Alles wat je moet weten over de page title update 2021

Misschien was het je al opgevallen: sinds augustus dit jaar kan het zo zijn dat Google de door jou ingestelde page title niet meer toont. Dit heeft te maken met de page title update die Google heeft doorgevoerd. Alles wat je moet weten over deze update en hoe je hier mee om kunt gaan lees je in dit artikel. 

Direct weten of jouw page titles goed geoptimaliseerd zijn? Vraag een SEO scan aan.


Gratis SEO scan

Wat is een page title?

Bij elk organisch zoekresultaat van Google komen 3 vaste onderdelen terug: de URL, de page title en de meta description. De page title wordt onder de URL van de pagina getoond en geeft aan wat het onderwerp van de pagina is. 

Voorbeeld van een zoekresultaat. De page title is hier blauw omlijnd.

Daaronder vind je de meta description. Dit is eigenlijk een soort voorvertoning; wat kan men verwachten op die pagina? 

Page titles en meta descriptions worden gebruikt door een zoeker om te bepalen of er doorgeklikt wordt of niet. Daarom is het erg belangrijk om deze beschrijvingen goed in te vullen. 

Wat houdt de page title update van Google in?

Sinds de recente page title update maakt Google gebruik van een nieuw systeem. Dit systeem kan page titles herschrijven naar een beter leesbare of relevantere titel. Een titel die beter aansluit op de zoekintentie van de zoeker. 

De reden van deze update? Google geeft aan dat HTML page titles de betreffende pagina en inhoud niet altijd goed beschrijven. Bijvoorbeeld omdat:

  • De page title te lang is;
  • de page title helemaal niet ingevuld is;
  • de page title volgestopt is met zoekwoorden;
  • de page title standaard tekst bevat (zoals ‘Home’ als page title voor de homepage).

Hoe ziet dit er in de praktijk uit?

In de praktijk zien we dat page titles sinds de update op verschillende manieren worden herschreven/aangepast. Zo kan Google bijvoorbeeld de websitenaam toevoegen als het systeem dit relevant acht. Is de ingestelde page title erg lang? Dan kan Google besluiten om enkele relevante delen van de page title te tonen. In het geval van een te lange page title werd deze eerder gewoon afgekapt. Nu voegt Google dus de belangrijkste delen van deze te lange title samen tot een page title met een acceptabele lengte.

Het hoeft overigens niet zo te zijn dat ál jouw page titles nu herschreven worden. We zien ook genoeg voorbeelden van geoptimaliseerde page titles die nog wel in originele vorm worden getoond. Google geeft aan dat momenteel 20% van de page titles worden herschreven. 

Ondanks dat dit een klein aandeel is, is het niet altijd wenselijk dat Google jouw page title aanpast. Hoe slimmer de systemen van Google ook worden: zo’n herschreven page title is niet altijd perfect. We sommen een aantal redenen voor je op:

  • Pakt Google een aantal woorden uit de tekst en worden deze samengevoegd tot page title, dan kan het voorkomen dat hier geen logische titel uit voortvloeit (eerder een vage titel).
  • Het kan voorkomen dat het belangrijkste deel uit jouw page title juist door Google wordt weggelaten.
  • Maak je gebruik van CTA’s of USP’s in je page title? De nieuwe update kan ervoor zorgen dat deze niet getoond worden.
  • De update kan als gevolg hebben dat er geen consistentie meer zit in de page titles van jouw bedrijf.

Bovenstaande redenen zijn in de meeste gevallen weer niet wenselijk omdat een page title (en bijbehorende meta description) moet triggeren om door te klikken naar jouw website. Zonder enige call-to-action, USP of andere informatie die interesse wekt, kan het zo zijn dat de zoeker jouw zoekresultaat overslaat. 

Hoe je met deze update om kunt gaan

Toont Google wel een herschreven page title? Dan is hier helaas weinig aan te doen. Er zijn geen manieren om de dans te ontspringen. Toch hebben we een aantal tips voor je.

1. blijf page titles optimaliseren!

Dat Google page titles nu herschrijft, betekent niet dat het geen zin meer heeft om page titles te optimaliseren. Sterker nog, Google zelf geeft aan dat hun belangrijkste advies is om te blijven focussen op goed geoptimaliseerde page titles. Zoals we hierboven vermeldden toont Google in 80% van de gevallen gewoon nog de door jou ingestelde page title. Optimaliseren blijft dus key

2. optimaliseer je meta descriptions

Het optimaliseren van meta descriptions was al belangrijk. Maar met de komst van de page title update is dit nog relevanter. Wordt de page title herschreven door Google naar iets wat weinig aanzet tot doorklikken? Dan heb je nog een kans om te bezoeker te triggeren: met de meta description. 

Let wel: ook de meta description kan door Google herschreven worden. Dit gebeurt al langere tijd. 

3. loop je page titles nog eens na

Misschien zijn er nog page titles die je kunt optimaliseren. Bijvoorbeeld omdat ze erg lang zijn, of omdat ze standaard woorden bevatten. Hoe beter je page title geoptimaliseerd is, hoe groter de kans dat Google hem overneemt. 

4. optimaliseer je hele pagina

Wellicht een open deur, want om met SEO te kunnen scoren is het sowieso belangrijk om je pagina’s goed te optimaliseren. Maar omdat Google door de nieuwe page title update random elementen van een pagina pakt, is het nog belangrijker om je H1’s, H2’s, afbeeldingen, tekst en links te optimaliseren.

Wil je jouw page titles optimaliseren voor Google maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Of kun je hulp gebruiken bij een geheel SEO-traject? Neem vrijblijvend contact met ons op, of vraag een SEO scan aan. 

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.