Analytics is een zeer uitgebreide en vooral handige tool en wordt vaak gebruikt voor SEO en Google AdWords. Maar als je nog nooit gewerkt hebt met Analytics of je bent er niet zo bekend mee, kan het best even slikken zijn. Er is immers heel veel informatie uit de tool te halen. Maar wat is waardevol en wat is handig voor jouw bedrijf? In deze Google Analytics uitleg nemen we je bij de hand en proberen we uit te leggen wat Analytics voor jou kan betekenen en aan welke data je waarde kunt hechten.

Analytics

Datum selecteren

Allereerst is het belangrijk om een tijdsperiode in te stellen. Je krijgt dan data te zien over de periode die je hebt geselecteerd. Dit doe je rechts bovenin je scherm.

Datum selecteren analytics

De menu-indeling in Google Analytics

Als je bent ingelogd in Google Analytics, zie je aan de linkerkant het menu. Het menu is als volgt opgebouwd:

– Homepage
– Aanpassing
– Realtime
– Doelgroep
– Acquisitie
– Gedrag
– Conversies

Wij pakken voor jou de belangrijkste en meeste interessante items eruit.

Realtime in Analytics

We beginnen met ‘Realtime’. Het is het derde item in het menu. Hier kun je zien hoeveel actieve gebruikers er op dit moment op je website zijn. Bij ‘Overzicht’ kun je onder ‘Paginaweergaven’ zien hoe lang ze op een bepaalde pagina blijven en onder ‘Belangrijkste actieve pagina’s’ op welke pagina de bezoeker nu is. Dat is erg leuk om te weten, maar het is vooral belangrijk om te weten wat je bezoeker in het verleden op je website heeft gedaan. Daar kun je immers van leren. Daarom gaan we snel door naar het volgende item in het menu: ‘Doelgroep’.

Doelgroep in Analytics:

‘Doelgroep’ is een zeer interessant onderdeel van Analytics. Hier kun je je doelgroep namelijk beter leren kennen. Als je op ‘overzicht’ klikt zie je een overzicht. De grafiek die je ziet geeft weer hoeveel sessies (bezoeken) er in de geselecteerde periode op je website zijn geweest. Onder de grafiek staan nog meer gegevens.

Gebruikers = Het aantal unieke gebruikers
Nieuwe gebruikers = Het aantal nieuwe gebruikers
Sessies = Het totaal aantal sessies (bezoeken)
Aantal sessies per gebruiker = Het gemiddelde aantal sessies per gebruiker
Paginaweergaven = Totale hoeveelheid pagina’s die zijn weergegeven
Pagina’s/sessie = Gemiddeld aantal pagina’s dat wordt bekeken per gebruiker
Gemid. sessieduur = Gemiddelde tijd van de gebruiker op de website
Bouncepercentage = Het percentage gebruikers dat je website al direct weer verlaat na het bezoek aan één pagina

Doelgroep Analytics

Onderin het overzichtsscherm van het tabblad ‘Doelgroep’ kun je nog allerlei handige informatie verkrijgen. Bijvoorbeeld uit welk land en plaats de bezoeker komt en welk besturingssysteem en mobiel apparaat de bezoeker gebruikt. In het dropwdown menu kun je nog meer informatie vinden, maar via de items in het menu kun je hier ook terecht komen. We gaan door naar het volgende item in het menu.

Let op: Het uitstappercentage kan verschillen ten opzichte van het bouncepercentage. Het uitstappercentage is namelijk het percentage bezoekers op een pagina dat op die pagina uit de website stapt, ongeacht het pad dat ze hebben afgelegd. Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat de website direct weer verlaat op de pagina waar ze zijn binnen gekomen.

Acquisitie in Google Analytics:

‘Acquisitie’ in Google Analytics geeft je de mogelijkheid om in te zien waar je bezoekers vandaan komen. Als je op ‘overzicht’ klikt, zie je een overzicht van de kanalen waar de bezoeker vandaan komt over de geselecteerde periode. Hieronder staan de kanalen uitgelegd:

Organic search: Gebruikers die je vinden via Google
Direct: Gebruikers die direct je webadres intypen in de browser
Social: Gebruikers die via social media op je website komen
Referral: Verwijzingen op andere websites naar jouw website
Paid Search: Gebruikers die via Google AdWords op je website komen
Display: Gebruikers die via display advertenties op je website komen

Het kan zijn dat niet elk kanaal bij jou wordt geregistreerd. Als je bijvoorbeeld geen Google AdWords campagne hebt, dan zal er ook niemand op die manier op je website komen.

Links in het menu kun je op ‘Alle verkeer’ klikken. Je krijgt dan een submenu te zien. Onder ‘Verwijzingen’ zijn alle links opgenomen die verwijzen naar je website waar de bezoekers op hebben geklikt. Vaak zijn dat social media kanalen. Maar het kan ook zijn dat je websitelink in bijvoorbeeld een bericht op een andere website staat. Onder ‘AdWords’ kun je meer informatie uit je AdWords campagne halen. Bijvoorbeeld welke advertentiegroep voor het meeste verkeer zorgt.

Acquisitie Analytics

We gaan naar het volgende item in het menu: ‘Gedrag’.

