Google Analytics 4: alles wat je moet weten

Zelfs in tijden van grote onzekerheid is er één ding zeker: alles verandert. Google Analytics niet uitgezonderd. Al ruim een jaar wordt er namelijk gewerkt aan een nieuwe versie: Google Analytics 4. Met succes, want deze update wordt langzaam maar zeker uitgerold. Nu als extensie, maar het oog is al op de toekomst gericht. Hierin zal GA4 de huidige Universal Analytics vervangen. Maar wat betekent dit voor jou als ondernemer? In deze blog vertellen de specialisten van B&S Media je meer over alle veranderingen én hoe je deze versie nu al kunt uitproberen.

Wat is Google Analytics?

Bedrijven die zich al langere tijd met online marketing bezighouden, hebben er ongetwijfeld wel eens van gehoord: Google Analytics. Dit is een gratis dienst, waarmee je de statistieken van jouw website kunt achterhalen. Zo leer je, onder andere, meer over de verkeersbronnen, paginaweergaves en bezoekersstromen. Denk hierbij aan de herkomst van jouw bezoekers, de lengte van een bezoek en waar het meeste wordt geklikt. Zo krijg jij als ondernemer een goed beeld van de activiteiten naar, op en van jouw website.

Nieuwe update: Google Analytics 4

Google Analytics kent zijn oorsprong in het jaar 2005. Sinds dit jaar zijn er relatief weinig grote updates geweest. De eerste vond plaats in 2009. Urchin werd toen omgezet naar het klassieke Google Analytics. De tweede – en tevens laatste – update werd in 2012 uitgevoerd: Universal Analytics ging live. Deze versie is vandaag de dag nog steeds actief. Daar komt binnenkort verandering in. De derde update staat namelijk op de planning. Alle goede dingen komen langzaam. In juli 2019 introduceerde Google al de bètaversie van Google Analytics 4 (GA4). Toen nog onder de naam ‘Google Analytics App+Web’. Deze kan vooralsnog naast de huidige Universal Analytics worden gebruikt. Dit zal echter veranderen. Het is namelijk de bedoeling dat Google Analytics 4 zijn voorganger volledig gaat vervangen. De meeste signalen wijzen erop dat dit binnenkort gaat gebeuren.

GA4 homepage
Ook de homepage heeft een opknapbeurt gekregen in Google Analytics 4

Wat gaat er veranderen?

Een update. Het is als eindgebruiker altijd even wennen. Bij de uitrol van Google Analytics 4 zal dit niet anders zijn. Er zal namelijk genoeg veranderen. Om je hierop voor te bereiden, delen wij hieronder onze bevindingen. Met welke aanpassingen zal jij – als eigenaar van een website – te maken krijgen?

Event-driven datamodel

Google Analytics zal een enorme transformatie doormaken. GA4 raakt de software namelijk in zijn kern. De manier waarop de data wordt gemeten, zal compleet veranderen. Niet de sessies, maar de ‘gebeurtenissen’ op een website zullen voortaan leidend zijn. Dit nieuwe framework wordt ook wel het event-driven datamodel genoemd. In de huidige versie van Analytics – Universal Analytics – spelen sessies een belangrijke rol. Dit kan vertaald worden als een “bezoek” aan een website of app. Door hier gebruikersdata aan te koppelen, krijg je inzage in waardevolle informatie. Denk aan: paginaweergaven, downloads en aankopen. Deze manier van meten werkt echter niet bij apps en websites met één pagina. Er worden tijdens een bezoek namelijk geen aparte webpagina’s geladen. Beheerders van deze domeinen missen dan ook belangrijke data. Google Analytics 4 verhelpt dit probleem. Met de uitrol van GA4 zal de software zich meer gaan richten op gebeurtenissen, ofwel: events. Dit zijn de interacties, die een gebruiker met de content van jouw domein heeft. Denk aan het downloaden van bestanden, het klikken op links, het invullen van formulieren en het bekijken van video’s. Een parameter, die hierin een belangrijke rol gaat spelen is ‘scrollen’. Zo kan bijvoorbeeld worden bijgehouden in hoeverre een bezoeker op een pagina naar beneden scrolt.

Cross-platform campagnes meten

Steeds meer organisaties laten – naast een website – nu ook een applicatie ontwikkelen. Met Google Analytics 4 kun je de gegevens van deze twee platformen aan elkaar koppelen. Op deze manier kun je alle bezoekers bij elkaar nemen en als geheel analyseren. Dit biedt extra – vaak nuttige – inzichten.

