9 veelgemaakte fouten in Google AdWords

Google AdWords is dé manier om meer verkeer naar je website te trekken. Veel bedrijven starten dan ook enthousiast met het opzetten van AdWords campagnes. Echter, wanneer de campagnes niet goed opgezet en beheert worden, kan het je ook veel geld kosten. Benieuwd of jouw campagnes wel effectief zijn ingericht? Bekijk dan snel deze 9 veel gemaakte fouten in Google AdWords. Zodat jij deze in de toekomst niet (meer) gaat maken!

1. Er zijn geen meetbare doelen ingesteld

Meten is weten. Dat is de kracht van Google AdWords. Door vooraf doelen in te stellen, kun je analyseren of jouw AdWords campagne goed loopt of juist verbeterd moet worden. Ook wordt op deze manier inzichtelijk wat je kosten en opbrengsten zijn. De meest gebruikte doelen binnen Google AdWords zijn:

  • Naamsbekendheid
  • Conversies
  • Kosten per conversie
  • Een combinatie van bovenstaande doelen

Zoeknetwerk met Display Select
 

2. Het Zoeknetwerk en Display Netwerk worden in één campagne gebruikt

Bij het opzetten van een campagne stimuleert Google je om te kiezen voor Zoeknetwerk met Display Select. Als je voor deze optie kiest worden je advertenties niet alleen in de zoekresultaten van Google vertoond, maar ook binnen het Display Netwerk. Denk hierbij aan websites zoals Markplaats.nl, Telegraaf.nl en Nu.nl. Google geeft aan dat een combinatie van deze twee het meeste bereik oplevert. Bedenk echter goed dat deze netwerken enorm van elkaar verschillen. Mensen die zoeken in Google zijn actief op zoek naar jouw product of dienst, terwijl mensen in het Display Netwerk een latente behoefte hebben aan wat jouw bedrijf te bieden heeft. Zorg er dus voor dat jouw advertenties aansluiten bij het netwerk waarop ze vertoond worden. En dat kan alleen wanneer de twee netwerken van elkaar gesplitst worden!

3. De zoekwoorden zijn te breed ingericht

Zoekwoordopties kunnen je helpen bepalen bij welke zoekwoorden je advertenties getoond worden. Er zijn 4 verschillende zoekwoordopties in Google Adwords.

  • Breed zoeken: De advertenties worden getoond bij alle ‘relevante’ zoekopdrachten. Dit is inclusief spelfouten, synoniemen en gerelateerde zoekopdrachten.
  • Modifier breed zoeken: De advertenties worden alleen getoond bij zoekopdrachten die bepaalde woorden bevatten waarvoor een plusteken is geplaatst. Ongeacht de volgorde.
  • Woordgroep: De advertenties worden alleen getoond bij een exacte overeenkomst van je zoekwoorden in die volgorde. Ook met extra woorden ervoor of erna. Advertenties worden echter niet weergegeven als er een woord wordt toegevoegd in het midden van de woordgroep of als de woordvolgorde in de woordgroep wordt gewijzigd.
  • Exact zoeken: De advertenties worden alleen getoond bij zoekopdrachten die overeenkomen met de exacte term of sterk gelijkende varianten van die exacte term. Deze optie geeft je de meeste controle over wanneer je advertenties getoond worden.

In de praktijk komen we vaak tegen dat bedrijven kiezen voor de zoekwoordoptie breed zoeken. Echter resulteert dit vaak in niet-relevante vertoningen en een lagere doorklikratio. Om een zo optimaal mogelijk resultaat te behalen, is het belangrijk om zorgvuldig na te denken op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. En vergeet ook niet om uitsluitingszoekwoorden in te stellen!

4. Er staan teveel zoekwoorden in één advertentiegroep

Hoe relevanter je advertentie aan de zoekopdracht is, des te beter deze zal presteren. Door allerlei (uiteenlopende) zoekwoorden in één advertentiegroep te stoppen, wordt het onmogelijk om relevante advertentieteksten te schrijven. Dit zul je dan ook terugzien in de kwaliteitsscore. Door je campagne op te delen in meerdere advertentiegroepen (met vergelijkbare zoekwoorden), kun je gerichte advertentieteksten schrijven. Dit zorgt voor een hogere kwaliteitsscore, wat ook zal resulteren in een lagere cost per click.