Gedrag in Google Analytics

Gedrag in Google Analytics is ook een zeer interessant onderwerp. Hier kun je immers zien wat de bezoeker op de website doet. Welke pagina’s bekijkt de bezoeker? Zo kun je zien welke pagina’s op je website wel of niet scoren. In het overzichtsscherm zien we direct heel veel handige informatie. Je ziet een grafiek van de geselecteerde periode. Rechts bovenin de grafiek kun je een tijd instellen. Als je voor dag kiest, zie je ankerpunten hoeveel paginaweergaven er zijn gedaan door bezoekers. Onder de grafiek staat nog meer handige informatie. Bijvoorbeeld ‘unieke paginaweergaves’, dat getal is anders dan ‘paginaweergaven’. ‘Paginaweergaven’ is het totaal aan paginaweergaven van bezoekers. Maar het kan zijn dat bezoekers vaker dezelfde pagina hebben bezocht. Het aantal unieke paginaweergaven rekent deze dubbele paginaweergaven niet mee. Rechts onderin zie je een overzicht van het aantal paginaweergaven per pagina.

Als je in het menu op ‘Gedragstroom’ klikt, zie je een mooie funnel. Deze funnel doorlopen bezoekers. Als eerste zie je de pagina waar bezoekers binnenkomen en vervolgens kun je zien naar welke andere pagina’s ze gaan.

Onder ‘Site-content’ valt het tabblad ‘Alle pagina’s’. Hier vind je handige informatie over alle pagina’s. Bijvoorbeeld hoe vaak de pagina is weergeven, hoe lang mensen op de pagina blijven en welke pagina een instappunt is. Je kunt dus goed zien welke pagina goed scoort. ‘Gedetailleerde inhoudsrapport’ geeft nog meer gedetailleerde informatie. ‘Bestemmingspagina’s’ zijn de pagina’s waarop bezoekers komen door middel van een zoekresultaat in Google of bijvoorbeeld een AdWords advertentie. ‘Uitstappagina’s’ zijn de pagina’s waarop de bezoeker je website verlaat.

‘Sitesnelheid’ onder ‘Gedrag’ geeft meer informatie over de snelheid van je website. Sitesnelheid is een belangrijke SEO factor. Onder ‘Paginatiming’ kun je de gemiddelde laadtijd per pagina vinden.

‘Gebeurtenissen’ in Analytics is alleen interessant als er daadwerkelijk gebeurtenissen op je website zijn ingesteld. Bijvoorbeeld het klikken op een button of het bezoeken van een speciale pagina. Onder ‘Overzicht’ kun je zien of er gebeurtenissen zijn geweest over de geselecteerde periode.

Gebeurtenissen Analytics

Onder ‘Topgebeurtenissen’ worden zoals de naam al zegt, de topgebeurtenissen weergegeven. Onder ‘Pagina’s’ zie je op welke pagina’s de gebeurtenissen hebben plaatsgevonden. ‘Gebeurtenisproces’ geeft de funnel van het gebeurtenisproces weer. 

De overige tabbladen onder ‘Gedrag’ zijn niet heel interessant en slaan we daarom over.

Conversies in Analytics

Conversies in Analytics zijn interessant als er doelen zijn ingesteld. Ingestelde doelen zijn bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier of het bezoeken van een speciale pagina. Als het goed is hebben de doelen een naam gekregen. Onder ‘Overzicht’ zie je een overzicht van de behaalde doelen. Als je doelen op een bepaalde manier zijn ingesteld, kun je bijvoorbeeld zien dat er 100 mensen op je contactpagina komen en dat er maar 5 mensen het formulier invullen. Dan is er wat mis met je contactpagina. Deze informatie kun je alleen uit dit overzicht halen als de doelen op een correcte wijze zijn ingesteld. Onder ‘Doelen’ kun je nog meer tabbladen vinden, maar daar kun je verder niet heel veel meer mee.

doelconversies analytics

Onder ‘Conversies’ vindt u ook nog ‘E-commerce’. Dit is alleen van belang als je E-commerce software gebruikt.

Doelen instellen in Analytics

Om doelen te kunnen meten, moeten deze op een correcte wijze ingesteld worden. Voorbeelden van doelen zijn o.a. het invullen van een contactformulier, het downloaden van een brochure of het bekijken van een video. Om doelen in te stellen klik je links onderaan in het menu op ‘Beheerder’. Klik in de rechterkolom op ‘Doelen’ en vervolgens op ‘Nieuw Doel’.

Hier kun je kiezen uit drie basisopties:

  • Template (vooraf ingevulde doelconfiguratie)
  • Slimme doelen maken
  • Aangepaste doelen maken

Voorbeeld doelen instellen Analytics:
Om bijvoorbeeld te kunnen meten hoeveel mensen een telefoongesprek hebben aangevraagd, kiezen we binnen het template voor de vooraf ingevulde configuratie ‘Laten terugbellen’.

Doelen aanmaken Analytics

Vervolgens vullen we bij ‘Doeldetails’ de url van de bedankpagina in. Het is belangrijk dat de url volledig zonder domeinnaam wordt opgegeven. De doel-URL begint dus altijd met een /.

Doeldetails Analytics

Zorg altijd voor een unieke bestemmings-url. Wanneer de url van de bedankpagina bijvoorbeeld hetzelfde is als de url van het formulier, zal Analytics geen verschil kunnen zien tussen bezoekers die op het formulier klikken en bezoekers die daadwerkelijk een aanvraag doen.

Heb je vragen over Analytics? Heb je hulp nodig of wil je meer weten? Je kunt altijd contact opnemen met B&S Media. Onze specialisten helpen je graag!