Haal meer leads uit je website door slim gebruik te maken van Google Analytics. We weten allemaal dat Google Analytics onmisbaar is voor het vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van gegevens van je website. Met de data kun je o.a. zien hoeveel bezoekers je website heeft gehad, welke pagina’s het meest bezocht worden en welke acties er zijn uitgevoerd. Maar wist je dat je met Google Analytics ook kunt ontdekken welke bedrijven je website hebben bezocht? Voor bedrijven uit de B2B branche kan deze informatie heel waardevol zijn!

Wat zegt Google over de ’Netwerk’-functie?

Opvallend genoeg vermeldt Google zelf weinig over de huidige ‘Netwerk’-functie. Als je binnen het Google Analytics Support zoekt vind je slechts 5 regels die hierover gaan, waarbij er niets over de ‘Netwerk’-functionaliteit wordt vermeld. En dat terwijl deze functie voor B2B-bedrijven toch behoorlijk handig is. Het geeft namelijk weer welke bedrijven (leads) je website bezoeken, via welke bron ze binnenkomen en wat ze op je website hebben gedaan!

Waar vind ik de ‘Netwerk’-functie binnen Google Analytics?

Je kunt de ‘Netwerk’-functie vinden door links in het tabblad op ‘Doelgroep’ te klikken en vervolgens op ‘Technologie’ en dan de optie ‘Netwerk’.

Leads uit Google Analytics - netwerk

Onder deze optie wordt een lijst weergegeven met de serviceproviders van de bezoekers aan je website. Particulieren vallen onder grote providers als Ziggo, KPN, Tele2, etc, maar zakelijke klanten (bedrijven) gebruiken veelal de bedrijfsnaam voor identificatie. Deze lijst met bedrijven die je website hebben bezocht, bevat dus zeer kostbare informatie voor je sales- of marketingactiviteiten.

Maak een ‘Aangepast rapport’ om je leads te filteren

De standaardlijst met serviceproviders bevat veel niet-relevante serviceproviders als Ziggo, Xs4all, ADSL, etc. Het is daarom aan te raden om deze lijst te filteren, zodat een lijst overblijft van de bedrijven (leads) die je website hebben bezocht. Hieronder een stappenplan voor het maken van een aangepast rapport.

  1. Klik rechtsboven op ‘bewerken’ en vervolgens op ‘Aangepaste rapporten’
  2. Maak een nieuw Aangepast rapport
  3. Kies de titel en naam van je rapport
  4. Selecteer de statistieken die je wilt zien. In dit geval hebben we gekozen voor ‘Gebruikers’, maar je kunt ook bouncepercentages, tijd op de website en andere statistieken selecteren
  5. Kies bij dimensies voor ‘serviceprovider’
  6. Kies bij filters voor het uitsluiten van serviceproviders
  7. Selecteer de optie regex en voeg onderstaande lijst met filters toe met | als scheidingsteken:

ziggo|adsl|tele|kpn|upc|h4hosting|planet|cpe customers nl|xs4all internet bv|customer network|voip customers nl|abts delhi|vodafone nl infrastructure|routit|xdsl routit bv|breedband nederland b.v.|breedband nederland b.v.|telfort b.v.|

Leads uit Google Analytics - aangepaste rapporten

Tip: Via rapportconfiguratie kun je dit aangepaste rapport automatisch toevoegen aan al je Google Analytics-accounts.

Leads via automatische e-mail instellen

Het aangepaste rapport met potentiële leads kan dagelijks, wekelijks of maandelijks automatisch worden verstuurd naar een of meerdere e-mailadressen. Gebruik hiervoor de optie ‘Delen’ in het aangepaste rapport en bepaal zelf hoe vaak het rapport verstuurd moet worden.

Leads uit Google Analytics - automatisch email instellen

 

Hulp nodig met Google Analytics?

Kom je er niet helemaal uit of wil je meer weten over de vele mogelijkheden van Google Analytics? Neem dan contact op met B&S Media. Onze specialisten helpen je graag verder!