Google Shopping campagne opzetten

Google Shopping productadvertenties nemen een steeds grotere ruimte in op de zoekpagina’s van Google en worden daardoor steeds belangrijker voor webshops. In de afgelopen weken is Google definitief overgegaan naar de nieuwe instellingen voor Google Shopping campagnes. In deze blog gaan we in op het opzetten van een Google Shopping campagne. Voor het opzetten van Google Shopping zijn drie onderdelen nodig:

  • Google Shopping feed vanuit de webshop
  • Google Merchant Center
  • Google AdWords account

Google Shopping feed

Allereerst is het belangrijk om een goed Google Shopping productbestand uit de webshop te genereren. Voor de meeste webshop CMS systemen zijn tools beschikbaar om een Google Shopping feed uit het productbestand te maken.  Idealiter wordt er een live Google Shopping feed gegenereerd die elke dag wordt geupdate met het recente productbestand. Deze feed dient op een URL van het eigen domein te worden geplaatst, zodat deze in het Google Merchant Center kan worden geïmporteerd.

Google Merchant Center

Zodra er een goede Google Shopping feed beschikbaar is, moet er een Google Merchant Center account worden gemaakt.  De eerste stap is het invoeren van de basisgegevens over de webshop.
Google Shopping Campagne Opzetten 1.jpg
Nadat de account is aangemaakt moet eerst de URL van de webshop worden geverifieerd en geclaimd via het webmaster hulpprogramma. De meest gebruikte manier is het uploaden van een HTML bestand naar de website, zodat Google kan zien dat u de website eigenaar bent.
google_shopping_campagne_opzetten_2.jpggoogle_shopping_campagne_opzetten_3.jpg
Zodra de URL is geverifieerd en geclaimd kan de gegevensfeed worden ingevoerd.
google_shopping_campagne_opzetten_4.jpg
Deze gegevensfeed moet vervolgens worden geupload en kan er een schema voor het uploaden worden ingesteld. Wij kiezen er in dit geval voor om de productfeed dagelijks te uploaden naar het Google Merchant Center, zodat het productbestand zo actueel mogelijk blijft.
google_shopping_campagne_opzetten_5.jpg
Nadat de gegevensfeed is geupload verschijnt aan de rechterkant het aantal ingevoerde producten. Door hier op te klikken wordt de status van de feed en eventuele foutmeldingen weergegeven. In onderstaand voorbeeld zijn er geen fouten in de productfeed. Vaak voorkomende fouten in de feed zijn:

  • Ontbreken GTIN of MPN codes: De artikelcodes (EAN of fabrikantnummer) moeten per product aanwezig zijn, zodat Google verschillende aanbieders van dit product kan vergelijken.
  • Availibility: deze variabele moet op ‘in stock’ staan voor producten die op voorraad zijn
  • Google product category: Google hanteert een lijst met productcategorieen

google_shopping_campagne_opzetten_6.jpg

Zodra de feed geen fouten meer bevat, worden de producten weergegeven in het Google Merchant center en zullen deze na beoordeling worden goedgekeurd. De producten worden getoond onder het tabblad ‘producten’.
Google Shopping Campagne Opzetten 7.jpg
Als laatste moet in het Google Merchant Center een koppeling worden gemaakt met het Adwords account op basis van het 10-cijferig klant-id van deze account.
Google Shopping Campagne Opzetten 8.jpg

Google AdWords account

Wanneer de koppeling tussen het Google Merchant Center en de Google Adwords account goed is ingesteld, kan in Google Adwords een Google Shopping campagne worden aangemaakt.
google_shopping_campagne_opzetten_9.jpg
In de Google Shopping campagne wordt de juiste Merchant Center ID geselecteerd en wordt de locatie, het standaardbod en het budget per dag ingesteld. Tevens kan er een korte advertentietekst van maximaal 45 tekens worden ingegeven, die bij de producten wordt vertoond. Zodra de campagne is aangemaakt kan er op advertentiegroepniveau een onderverdeling worden gemaakt in de producten.
google_shopping_campagne_opzetten_10.jpg
google_shopping_campagne_opzetten_11.jpg
Vervolgens kan er per product of productgroep een afzonderlijke maximale CPC worden ingesteld of kan het product helemaal worden uitgesloten van weergave in Google Shopping. Uiteindelijk bepaald Google aan de hand van producttitel en omschrijving op welke zoekwoorden de productadvertenties worden vertoond. Onderstaand voorbeeld laat de productadvertenties zien voor blauwe tapijttegels.
google_shopping_campagne_opzetten_12.jpg
De producten in de Google Shopping campagne worden nu automatisch geïmporteerd uit het Google Merchant Center zodat de getoonde producten in Google altijd actueel zijn. Meer weten over Google Shopping?

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.