Analytics is een zeer uitgebreide en vooral handige tool en wordt vaak gebruikt voor SEO en Google AdWords. Maar als u nog nooit gewerkt heeft met Analytics of u bent er niet zo bekend mee, kan het best even slikken zijn. Er is immers heel veel informatie uit de tool te halen. Maar wat is waardevol en wat is handig voor uw bedrijf? In deze Google Analytics uitleg nemen we u bij de hand en proberen we uit te leggen wat Analytics voor u kan betekenen en aan welke data u waarde kunt hechten.

Analytics

Datum selecteren

Allereerst is het belangrijk om een tijdsperiode in te stellen. U krijgt dan data te zien over de periode die u heeft geselecteerd. Dit doet u rechts bovenin uw scherm.

datum selectie analytics

De menu-indeling in Google Analytics

Als u bent ingelogd in Google Analytics, ziet u aan de linkerkant het menu. Het menu is als volgt opgebouwd:

- Dashboard
- Snelkoppelingen
- Informatiegebeurtenissen
- Realtime
- Doelgroep
- Acquisitie
- Gedrag
- Conversies

Wij pakken voor u de belangrijkste en meeste interessante items eruit.

Realtime in Analytics

We beginnen met ‘Realtime’. Het is het vierde item in het menu. Hier kunt u zien hoeveel actieve gebruikers er op dit moment op uw website zijn. U kunt zien onder ‘Paginaweergaven’ hoe lang ze op een bepaalde pagina blijven en onder ‘Belangrijkste actieve pagina’s’ op welke pagina de bezoeker nu is. Dat is erg leuk om te weten, maar het is vooral belangrijk om te weten wat uw bezoeker in het verleden op uw website heeft gedaan. Daar kunt u immers van leren. Daarom gaan we snel door naar het volgende item in het menu: ‘Doelgroep’.

Doelgroep in Analytics:

‘Doelgroep’ is een zeer interessant onderdeel van Analytics. Hier kunt u uw doelgroep namelijk beter leren kennen. Als u op ‘overzicht’ klikt ziet u een overzicht. De grafiek die u ziet geeft aan grafisch beeld hoeveel sessies(bezoeken) er in de geselecteerde periode op uw website zijn geweest. Onder de grafiek staan nog meer gegevens.

Sessies = Het totaal aantal bezoeken
Gebruikers = Het aantal unieke bezoekers
Paginaweergaven = Hoeveelheid pagina’s die door alle bezoekers zijn weergegeven
Pagina’s/sessie = Gemiddeld aantal pagina’s dat wordt bekeken per bezoeker
Gem. sessieduur = Gemiddelde tijd van de bezoeker op de website
Bouncepercentage = Het percentage bezoekers dat uw website al direct weer verlaat na het bezoek aan één pagina
% nieuwe sessies = Het percentage eerste bezoekers

doelgroep analytics

Onderin het overzichtsscherm van het tabblad ‘Doelgroep’ kunt u nog allerlei handige informatie verkrijgen. Bijvoorbeeld uit welk land en plaats de bezoeker komt en welk besturingssysteem en mobiel apparaat de bezoeker gebruikt. In het dropwdown menu kunt u nog meer informatie vinden, maar via de items in het menu kunt u hier ook terecht komen. We gaan door naar het volgende item in het menu.

Let op: Het uitstappercentage kan verschillen ten opzichte van het bouncepercentage. Het uitstappercentage is namelijk het percentage bezoekers op een pagina dat op die pagina uit de website stapt, ongeacht het pad dat ze hebben afgelegd. Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat de website direct weer verlaat op de pagina waar ze zijn binnen gekomen.

Acquisitie in Google Analytics:

‘Acquisitie’ in Google Analytics geeft u de mogelijkheid om in te zien waar uw bezoekers vandaan komen. Als u op ‘overzicht’ klikt, ziet u een overzicht van de kanalen waar de bezoeker vandaan komt over de geselecteerde periode. Hieronder staan de kanalen uitgelegd:

Organic search: Bezoekers die u vinden via Google
Referral: Verwijzingen op andere websites naar uw website
Direct: Bezoekers die direct uw adres intypen in browser
Social: Bezoekers dia via social media op uw website komen
Display: Bezoekers die via display advertenties op uw website komen
Paid Search: Bezoekers die via Google AdWords op uw website komen.

