Zakelijke bezoekers achterhalen met Leadinfo

Iedere dag weer. Honderden – misschien wel duizenden – internetgebruikers weten hun weg naar jouw website te vinden. Slechts een enkeling laat hierbij zijn of haar contactgegevens achter. Jammer, want hiermee loopt jouw bedrijf misschien tientallen of honderden potentiële klanten mis. Bij B&S Media Internetmarketing hebben wij daar gelukkig een oplossing voor: Leadinfo. In deze blog vertellen wij je er meer over. Lees snel verder!

De meeste bezoekers zijn onbereikbaar

Misschien herken je het wel. Maandelijks bewegen er zich vele honderden tot duizenden internetgebruikers over jouw website. Slechts een fractie daarvan ontwikkelt zich vervolgens tot een lead. Dat is ook niet zo vreemd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts 5% van alle bezoekers op een website hun contactinformatie achterlaat. Dit doen zij door te bellen, door een contactformulier in te vullen of door met een medewerker te chatten. Hiermee geven ze te kennen dat ze geïnteresseerd zijn in wat jouw website hen te bieden heeft.

Ruim 95% van alle bezoekers op jouw website blijft dus onbereikbaar. Tot voor kort …

Wat is Leadinfo?

Het merendeel van alle bezoekers op jouw website besluit geen contact met jouw bedrijf op te nemen. Dat, terwijl ruim 40% daarvan wel degelijk in jouw aanbod geïnteresseerd is. Harstikke zonde. Dat vonden ze ook in Rotterdam. Een stel techneuten ontwikkelde daarom een eigen leadgeneratiesoftware: Leadinfo. Hiermee kunnen website-eigenaren de zakelijke bezoekers van hun website achterhalen. Van contactinformatie tot de bezochte pagina’s. Je vindt het allemaal terug in het dashboard. De software geeft jou hiermee voldoende munitie om van een bezoeker een potentiële klant te maken.

Het-dashboard-van-Leadinfo
Het dashboard van Leadinfo

Wanneer is deze software interessant?

Het hulpprogramma van Leadinfo is er – zoals hierboven gemeld – op gericht om de zakelijke bezoekers van jouw website te achterhalen. Het gebruik ervan is dan ook interessant wanneer je met jouw bedrijf:

  • Meer leads wilt binnenhalen;
  • Producten en/of diensten aan de zakelijke markt levert;
  • Meer inzicht wilt hebben in de branches die interesse tonen;
  • Mogelijke leads graag telefonisch te woord wilt staan.

Kun jij je in een of meerdere punten herkennen? Dan is Leadinfo misschien wel iets voor jou.

Hoe werkt Leadinfo?

Het achterhalen van zakelijke bezoekers op jouw website. Hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk? Het idee achter Leadinfo is eigenlijk vrij simpel. Om het programma te kunnen gebruiken, moet je een trackingcode op jouw website plaatsen. Hiermee worden de IP-adressen van jouw bezoekers bijgehouden. Deze numerieke reeksen worden vervolgens met gegevens uit de database van Leadinfo vergeleken. Hierin staan talrijke bedrijven uit Nederland – en daarbuiten – vermeld.

Kan het IP-adres van een bezoeker aan een bepaald bedrijf worden gekoppeld? Dan wordt er – in jouw persoonlijke dashboard van Leadinfo – een lead aangemaakt. Op deze pagina kun je allerlei belangrijke bedrijfsinformatie terugvinden. Zo zie je in een oogopslag of het de moeite waard is om deze organisatie na te bellen.

Hoe werkt Leadinfo?

Welke gegevens worden er verzameld?

In de database van Leadinfo vind je ontzettend veel bedrijfsinformatie terug. Wanneer een bepaald IP-adres op jouw website terechtkomt, worden deze gegevens met jou gedeeld. Denk hierbij aan:

  • De bedrijfsnaam;
  • De adresgegevens;
  • Het aantal medewerkers;
  • Het KvK- en btw-nummer;
  • De financiële situatie;
  • De branche.

Naast bedrijfsspecifieke gegevens verzamelt Leadinfo informatie over het bezoek aan jouw website. Welk gedrag heeft de gebruiker precies vertoond? Denk aan de pagina’s die hij of zij bezocht heeft en hoe vaak deze persoon weer terugkomt. Ook deze gegevens vind je in jouw persoonlijke dashboard terug.

Verschillende gegevens met Leadinfo achterhalen
Met Leadinfo kun je verschillende gegevens achterhalen

Enkele functionaliteiten

Leadinfo is ontwikkeld met de b2b-sector in het achterhoofd. Om er – als ondernemer – zo veel mogelijk uit te kunnen halen, zijn er verschillende functionaliteiten ingebouwd. Deze vind je natuurlijk terug in het dashboard. Hieronder noemen wij er een paar.

De leadscore

Hierboven hebben wij de percentages al eens genoemd. Slechts 40% van alle bezoekers is – na een kijkje op jouw website – geïnteresseerd in jouw product of dienst. Binnen het dashboard Leadinfo worden echter alle zakelijke bezoekers getoond. Hoe onderscheid je nu het kaf van het koren? Want alleen zo voorkom je dat je niet-geïnteresseerde bedrijven nabelt. En dat scheelt jouw organisatie veel tijd en energie.

Leadinfo heeft hiervoor een hulpmiddel ontwikkeld: de zogenoemde leadscore. Naast alle organisaties in jouw dashboard zie je een statusbalk staan. Deze geeft hun betrokkenheid met jouw dienst of product aan. Bezoeken de medewerkers van een bedrijf jouw website meerdere keren of worden er een flink aantal pagina’s bekeken? Dan draagt dit positief bij aan de leadscore. Hoe hoger deze is, hoe groter de kans op een conversie.

