Wat is Google Search Console?

Google Search Console is één van de belangrijkste gratis tools die een SEO-specialist voorhanden heeft. Met GSC kun je bijhouden in hoeverre Google jouw website goed weet te indexeren en wat de eventuele problemen zijn die opgelost dienen te worden. Daarnaast ontdek je in Search Console precies op welke zoekwoorden je op het moment vertoond wordt in de zoekresultaten en welke daarvan tot kliks leiden. Ook zie je welke pagina’s het meest bezocht worden en bijvoorbeeld uit welke landen bezoekers afkomstig zijn. Dit soort gegevens kun je echter ook aflezen in Google Analytics.

De functies van Google Search Console

Eigenlijk is Google Search Console een set van verschillende tools ineen. Deze zijn via een deels uitklapbaar menu aan de linkerkant van het scherm te gebruiken. We bespreken de belangrijkste tools hieronder.

google search console

Overzicht

Op de pagina Overzicht kom je altijd binnen wanneer je Google Search Console opent. Je ziet standaard een grafiek die het aantal kliks vanuit Google naar je website in de afgelopen drie maanden weergeeft, een overzicht van het aantal geïndexeerde pagina’s en pagina’s met fouten en aanbevolen optimalisaties met betrekking tot mobiele bruikbaarheid en het weergeven in het zoekvak voor sitelinks in Google.

Prestaties

In het tabblad Prestaties kun je zien hoeveel kliks je in een bepaalde periode (standaard ingesteld op 3 maanden, naar eigen gelang aan te passen) hebt ontvangen en hoe vaak je website vertoond is in de zoekresultaten. Ook kun je de gemiddelde click-through-rate bekijken en de gemiddelde positie in de zoekresultaten weergegeven. Search Console laat namelijk tevens per zoekopdracht zien tot hoeveel vertoningen en kliks deze heeft geleid. Bedenk wel dat hierin alle zoekwoorden worden meegenomen die tot een vertoning hebben geleid. Dit zijn dus vaak honderden zoekwoorden, waarvan het gros voor jou niet per se relevant is.

URL-inspectie

Wanneer je klikt op URL-inspectie, dan verschijnt er een zoekbalk waarin je een specifieke URL van je website kunt invoeren. Op deze manier kun je onder meer zien wanneer de betreffende pagina het laatst gecrawld is en in hoeverre daar problemen mee waren. Heb je de pagina net aangepast en wil je Google met spoed de pagina opnieuw laten crawlen? Dan kun je via deze tool ook een crawlverzoek indienen door te klikken op Indexering aanvragen. Ook kun je de URL live testen, waardoor je een screenshot krijgt van hoe de Google-bot jouw webpagina ziet.

Dekking

Onder het subkopje Index vallen Dekking, Sitemaps en Verwijderingen. Via Dekkingen krijg je te zien met welke pagina’s Google problemen ervaart met indexeren. Dit kan bijvoorbeeld zijn doordat indexatie geblokkeerd wordt doordat een pagina niet meer bestaat en de Google-bot dus stuit op een 404-error of wanneer de bot geblokkeerd wordt door het robots.txt-bestand. Het type fout waar Google tegenaan loopt wordt ook altijd weergegeven. Door te klikken op de betreffende regel krijg je te zien om welke pagina (lees: welke URL) het gaat.

Sitemaps

Het tabblad Sitemaps spreekt eigenlijk voor zich. Hier zie je welke sitemaps je naar Google hebt verzonden, of deze correct gebruikt kunnen worden en uit hoeveel URL’s deze bestaan. Ook kun je aflezen wanneer de sitemap ingediend werd en wanneer Google deze als laatst heeft gelezen.

Verwijderingen

Wanneer je een pagina wilt laten verwijderen uit de zoekresultaten van Google, dan kun je via het tabblad Verwijderingen een verzoek tot verwijdering indienen. De URL wordt dan voor ongeveer zes maanden verwijderd uit de zoekresultaten en kan daarna mogelijk weer geïndexeerd worden. Via het overzicht Verwijderingen zie je welke verzoeken je hebt ingediend en wat de status daarvan is.

Snelheid (experimenteel)

Dan is er nog het submenu Optimalisaties, waaronder Snelheid, Mobiele bruikbaarheid en Zoekvak voor sitelinks. Snelheid is een experimentele tool en kan alleen gebruikt worden als Google over voldoende websitegegevens beschikt. Is dat niet het geval, dan word je doorgelinkt naar PageSpeed Insights.

Mobiele bruikbaarheid

Vanuit het credo “mobile first” gedacht is het belangrijk dat er geen problemen zijn met de indexering van je mobiele website. Mocht dit wel het geval zijn, dan worden deze problemen weergegeven onder het tabblad Mobiele bruikbaarheid. Per pagina krijg je dan te zien of er een probleem gedetecteerd is.

Zoekvak voor sitelinks

Onder Zoekvak voor sitelinks krijg je tot slot te zien of Google zogeheten uitgebreide resultaten heeft gevonden om weer te geven in de zoekresultaten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de categoriepagina’s van een webshop die worden weergegeven in dezelfde snippet als de homepage. Met andere woorden: meerdere links in één zoekresultaat. Onder dit kopje zie je welke pagina’s hier al dan niet geschikt voor zijn.

Meer informatie

Wil je meer weten over de mogelijkheden van Google Search Console? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten. Zij helpen je graag verder!

Neem contact op

Geen enkele update van B&S Media meer missen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.