SEO en WordPress: 12 basistips

Het succes van jouw website wordt grotendeels bepaald door beslissingen die je in een vroeg stadium maakt. Helemaal wanneer je gebruikmaakt van een CMS zoals WordPress. Dit CMS is SEO-friendly, maar zorgen voor de juiste instellingen is geen overbodige luxe. 

Vaak kies je als ondernemer voor een bepaald thema of handige plugins. Het voordeel hiervan is dat er in de basis al een website staat. Je hoeft deze slechts wat aan te passen naar je eigen huisstijl, content en paginaopbouw. Dit is ook meteen het nadeel: je zit vast aan dit thema en de bijbehorende opties. Wil je in de toekomst een aanpassing doen, dan is het niet zeker dat dit ook daadwerkelijk binnen dit thema kan. Dit kan een probleem worden voor de prestaties van je website. Daarom vind je in deze blog 12 tips waar je over na kunt denken bij het lanceren en optimaliseren van je WordPress-website.

Tip 1: Kies voor een betrouwbare hostingprovider

Zoals je in onze eerdere blog hebt kunnen lezen, zijn de Core Web Vitals een belangrijke ranking factor. Een verbetering in snelheid hangt samen met een verbetering in ranking. Breng daarom jouw website onder bij een betrouwbare hostingprovider.

Maar wat is nu een betrouwbare hostingprovider? Er zijn veel variabelen die van invloed zijn op de kwaliteit van hosting. Zorg er in ieder geval voor dat je een hostingpartij kiest die jouw website onderbrengt op een snelle server, jouw website voorziet van een SSL-certificaat en support biedt. 

Tip 2: Schakel een SSL-certificaat in

SSL staat letterlijk voor Secure Sockets Layer, wat betekent dat er een beveiligde laag geplaatst wordt tussen een server en een internetbrowser, waardoor de gegevens beveiligd worden. Een CMS platform biedt geen SSL-certificaat. De eenvoudigste manier om een ​​SSL-certificaat te verkrijgen is aankloppen bij je webbouwer of hostingprovider. Dit kan dan op serverniveau geregeld worden. 

Let op! Zodra het SSL-certificaat ingeschakeld is, is het tijd om je website adres te wijzigen van http naar https. Nu je de nieuwe URL hebt geplaatst, wordt jouw website als veilig beschouwd door Google. Vergeet ook niet de 301 redirects van http naar https. Breng je jouw website onder bij B&S Media, dan regelen wij dit voor jou.

Tip 3: Gebruik een SEO-vriendelijke URL

WordPress biedt een paar sjablonen voor jouw URL-structuur, evenals de mogelijkheid om een ​​aangepast URL-sjabloon te maken. Veel van deze sjablonen zijn niet SEO-vriendelijk. Ons advies om voor het ‘post’ sjabloon (berichtnaam) te gaan. Deze is beschrijvend en bevat geen parameters die Google niks zeggen. Daarom is dit de beste keuze voor SEO.

Sjablonen voor de URL-structuur

Tip 4: Kies een SEO-vriendelijk thema

WordPress laat je kiezen tussen duizenden gratis en betaalde thema’s. Ze zien er stuk voor stuk prachtig uit, maar de thema’s zijn niet altijd even geschikt voor SEO. Zo zijn er thema’s waarbij er teveel onnodige stukken code worden toegevoegd, thema’s die niet goed werken op mobiele apparaten, of thema’s die moeilijk aan te passen zijn. Dit werkt nadelig voor SEO. Komen zulke problemen aan het licht als je al een thema hebt gekozen, dan is het vervelend als je weer voor een nieuw thema moet kiezen. Dit kost tijd (en geld). 

Om problemen te voorkomen, raden wij je aan om een thema te kiezen dat al langer bestaat en goede reviews heeft. Uiteraard kunnen wij jou ook helpen bij het kiezen van een goed thema.

Tip 5: Doe rustig aan met plugins

Zodra je binnen WordPress tegen een technisch probleem aanloopt, is het installeren van een plugin een voor de hand liggende en gemakkelijke oplossing. Op zich prima, maar elke plugin kan invloed hebben op de prestaties van de website. Ze maken jouw website bijvoorbeeld trager of foutgevoelig. Daarnaast werken sommige plugins elkaar ook tegen. 

Als vuistregel geldt: hoe minder plugins, hoe beter. Vaak is er een alternatieve oplossing beschikbaar, zonder het gebruik van onnodige plugins.