5. Er worden geen relevante en geoptimaliseerde landingspagina’s ingezet

Naast relevante advertentieteksten, zijn ook relevante landingspagina’s van groot belang voor een hoge kwaliteitsscore. Een landingspagina is de pagina waar bezoekers op terecht komen, nadat ze op je advertentie hebben geklikt. We zien vaak dat bedrijven hun homepagina hebben ingesteld als landingspagina, terwijl dit vaak niet de meest relevante landingspagina is. Wanneer mensen bijvoorbeeld zoeken op “Eastpak tas”, willen ze niet op een homepagina terecht komen waar ze kunnen kiezen uit honderd merken tassen. Door direct naar de pagina met Eastpak tassen te linken, verhoog je de relevantie en daarmee de gebruiksvriendelijkheid.
Een relevante én goed geoptimaliseerde landingspagina bevat o.a. de volgende elementen:

  • Het zoekwoord staat in de url
  • De content is relevant
  • Het zoekwoord staat verwerkt in de paginatitel(s) en content
  • De pagina laadt snel
  • Call-to-action knoppen (bijvoorbeeld om contact op te nemen, een offerte aan te vragen of een bestelling te plaatsen

6. Er wordt slechts één tekstadvertentie per advertentiegroep ingezet

Wanneer je slechts één advertentie aanmaakt, kom je er nooit achter of deze optimaal is opgezet. Zorg er daarom altijd voor dat je minimaal 3 verschillende advertenties tegelijkertijd inzet. Door deze om-en-om te vertonen, kun je eenvoudig achterhalen welke uitingen voor de meeste conversies zorgen. Je kunt de advertenties onder andere testen op:

  • Kopteksten
  • Beschrijvingsregels
  • CTA
  • Afbeeldingen
  • Landingspagina’s
  • Zichtbare URL’s

7. Er worden geen advertentie-extensies gebruikt

Door gebruik te maken van advertentie-extensies kun je (kosteloos) je advertentie uitbreiden met aanvullende informatie. Een gemiste kans als je hier nog geen gebruik van maakt. Advertenties met extensies bieden de bezoeker meer informatie en de mogelijkheid om snel door te navigeren naar de juiste pagina. Daarnaast vallen advertenties met extensies meer op, waardoor ze vaak een hogere klokfrequentie hebben. Er zijn verschillende extensie-indelingen, zoals belknoppen, locatiegegevens, links naar specifieke delen van je website, extra tekst en meer.
Advertentie-extensies

8. Geografische targeting wordt niet juist ingezet

Veel bedrijven denken dat geografische targeting alleen interessant is voor lokale adverteerders. Echter kan geografische targeting juist ook heel goed werken voor bedrijven die landelijk opereren. Door diverse regio’s of steden te targeten, kun je zien welke regio/stad goed converteert en welke slecht presteert. Middels deze informatie kun je de advertenties vervolgens verder optimaliseren, door bijvoorbeeld meer budget toe te kennen aan de regio’s/steden die goed lopen. Een slimme manier om meer uit je campagnes te halen!

9. De Engelse taal is niet ingesteld

Wanneer je target op een doelgroep binnen Nederland, zorg dan dat je naast de Nederlandse taal ook de Engelse taal hebt ingesteld. Er zijn namelijk veel gebruikers in Nederland die de instellingen van hun browser op Engels hebben staan. Wanneer je de Engelse taal dan niet hebt ingesteld, krijgen deze mensen je advertenties ook niet te zien.
AdWords talen Engels en Nederlands ingesteld

Bovenstaande punten zijn slechts een kleine greep uit de fouten in AdWords die wij regelmatig tegenkomen. Door deze te voorkomen kun je jouw campagne al flink verbeteren. Kom je er zelf niet helemaal uit of heb je simpelweg geen tijd voor het opzetten en beheren van AdWords campagnes? Neem dan gerust contact op met onze adviseurs. Als Premier Google Partner, kun je erop vertrouwen dat wij optimaal rendement uit jouw campagnes halen!

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.