeer specifiek zoeken en doorvragen, en zo bij precies de juiste aanbieder uitkomen. Minder loze kliks, hogere conversies.
Oftewel: meer omzet uit ‘online’.
De manier waarop we zoeken en wijzer worden, verschilt nogal tussen traditioneel Googlen en het raadplegen van AI. Tegelijk blijft er voor bedrijven veel hetzelfde.
Gelukkig hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. AI en Google kijken vaak naar dezelfde dingen, zoals:
Wie deze zaken op orde heeft, heeft al een sterke GEO-basis. Daarnaast optimaliseren we content en SEO-strategieën voor AI-antwoorden.
Wil je hier zelf mee aan de slag, pak dan onze tiplijst SEO voor AI erbij.
Traditioneel zoeken (Google) | AI-zoeken (ChatGPT / Copilot / Gemini / AI-overzicht) |
“kapper Utrecht” → lijst met websites en bedrijfsprofielen. |
“Welke kappers in Utrecht zijn goed met krullen en ook op maandag open?” → direct een lijstje suggesties, soms mét links (website, Google Maps). |
“rodewijnvlek uit wit shirt verwijderen” → blogs en productpagina’s. |
“Hoe krijg ik een rodewijnvlek uit een wit katoenen overhemd, zonder speciale schoonmaakmiddelen?” → concreet stappenplan met tips. |
“fiets kopen Amsterdam” → grote ketens en advertenties bovenaan. |
“Waar in Zwolle vind ik een fietsenwinkel die gespecialiseerd is in vintage Batavus-racefietsen?” → niche-specialist in beeld, mét context. |
“advocaat Rotterdam arbeidsrecht familiebedrijven” → losse zoekwoorden, niet per se de juiste match. |
“Ik zoek een arbeidsrechtadvocaat in Rotterdam met ervaring in ontslagzaken bij kleine familiebedrijven.” → AI snapt context en correlatie; gerichte aanbeveling van een niche-specialist. |
Je bent van ons heldere rapportages gewend. Rechtstreeks contact met de specialist. Zicht op je campagnes via je eigen online dashboard.
We testen nu met tools en metingen om te zien waar bedrijven en merken worden genoemd in AI-antwoorden. Deze staan echter nog in de kinderschoenen en er zijn wat hobbels te nemen. AI-systemen zoals ChatGPT, Copilot of Gemini houden bijvoorbeeld geen lijst bij van bedrijven of merken die ze noemen.
Toch zijn er manieren om een goed beeld te krijgen van je zichtbaarheid en kansen.
Zo krijg je toch een concreet beeld van waar je staat. En kun je gerichte stappen zetten om beter gevonden te worden, zowel in traditionele zoekmachines als in AI-antwoorden.
We verkennen wat jouw bedrijf écht onderscheidt. Waarvoor moet men juist bij jou zijn? Daarop gaan we online je autoriteit uitbreiden, zodat AI-modellen je weten te vinden.
Techniek is een belangrijke factor in GEO. Het is belangrijk dat mensen en 'bots' je pagina’s goed kunnen vinden en de relevantie ervan bepalen. Onze specialisten zorgen dat je website aan de technische eisen voldoet om te scoren.
Onze copywriters schrijven teksten die, naast zoekmachinevriendelijk, ook AI-vriendelijk zijn. In jouw communicatiestijl, prettig om te lezen voor je doelgroep.
Wij bouwen online aan je autoriteit door middel van linkbuilding en andere technieken. Daarnaast helpen we je met klantreviews aan je reputatie te bouwen.
Wil je direct een van onze ervaren online marketingadviseurs spreken?