Nu is het niet zo dat je helemaal geen plugins moet gebruiken. Sommige plugins zijn nodig en heel handig. Ga er alleen zorgvuldig mee om.

Tip 6: Controleer de zichtbaarheidsinstellingen

Wil je je website live zetten? Vergeet dan niet om je zichtbaarheidsinstellingen te wijzigen naar ‘public’ en ‘index’. Doe je dit niet, dan is de website niet zichtbaar en kan deze niet gevonden worden in Google. 

Ben je de website aan het bewerken en is deze nog niet klaar voor lancering? Zet de testversie waarin je aan het werken bent dan op no-index. Zo kan Google de website nog niet benaderen tijdens de bouw.

Tip 7: Schakel Google Search Console in

Voor het bijhouden en verbeteren van de prestaties in de zoekresultaten is Google Search Console de ultieme tool. Deze tool geeft jou inzicht in prestaties, indexering, gebruikerservaring, zoekverbeteringen en beveiliging.

Om gebruik te maken van Google Search Console, ga je naar de tool en voer je de URL van je website in. Google zal je voorzien van een verificatietag die je moet kopiëren en toevoegen aan de code van jouw website. Vanaf dan kun je de tool gebruiken.

Tip 8: Sitemap maken en uploaden

Door gebruik te maken van een XML-sitemap, kan Google zien uit welke pagina’s jouw website bestaat en deze vervolgens bezoeken, indexeren en rangschikken. WordPress genereert niet standaard een XML-sitemap. Daarom is het verstandig om deze zelf toe te voegen aan je website. Bijvoorbeeld via de Yoast SEO plugin. 

Vaak wordt de sitemap automatisch ververst zodra een pagina op je website wordt aangemaakt of verwijdert. Je hebt hier dus geen omkijken meer naar.

Tip 9: On-page SEO uitvoeren

De website is opgezet, tijd om de pagina’s te vullen. Er zijn enkele dingen om in gedachten te houden bij het maken van nieuwe pagina’s:

  • Gebruik zoekwoorden vanuit je zoekwoordenonderzoek.
  • Gebruik <H> koppen voor zowel een betere ranking als voor een goede gebruikerservaring. Verwerk ook zoekwoorden in H1 en H2 koppen.
  • Voeg een titletag en meta description toe. Hierdoor kunnen bezoekers in de zoekresultaten al zien wat je biedt. Ook hier kun je zoekwoorden in terug laten komen.
  • Schrijf alt tags bij afbeeldingen. De alt tag beschrijft de inhoud van de afbeelding aan de zoekmachine. Zo zorg je er ook voor dat je vindbaar bent in Google Afbeeldingen. 

Tip 10: Optimaliseer de afbeeldingen

Met de komst van de Core Web Vitals worden pagina’s op hun snelheid beoordeeld. Een van de belangrijkste dingen, Largest Contentful Paint, gaat met name over afbeeldingen. Hoe sneller de afbeeldingen geladen worden, hoe beter jouw pagina’s ranken.

Je kunt de afbeeldingen op je website sneller laten laden door de bestandsgrootte te verkleinen. Comprimeren is de eerste stap van het lichter maken. Ook is het gebruik van de juiste afbeeldingsformaten belangrijk.

Tip 11: Implementeer structured data

Structured data is een systeem van HTML-tags waarmee Google de content op jouw website beter kan begrijpen. Je kunt bijvoorbeeld jouw adresgegevens voorzien van structured data. Ook de volgende onderdelen kun je opmaken met deze HTML-tags:

  • recepten
  • vacatures
  • evenementen

Meer over structured data vind je hier

Tip 12: Optimaliseer de code

Eindelijk, je bent klaar met het bouwen van je WordPress-website. Thema’s, plugins en handmatige aanpassingen laten vaak een rommel achter in de code. Hoe ‘schoner’ de code, hoe beter voor SEO. 

Een van de dingen die je kunt doen is het verbeteren van de codeprestaties, door de HTML-, JS- en CSS-bestanden te verkleinen. Dit betekent het verwijderen van alle onnodige opmaak, zaken als loze code-elementen, regeleinden en opmerkingen. Heb je hier niet veel verstand van? Schakel dan een webbouwer in. Coderen is namelijk een vak op zich.

Hulp nodig?

Dat waren de 12 tips! Een hele hap aan technische termen en SEO-theorie. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je huidige website? Schakel dan vandaag nog onze hulp in! 

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.