AdWords campagne optimaliseren met Google Analytics

Voor het monitoren en optimaliseren van Google Adwords campagnes wordt vooral gebruik gemaakt van de verzamelde data in de Google Adwords interface. Met behulp van aantallen klikken en vertoningen, de CTR, gemiddelde positie en het vertoningsaandeel kan de Google Adwords campagne goed worden bijgestuurd. Veel gebruikers van Google Adwords vergeten echter dat ook Google Analytics een schat aan informatie bevat, waarmee de campagne flink verbeterd kan worden.

In deze blog bespreken we drie Google Analytics statistieken die zeer interessant kunnen zijn:

  • Bouncepercentage
  • Gemiddelde tijd op de website
  • Gemiddelde aantal bezochte pagina’s

Koppeling Google Adwords – Google Analytics

Voor het bijhouden van Google Adwords statistieken in Google Analytics is het noodzakelijk om beide accounts aan elkaar te koppelen. Hiervoor moet het emailadres voor aanmelding in beide accounts beheerderstoegang hebben. Wanneer de koppeling juist is gemaakt, verschijnen de Google Adwords statistieken onder het tabblad ‘verkeersbronnen’ in Google Analytics.

statistieken google analytics

Bouncepercentage

De belangrijkste statistiek in Google Analytics is het bouncepercentage van de Google Adwords campagne. Het bouncepercentage geeft het aantal gebruikers dat de website weer verlaat zonder door te hebben geklikt naar andere pagina’s dan de bestemmingspagina van de advertentie. In Google Analytics kan het bouncepercentage per campagne, advertentiegroep of zoekwoorden worden achterhaald. Een hoog bouncepercentage geeft aan dat de website/bestemmingspagina niet goed aansluit bij de verwachting of behoefte van de gebruiker. De woorden met een hoog bouncepercentage kunnen dan ook eventueel worden uitgesloten van gebruik in Google Adwords.

Het kan echter zo zijn dat het bouncepercentage van een pagina hoog is, omdat de gebruiker op de specifieke bestemmingspagina juist direct vindt wat hij/zij zoekt. Wanneer de gebruiker dan ook nog eens direct contactgegevens vindt of een formulier kan invullen, zal het bouncepercentage altijd vrij hoog zijn. De gebruiker zal dan niet verder hoeven te navigeren door de website. Houdt hier rekening mee met het optimaliseren op basis van bouncepercentages!

Gemiddelde tijd op de website

Naast het bouncepercentage kan er ook gebruik worden gemaakt van de gemiddelde tijd op de website. Wanneer de tijd voor bepaalde advertentiegroepen of zoekwoorden veel lager is dan het gemiddelde op de website kunnen deze groepen of woorden worden uitgesloten. Wanneer de tijd op de website veel langer is dan het gemiddelde kan er wellicht meer op deze groepen of woorden worden ingezet, zodat er meer rendement uit deze gebruikers gehaald kan worden.

Gemiddelde aantal bezochte pagina’s

Hetzelfde geldt voor het gemiddeld aantal bezochte pagina’s voor de Google Adwords campagne. Een laag aantal gemiddelde pagina’s geeft aan dat de inhoud van de website niet goed aansluit bij de verwachtingen van de gebruiker. Wanneer het gemiddeld aantal pagina’s zeer hoog is, biedt de website in veel gevallen de informatie waar de bezoeker naar zocht. Ook nu kan er meer op deze advertentiegroepen of zoekwoorden worden gefocust.

Cijfers combineren

De bovengenoemde Google Analytics statistieken hebben een duidelijke relatie met elkaar. Wanneer een zoekwoord slecht presteert zal deze een hoog bouncepercentage hebben en liggen de tijd op de website en het aantal bezochte pagina’s vaak laag. Door de cijfers uit Analytics te combineren met de gegevens uit Google Adwords kan er een goed beeld worden geschetst van de kwaliteit van de zoekwoorden/advertentiegroepen. Met deze informatie kunnen goed onderbouwde beslissingen worden genomen bij het optimaliseren van de campagne.

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.