Engaged sessions

Bedrijven die Google Analytics gebruiken, houden vaak de ‘engagement’ van hun domein in de gaten. Dit wordt in het Nederlands betrokkenheid genoemd. In Universal Analytics vormt de bounce rate hierbij een belangrijk onderdeel. Ofwel: het percentage bezoekers, dat jouw website na aankomst direct weer verlaat. Deze waarde wordt in GA4 vervangen. Namelijk door de zogenoemde ‘engaged sessions’. Er is sprake van zo’n sessie, wanneer een bezoeker:

  • een door jou gewenste conversie doet;
  • het domein minimaal 10 seconden open heeft staan;
  • minimaal twee gebeurtenissen heeft uitgevoerd.

Naast engaged sessions zullen ook aanverwante gegevens worden bijgehouden. Denk aan: 

  • Engagement rate; 
  • Engaged sessions per user;
  • Engagement time.
GA4 betrokkenheid
De gemiddelde betrokkenheidsduur meet de tijd waarin de website goed zichtbaar was in de browser

Predictive audiences

Het grote voordeel van Google Analytics is dat je het met meerdere diensten kan koppelen. Waaronder ook Google Ads. Deze laatste koppeling wordt in Google Analytics 4 verder uitgebouwd. Door gebruik te maken van Machine Learning kunnen er in de laatste versie “predictive audiences” worden aangemaakt. Dit zijn doelgroepen, waarvan de leden waarschijnlijk binnen 7 dagen zullen converteren. Het samenstellen van deze groepen gebeurt automatisch.

Consent Modus voor cookies

De afgelopen jaren wordt er in de politiek veel over privacy gesproken. Zo worden in de hele wereld nieuwe regels opgesteld, zoals de AVG en de GDPR. Google mag daardoor niet zomaar allerlei informatie verzamelen. In Google Analytics 4 hebben zij daarom een Consent Modus opgenomen. Hierin geef jij – als website-eigenaar – aan welke informatie ze wel en niet mogen bijhouden. Dit gebeurde voorheen via de Tag Manager.

Functionaliteiten van Analytics 360

Naast de gratis versie van Google Analytics, bestaat er ook “premium” variant. Dit wordt Analytics 360 genoemd en biedt ondernemers extra functionaliteiten. Een aantal van deze functionaliteiten vind je ook in Google Analytics 4 terug. Als niet-betalende gebruiker kun je hier gebruik van maken. Denk hierbij aan opties, zoals:

  • Path analysis;
  • Funnel analysis;
  • Segment overlap;
  • Koppeling BigQuery;
  • Cohort analysis;
  • User explorer;
  • Exploration.

Advies: neem alvast een kijkje

Alle signalen wijzen erop: Google Analytics 4 zal binnenkort Universal Analytics vervangen. Daarom raden wij jou – als ondernemer – aan om hier een kijkje te nemen. Leer de nieuwe interface kennen en begin alvast met het verzamelen van data. Hoe eerder je hiermee begint, hoe beter. Je bouwt namelijk een historie op. Google Analytics 4 kun je op dit moment nog naast de huidige versie draaien. Dit doe je op de volgende manier:

  1. Log in bij Google Analytics – klik op Beheer. 
  2. Selecteer in de kolom Account het juiste account. 
  3. Selecteer in de kolom Property de gewenste UA-property.
  4. Klik op ‘Upgraden naar GA4’, ‘Aan de slag’ en ‘Property maken’.
Upgraden naar GA4
Upgraden naar GA4

De volgende stap is het plaatsen van de nieuwe trackingcode.

Nadat je jouw GA4-account hebt opgestart, zul je deze naar smaak moeten instellen. Denk aan zaken, zoals: tijdzone en valuta. Ook zul je rekening moeten houden met de AVG en op basis hiervan bepaalde aanpassingen moeten doorvoeren. Hetzelfde geldt voor de conversies, filters en koppelingen.

Google Analytics liever uitbesteden?

Event-driven data. Predictive audiences. Consent modus. De nieuwste update van Google Analytics biedt ontzettend veel nieuwe mogelijkheden. Opties, die de online marketing van jouw bedrijf alleen maar ten goede komen. Zie je door de bomen het bos niet meer? Neem dan gerust contact met ons op. De specialisten van B&S Media Internetmarketing helpen je graag bij het opzetten, beheren en inzetten van Google Analytics. Samen bouwen wij aan jouw online succes.

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.