Het zat er al even aan te komen, maar afgelopen week heeft Mark Zuckerberg officieel bekend gemaakt dat het algoritme van Facebook wordt aangepast. Facebook gaat de voorkeur geven aan content die waardevolle interactie creëert. Hierbij wordt ook voorrang gegeven aan berichten van Facebookvrienden en zullen er minder berichten van bedrijven worden weergegeven. De updates worden de komende maanden doorgevoerd, waarbij het algoritme geleidelijk wordt aangepast.

Facebook update algoritme

Wat gaat er precies veranderen?

Waar het algoritme eerst gebruik maakte van signalen zoals hoeveel mensen reageren, commentaar geven of berichten delen, gaat het nu uit van de interactie tussen mensen. Of zoals Facebook zelf zegt: “posts that spark conversations and meaningful interactions between people” worden het belangrijkst. Met andere woorden: berichten die uitnodigen tot gesprek en interactie krijgen voorrang. Daarnaast zal Facebook ook meer aandacht geven aan berichten van vrienden en familie, waardoor er minder berichten van bedrijven worden weergegeven.

Voor een uitgebreide toelichting over de nieuwe update kun je hier het officiële bericht van Facebook zelf lezen.

Wat betekent dit voor mijn bedrijfspagina?

Doordat het algoritme de voorkeur gaat geven aan content van vrienden en familie, zal er minder ruimte zijn voor berichten van bedrijven. Het is dan ook mogelijk dat het bereik van je bedrijfspagina op korte termijn gaat dalen. Echter zal dit per bedrijfspagina verschillen, omdat het bereik wordt bepaald door verschillende factoren. Denk hierbij aan het type content en hoe mensen reageren op je content. Om zo min mogelijk bereik te verliezen, is het essentieel dat je berichten resulteren in interactie tussen vrienden.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn berichten worden weergegeven?

Het wordt dus voor bedrijven steeds uitdagender om een hoog organisch bereik te realiseren. Maar door waardevolle interactie onder je berichten uit te lokken, kun je het bereik vergroten.

1. Plaats interactieve en nieuwswaardige content

Facebook heeft een voorkeur voor video’s. En ga je live video’s streamen? Dan wordt je pagina nog meer beloond in bereik. Facebook heeft namelijk aangegeven dat live video’s gemiddeld voor zes keer meer interactie zorgen dan gewone video’s. Tijdens een live video kunnen je volgers direct reageren, waardoor je eenvoudig de interactie aan kunt gaan. Naast (live) video’s, werkt het ook goed om lokale nieuwsupdates te delen, evenementen aan te maken en content te plaatsen waarin vragen worden gesteld.

Het gebruik van zogenaamde ‘engagement-bait’ valt niet onder waardevolle interactie. Engagement-bait is het oproepen van je volgers om te liken, delen, reageren, taggen of een emoji achter te laten. Berichten die engagement-bait bevatten, zullen door Facebook lager op de tijdlijn worden gezet. Zorg dus voor oprechte interactie onder je berichten!

2. Vraag je volgers om hun voorkeuren aan te passen

Facebook bepaalt wat relevant voor een gebruiker is, tenzij de voorkeuren worden aangepast. Op die manier heeft een gebruiker zelf meer invloed op wat er op zijn of haar tijdlijn wordt weergegeven. Echter zijn niet veel gebruikers op de hoogte van deze optie en vereist het een specifieke handeling. Door je volgers te vragen om jouw bedrijfspagina op ‘Als eerste weergeven’ te zetten, vergroot je de kans op meer bereik.
Deze optie kan ingeschakeld worden door bovenaan de bedrijfspagina te klikken op “Volgen” en dan te kiezen voor ‘Als eerste weergeven’’. Dit ziet er op desktop als volgt uit:
Facebook als eerste weergeven

En op mobiel ziet dit er zo uit:
Facebook als eerste weergeven mobiel

3. Adverteren op Facebook

Wil je nog meer uit je facebookberichten halen en zeker zijn van een groot bereik? Dan kun je het beste investeren in Facebook Adverteren. Door je berichten te promoten verhoog je eenvoudig het bereik, zonder dat hier waardevolle interactie aan te pas komt.

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de update of over social media marketing in het algemeen? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+ voor de laatste online marketing ontwikkelingen!