Meer leads halen uit marketing campagnes door slim gebruik te maken van website statistieken. Google Analytics is onmisbaar voor het analyseren van statistieken en verkeersbronnen van uw website. Naast statistieken als  bouncepercentages, tijd op de site en  bezochte pagina’s geeft Google Analytics ook informatie weer die erg interessant kan zijn voor B2B-bedrijven. Informatie waarmee nog meer rendement gehaald kan worden uit internet marketing campagnes.

Leads via overzicht serviceproviders

Onder het tabblad ‘Doelgroep’ –  ‘Technologie’ bevindt zich de optie ‘Netwerk’. Onder deze optie wordt een lijst weergegeven met de serviceproviders van de bezoekers aan de website. Deze serviceproviders zijn in veel gevallen grote providers als Ziggo, KPN etc, maar bevatten ook regelmatig de naam van het bedrijf waar de bezoeker werkzaam is. Deze lijst met bedrijven die uw website hebben bezocht bevat dus zeer kostbare informatie voor uw sales- of marketingactiviteiten.

Voorbeeld leads filteren uit Google Analytics serviceproviders

De standaard lijst met serviceproviders bevat veel niet-relevante serviceproviders als Ziggo, Xs4all, ADSL etc. Het is daarom aan te raden om deze lijst te filteren, zodat een lijst overblijft van de meest relevante bedrijven (leads) die uw website hebben bezocht. Hieronder een stappenplan voor het maken van een aangepast rapport.

leads-rapport-analytics

 

  1. Maak een nieuw aangepast rapport
  2. Kies de titel en naam van uw rapport
  3. Selecteer de statistieken die u wilt zien. In dit geval hebben we gekozen voor alleen bezoeken, maar u kunt ook bouncepercentages, tijd op de website en andere statistieken selecteren
  4. Kies bij dimensies voor ‘serviceprovider’
  5. Kies bij filters voor het uitsluiten van serviceproviders
  6. Selecteer de optie regex en voeg onderstaande lijst met filters toe met | als scheidingsteken

ziggo|adsl|tele|kpn|upc|h4hosting|planet|cpe customers nl|xs4all internet bv|customer network|voip customers nl|abts delhi|vodafone nl infrastructure|routit|xdsl routit bv|breedband nederland b.v.|breedband nederland b.v.

leads-uit-google-analytics

Dit aangepaste rapport kan ook automatisch worden toegevoegd aan de Google Analytics property van uw keuze via https://www.google.com/analytics/web/template?uid=xRgr5y3kTDKFuNXrZQEzfQ.

Leads via automatische email instellen

Het aangepaste rapport met leads kan dagelijks, wekelijks of maandelijks automatisch worden verstuurd naar uw mailadres. Gebruik hiervoor de optie ‘email’ in het aangepaste rapport en bepaal zelf hoe vaak u het rapport wilt ontvangen.

automatische-email-instellen