Leadscore Leadinfo
De statusbalk geeft aan hoe interessant een lead is

Labels en gespreksnotities

Binnen de meeste b2b-bedrijven zijn vaak meerdere salesmedewerkers actief. Om het overzicht te bewaren, kun je binnen het dashboard van Leadinfo gebruik maken van labels en gespreksnotities. Handig, want zo is voor iedereen in een oogopslag duidelijk wat de huidige stand van zaken is.

Met labels kun je op een overzichtelijke manier informatie delen. Denk hierbij aan de status van de bezoekende organisatie. Doen ze al zaken met jullie bedrijf of is het interessant om ze na te bellen? Je kunt de labels ook gebruiken om leads bij de verschillende medewerkers onder te verdelen. Zo is er direct duidelijk wie er verantwoordelijk is voor het contact met een bepaalde organisatie. Hiermee voorkom je dat een interessante lead afhaakt, omdat deze door meerdere teamleden benaderd wordt.

De gespreksnotities kun je kwijt in het vak ‘opmerkingen’. Hier kun je bijvoorbeeld beknopt antwoord geven op de volgende vragen:

  • Wat is er besproken?
  • Welke afspraken zijn er gemaakt?
B&S Media Leadinfo Labels En Gespreksnotities
Je ziet in een oogopslag de status, de contactpersoon en aantekeningen

Data exporteren

Niets is zo vervelend als belangrijke data verloren zien gaan. Zeker in het geval van warme leads. Daarom biedt Leadinfo jou de mogelijkheid de data van het dashboard te exporteren en op een andere plek op te slaan. Zij zien deze gegevens namelijk als het eigendom van jouw bedrijf. Besluit je vervolgens te stoppen met hun dienst? Dan kun je – geheel zonder problemen – gebruik blijven maken van dit bestand. Wel zo fijn. 

Hoe ga je met de verkregen data om?

Met Leadinfo heb je nu toegang tot de contactgegevens van veel potentiële klanten. Dat is fijn, maar wat doe je daar vervolgens mee? Het is namelijk niet de bedoeling dat je lukraak commerciële e-mails gaat versturen. Dit valt immers onder de spamwetgeving. Maar wat kun je wel met deze gegevens doen? 

In de eerste plaats kun je de leads, die voldoende interesse in jouw product of dienst hebben getoond, opbellen. Dit wordt koude acquisitie genoemd. In dit telefoongesprek moet jij de toegevoegde waarde van jouw aanbod aantonen. Hierbij kun je inspelen op hun gedrag op jouw website. Welke pagina’s hebben zij bezocht – en hoelang? Al deze informatie vind je terug in het dasboard van Leadinfo. 

Tenslotte kun je de vergaarde informatie ook gebruiken om jouw eigen bedrijfswebsite te verbeteren. Zo kun je een bepaalde branche specifieker aanspreken. Meer nadruk op populaire pagina’s leggen. Of achterhalen waarom zakelijke bezoekers uiteindelijk jouw website verlaten.

Leadinfo - hoe ga je met verkregen data om?

Algemene Verordening Gegevensbescherming

Privacy. De afgelopen jaren is deze kwestie veel in het nieuws geweest. De consument moet beter tegen bedrijven worden beschermd. De Algemene Verordening Gegevensbescherming – ook wel AVG of GDPR genoemd – moet daarvoor zorgen. De gegevens van personen mogen niet zomaar verwerkt worden. Ook niet op het internet. Hoe valt het gebruik van Leadinfo precies met deze Europese wetgeving te rijmen? Is deze tool AVG-proof?

Is het programma AVG-proof?

Om een lang verhaal kort te maken: ja, de software van Leadinfo voldoet volledig aan de AVG-wet. Als ondernemer loop je dus geen enkel risico. De privacy van consumenten en individuele werknemers wordt namelijk volledig gewaarborgd. Bovendien worden alle gegevens, die door de software verzameld wordt, volgens de gestelde eisen verwerkt.

  • De IP-adressen van bezoekers worden niet opgeslagen;
  • De gebruikers van Leadinfo krijgen alleen zakelijk informatie te zien;
  • De zakelijke informatie komt van openbare bronnen, zoals KvK en LinkedIn;
  • De data wordt verwerk voor “eigen gerechtvaardigd belang” (artikel 6 sub f AVG).

Het gebruik AVG-proof maken

Het programma van Leadinfo voldoet dus aan de AVG-wetgeving. Toch betekent dit niet dat je de software zomaar op jouw website kunt gebruiken. Je bent namelijk verplicht om het gebruik van deze tool in jouw privacyverklaring te vermelden. Hierbij leg uit welke informatie er verzameld wordt en wat daar vervolgens mee wordt gedaan.

Om te voldoen aan de AVG-wetgeving, kun je de volgende tekst in de privacyverklaring van jouw website opnemen:

“Om het zakelijk gebruik van onze website te meten, gebruiken wij de dienst Leadinfo uit Rotterdam. Deze dienst toont ons bedrijfsnamen en -adressen op basis van IP-adressen van onze bezoekers. Het IP-adres wordt hierbij niet opgenomen.”

Bron: Leadinfo.com
Leadinfo & AVG

Wil jij ook meer klanten bereiken?

Het binnenhalen van kansrijke leads. Dat is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Kun je wel wat extra hulp gebruiken bij het opsporen – en aanspreken – van potentiële klanten? Neem dan vandaag nog contact op met B&S Media. Door op online marketing in te zetten, helpen wij je bij het vergroten van jouw omzet. Wil je hierbij gebruikmaken van Leadinfo? Dan regelen wij dit graag voor je.

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.