Het kan zijn dat niet elk kanaal bij u wordt geregistreerd. Als u bijvoorbeeld geen display advertentie campagne heeft, dan zal er ook niemand op die manier op uw website komen.
Links in het menu kunt u op ‘Alle verkeer’ klikken. U kunt dan zien via welke specifieke bron bezoekers op uw website komen. Zo ziet u vaak de websitenaam staan. Onder ‘Alle verwijzingen’ zijn alle links opgenomen die verwijzen naar uw website waar de bezoekers op hebben geklikt. Vaak zijn dat social media kanalen. Maar het kan ook zijn dat uw websitelink in bijvoorbeeld een bericht op een andere website staat. Onder ‘Campagnes’ kunt u informatie uit uw AdWords campagne halen. Bijvoorbeeld welke advertentiegroep voor het meeste verkeer zorgt.
We gaan naar het volgende item in het menu: ‘Gedrag’.

acquisitie in analytics

Gedrag in Google Analytics

Gedrag in Google Analtyics is ook een zeer interessant onderwerp. Hier kunt u immers zien wat de bezoeker op de website doet. Welke pagina’s bekijkt de bezoeker? Zo kunt u zien welke pagina’s op uw website wel of niet scoren. In het overzichtsscherm zien we direct heel veel handige informatie. U ziet een grafiek van de geselecteerde periode. Rechts bovenin de grafiek kunt u een tijd instellen. Als u voor dag kiest, ziet u ankerpunten hoeveel paginaweergaven er zijn gedaan door bezoekers. Onder de grafiek staat nog meer handige informatie. Bijvoorbeeld ‘unieke paginaweergaven’, dat getal is anders dan ‘paginaweergaven’. ‘Paginaweergaven’ is het totaal aan paginaweergaven van bezoekers. Maar het kan zijn dat bezoekers vaker dezelfde pagina hebben bezocht. Het aantal unieke paginaweergaven rekent deze dubbele paginaweergaven niet mee. Rechts onderin ziet u een overzicht van het aantal paginaweergaven per pagina.
Als u in het menu op ‘Gedragstroom’ klikt, ziet u een mooie funnel. Deze funnel doorlopen bezoekers. Als eerste ziet u de pagina waar bezoekers binnenkomen en vervolgens kunt u zien naar welke andere pagina’s ze gaan.

Onder ‘Gedragsstroom’ valt ook het tabblad ‘Alle pagina’s’. Hier vindt u handige informatie over alle pagina’s. Bijvoorbeeld hoe vaak de pagina is weergeven, hoe lang mensen op de pagina blijven en welke pagina een instappunt is. U kunt dus goed zien welke pagina goed scoort. ‘Gedetailleerde inhoud’ geeft nog meer gedetailleerde informatie. ‘Bestemmingspagina’s’ zijn de pagina’s waarop bezoekers komen door middel van een zoekresultaat in Google of bijvoorbeeld een AdWords advertentie. ‘Uitstappagina’s’ zijn de pagina’s waarop de bezoeker uw website verlaat.

‘Sitesnelheid’ onder ‘Gedrag’ geeft wat meer informatie over de snelheid van uw website, maar is verder niet zo interessant. ‘Zoekopdrachten op site’ klinkt natuurlijk heel interessant, maar helaas is de informatie die wordt vrij gegeven via Analytics over zoekwoorden heel summier. Daarvoor kunt u beter Google Webmaster Tools gebruiken.
‘Gebeurtenissen’ in Analytics is alleen interessant als er daadwerkelijk gebeurtenissen op uw website zijn ingesteld. Bijvoorbeeld het klikken op een button of het bezoeken van een speciale pagina. Onder ‘Overzicht’ kunt u zien of er gebeurtenissen zijn geweest over de geselecteerde periode.
Gebeurtenissen Analytics
Onder ‘Topgebeurtenissen’ worden zoals de naam al zegt, de topgebeurtenissen weergegeven. Onder ‘Pagina’s’ ziet u op welke pagina’s de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. ‘Gebeurtenisproces’ geeft de funnel van het gebeurtenisproces weer.
De overige tabbladen onder ‘Gedrag’ zijn niet heel interessant en slaan we daarom over.

Conversies in Analytics

Conversies in Analytics zijn interessant als er doelen zijn ingesteld. Ingestelde doelen zijn bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het bezoeken van een speciale pagina. Als het goed is hebben de doelen een naam gekregen. Onder ‘Overzicht’ ziet u een overzicht van de behaalde doelen. Als uw doelen op een bepaalde manier zijn ingesteld, kunt u bijvoorbeeld zien dat er 100 mensen op uw contactpagina komen, maar dat er maar 5 mensen het formulier in vullen. Dan is er wat mis met uw contactpagina. Deze informatie kunt u alleen uit dit overzicht halen als de doelen op een correcte wijze zijn ingesteld. Onder ‘Doelen’ kunt u nog meer tabbladen vinden, maar daar kunt u verder niet heel veel meer mee.

doelconversies analytics

Onder ‘Conversies’ vindt u ook nog ‘E-commerce’. Dit is alleen van belang als u E-commerce software gebruikt.

Heeft u vragen over Analytics? Of wilt u meer weten? U kunt altijd contact opnemen met B&S Media. Wist u dat u tegenwoordig ook kunt chatten met medewerkers van B&S Media? Ook via de chat kunt u uw vraag stellen. Wij helpen u graag!